8 221 läst · 142 svar
8k läst
142 svar
Hur få rätt på FTX -behövs eftervärmare?
Hade ni någon ventilation innan FTX?S sepani skrev:Jag och firman är inte riktigt kontanta med varandra....så jag behöver hitta annan firma att fråga samt att be om hjälp med eventuell eftervärmare. Jag vet att man mätte flödena och jag fick ett protokoll. Detta var dock vid den ursprungliga installationen...när man vid ett senare tillfälle därefter skruvade på systemet för att åtgärda vårt klagomål med bl a det höga varvtalet tror jag inte man gjorde någon ny mätning utan mer var inställda på att få tyst på systemet och på oss...Tror jag har protokollet någonstans, ska se om jag kan lägga det i tråden....Det kan förstås vara så att vårt värmesystem inte längre är rätt dimensionerat efter att vi installerat FTXen, men historiskt har det fungerat åtminstone ned till -15 C (möjligen då med stöttning av elpatronen). Jag kommer såklart dock att pröva att öka värmen i bostaden.
Då har du säkert betydligt större luftomsättning nu och trots värmeåtervinningen så kan det gå åt mer värmeenergi för att hålla samma inomhustemperatur som tidigare. Å andra sida har ni fått bättre luft.S sepani skrev:
Över tid kan det vara bra att själv kunna reglera luftflödet om värmesystemet inte hänger med eller om ni tycker det är för dyrt när det är kallt ute.
Som jag var inne på tidigare så är det inte skrivet i sten att det alltid behövs minimum luftflöde "a la" Boverket. I vissa situationer kan det vara tillräckligt med mindre luft.
Företag vill dock inte gärna lämna ifrån sig system som skulle underkännas i en OVK.
Då är luftflödena rätt. Men det bygger på antagandet att det finns en sovande i varje sovrum och att byggmaterial avger lite emissioner.S sepani skrev:
Så i ett fall med en äldre inredning och färre boende skulle man önska ett lägre luftlöde.
Vill man ligga kvar på normlödet måste ni öka värmen på radiatorerna eller sätta in en eftervärmare.
Isolerade loftet (kallvind) i samma veva som vi satte in FTX och rent energimässigt verkar det ena ha kompenserat för det andra...400 mm lösull, diffusionsöppen duk mot nedanplan.Ulltand skrev:Då är luftflödena rätt. Men det bygger på antagandet att det finns en sovande i varje sovrum och att byggmaterial avger lite emissioner.
Så i ett fall med en äldre inredning och färre boende skulle man önska ett lägre luftlöde.
Vill man ligga kvar på normlödet måste ni öka värmen på radiatorerna eller sätta in en eftervärmare.
Besserwisher
· The Great North
· 955 inlägg
Jag har elektrisk eftervärmare. Vissa har gett mig rådet att stänga av den och höja bergvärmen istället men vem vill blåsa in svinkall luft i alla sovrum och ha skållheta radiatorer?! Tror den ligger på 1200w och hjälper till att hålla tilluften på önskad temp. Klart värt. Kör du bergvärme kan du även med lite trix köra kyla på sommaren via. Mitt livs bästa investering 👊S sepani skrev:
1200w....hur ofta/mycket går den? förstår att det beror på temperaturen, men typiskt sett på vintern? föreställer mig en elektrisk lättare installera...Manganbangan skrev:Jag har elektrisk eftervärmare. Vissa har gett mig rådet att stänga av den och höja bergvärmen istället men vem vill blåsa in svinkall luft i alla sovrum och ha skållheta radiatorer?! Tror den ligger på 1200w och hjälper till att hålla tilluften på önskad temp. Klart värt. Kör du bergvärme kan du även med lite trix köra kyla på sommaren via. Mitt livs bästa investering 👊
Besserwisher
· The Great North
· 955 inlägg
Det är min första vinter med nya FTX'n så jag har inga bra siffror tyvärr, bor i Norrland så den går nog ganska mycket. Googla på ditt system + eftervärmare och se, kanske är det bara plug-and-play?S sepani skrev:
Ftxn som följde med huset var från -83 och drog igång 1800w när det var <10⁰C så allt är bättre nu😂
Jag hittade avsnittet i manualen som pratar om reducerad tilluft
Värmeväxlarens påfrysningsskydd (påfrysningsfara uppstår när avluftstemperaturen är lägre än +5 °C och uteluftstemperaturen är lägre än -3 °C för aggregat utrustade med förvärmare och +3 °C för aggregat utan förvärmare).
Påfrysningsskydd kan utföras på tre olika sätt för aggregaten ERU 160/350/550 VB EC A21:
• gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten
• med bypass (förutsätter tillbehör (elektrisk eftervärmare))
• Med hjälp av en elektrisk förvärmare . (om aggregatet är utrustat med en elektrisk förvärmare (tillval)) Lägesvaloch inställningar är beskrivna i manualen för styrsystemet (A21)
Värmeväxlarens påfrysningsskydd (påfrysningsfara uppstår när avluftstemperaturen är lägre än +5 °C och uteluftstemperaturen är lägre än -3 °C för aggregat utrustade med förvärmare och +3 °C för aggregat utan förvärmare).
Påfrysningsskydd kan utföras på tre olika sätt för aggregaten ERU 160/350/550 VB EC A21:
• gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten
• med bypass (förutsätter tillbehör (elektrisk eftervärmare))
• Med hjälp av en elektrisk förvärmare . (om aggregatet är utrustat med en elektrisk förvärmare (tillval)) Lägesvaloch inställningar är beskrivna i manualen för styrsystemet (A21)
Jag stängde av eftervärmen efter första vintern i vårat hus och justerade upp bergvärmen ett snäpp. Gick på ett ut när det kommer till innetemperaturen och sparade märkbart mycket el.Manganbangan skrev:Jag har elektrisk eftervärmare. Vissa har gett mig rådet att stänga av den och höja bergvärmen istället men vem vill blåsa in svinkall luft i alla sovrum och ha skållheta radiatorer?! Tror den ligger på 1200w och hjälper till att hålla tilluften på önskad temp. Klart värt. Kör du bergvärme kan du även med lite trix köra kyla på sommaren via. Mitt livs bästa investering 👊
Har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle dra kallt ur tilluften. Dock har monterat alla don så att tilluften är riktad bort från sängar, soffor och matplatser.