Varför inte göra det lite enklare för sig och köpa en HAgreen? Då stöttar man samtidigt Nabu Casa. https://www.home-assistant.io/green/ Finns i Sverige för under 1100 kr.
 
D
Alltså jag behöver en väldigt enkel HA för en service. Ska bara styra en fläkt som styrs via BLE. Jag hade alltså tänkt något väldigt billigt och strömsnålt. RPI 3 b+ är just nu mitt bästa alternativ för 499 kr.
 
En välvillig IT-Nisse på jobbet kanske kan skicka hem en gammal laptop som ska skrotas?
 
D Derbyboy skrev:
Alltså jag behöver en väldigt enkel HA för en service. Ska bara styra en fläkt som styrs via BLE. Jag hade alltså tänkt något väldigt billigt och strömsnålt. RPI 3 b+ är just nu mitt bästa alternativ för 499 kr.
Det duger säkert bra. Men använd inte SD-kort som disk. En SSD eller liknande behöver du. Så det blir inte så mkt billigare än en HAgreen med inbyggd "disk" .
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan kan man ju förstås, men fråga är om man vill? Och vad nästa ägare vill?
Och hur villig man är att lämna support på det hela efter man flyttat?
Och vilken nytta man har av att ärva ett halvt fungerande system (vilket det i alla fall i mitt fall skulle vara, dels kommer en del enheter att följa med i en flytt, och mycket är baserat på oss själva, om vi är hemma exempelvis)?
Om vi säljer huset kommer jag fördumma huset. Det är nätverksutrustning, ha-server, sensorer, abonnemang och kod som är värda väldigt mycket pengar och tid. Bara hue och alla shellys, zigbee, brandvarnare, kontrollpaneler (varav en är en ipad), eluttag . Vågar inte ens räkna på vad det kostat.
Plejdmodulen för spotlights kan de få. Men that's it.
 
R
tveksamt tveksamt skrev:
En välvillig IT-Nisse på jobbet kanske kan skicka hem en gammal laptop som ska skrotas?
En gammal stationär PC eller laptop är förstås det billigaste alternativet rent inköpsmässigt om man får den gratis, men räknar man in hur mycket plats den tar eller hur mycket ström den drar så skulle jag valt en raspberry pi alla dagar i veckan.
K karlmb skrev:
Det duger säkert bra. Men använd inte SD-kort som disk. En SSD eller liknande behöver du. Så det blir inte så mkt billigare än en HAgreen med inbyggd "disk" .
Han ska styra en fläkt så det går nog bra att stänga av mer eller mindre alla skrivningar till SD-kortet. En HA Green känns onödig.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En välvillig IT-Nisse på jobbet kanske kan skicka hem en gammal laptop som ska skrotas?
Nej det är mycket svårt nuförtiden eftersom varenda företag har en miljöpolicy och där står det exakt hur en gammal laptop ska gå till återvinning.
Styra en fläkt och BT är ju inget svårt.... det klarar ju tom plejd.... 😉
 
R RoAd skrev:
En gammal stationär PC eller laptop är förstås det billigaste alternativet rent inköpsmässigt om man får den gratis, men räknar man in hur mycket plats den tar eller hur mycket ström den drar så skulle jag valt en raspberry pi alla dagar i veckan.
Håller med, men alla tänker inte lika. Så tänkte ställa upp ett alternativ.

P paralun skrev:
Nej det är mycket svårt nuförtiden eftersom varenda företag har en miljöpolicy och där står det exakt hur en gammal laptop ska gå till återvinning.
Jepp, det har alla företag. Och likväl så görs saker på helt andra sätt ändå, därav ”välvillig”.
På mitt jobb får inte grenuttag användas, alls. Det hindrar inte mig att gå in i ungefär vilket rum som helst i huset och hitta åtminstone ett grenuttag.
 
D
K karlmb skrev:
Det duger säkert bra. Men använd inte SD-kort som disk. En SSD eller liknande behöver du. Så det blir inte så mkt billigare än en HAgreen med inbyggd "disk" .
Varför är det viktigt med en SSD?
 
F
D Derbyboy skrev:
Varför är det viktigt med en SSD?
Antalet skrivningar dödar kortet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej det är mycket svårt nuförtiden eftersom varenda företag har en miljöpolicy och där står det exakt hur en gammal laptop ska gå till återvinning.
Styra en fläkt och BT är ju inget svårt.... det klarar ju tom plejd.... 😉
Hur kan jag styra en fläkt (Fresh Sky) med plejd?
 
D
F Fideliox skrev:
Antalet skrivningar dödar kortet.
Alltså jag ska styra en fläkt ingenting annat. Jag kör redan HA men jag behöver en nära fläkten eftersom den styrs på BLE.

Jag har noll koll på kodning annars kanske jag skulle försöka få ihop styrning med en ESP eller liknande.

Jag tänker köra ett minneskort på 2 GB. En SSD är overkill till en installation som bara ska köra en service, fläkten.

https://github.com/angoyd/freshintelliventHacs
 
F
D Derbyboy skrev:
Alltså jag ska styra en fläkt ingenting annat. Jag kör redan HA men jag behöver en nära fläkten eftersom den styrs på BLE.

Jag har noll koll på kodning annars kanske jag skulle försöka få ihop styrning med en ESP eller liknande.

Jag tänker köra ett minneskort på 2 GB. En SSD är overkill till en installation som bara ska köra en service, fläkten.

[länk]
Ja jag körde bara några lampor och kortet dog efter 2 år, köpte ändå märkes. Men du kan givetvis testa. Men när du börjar då random reboots och krascher är det bara att skaffa nytt kort och installera om igen. Du kan ju köpa en no name SSD väldigt billigt idag.
 
D
Alltså 499 för en RPI är smärtgränsen för nyttan för att kunna styra fläkten.
 
D Derbyboy skrev:
Hur kan jag styra en fläkt (Fresh Sky) med plejd?
Du får nog definiera "styra". Hur vill du styra? Gissar att det inte bara är av/på vid givna klockslag?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.