Jag funderar på att köpa en ny dator, men är lite osäker på om man man ska ta en 15.6" eller 17.3"..?! Jag har även en 13"/14" dator som är lätt att ta med om jag ska åka nånstans och behöver en dator med mig eller om jag av nån annan anledning behöver en mindre dator. Den på 15.6" eller 17.3" kommer jag mestadels att ha i huset och behöver alltså inte bära runt så mycket med den. Då jag även kommer ha en mindre dator på 13-14 tum, så är ju inte steget upp till 15.6 så stort, så då funderar jag på om man kanske ska satsa på en 17.3".. Eller vad tror ni..?!
 
En dator är stor och tung och står på golvet, på bordet står sedan 2x32tums skärmar. Sedan behöver man en skön stol.

Ok, jag överdrev duger fint med 2x27''
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
En dator är stor och tung och står på golvet, på bordet står sedan 2x32tums skärmar. Sedan behöver man en skön stol.

Ok, jag överdrev duger fint med 2x27''
Jo, visst.. det kanske det gör, men nu var det bärbar dator alltså en laptop det var frågan om och inte en stationär dator...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
namnbyte
Jag kör på 17,3 hemma.. behagligare att använda under längre perioder. Vi blir ju inte yngre direkt, och synen blir bara sämre i ungefär samma takt som kärringen blir snyggare
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag tror det mest avgörande är vad du ska ha den till och hur du behöver hantera den, dvs ska du bära den och jobba på den medans du jobbpendlar eller är det bara att lägga den i bilen när ni ska till landstället. Använder man program med många nya fönster är ju större skärm med högre upplösning mycket trevligare, ska man bara surfa på nätet kanske en iPad är bättre. Men så länge ögonen hänger med är ju upplösningen viktigare än storleken.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Köpa en extern skärm ist till den lilla? Alltid knöligt att jonglera olika datorer.
Pss har man en liten dator att böra runt på eller sitta i soffan med och ordentlig skärm när man behöver vara produktiv
 
  • Gilla
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
Skärmstorlek är bara en sak, det är ju upplösningen som avgör hur mycket du ser, och hur stort det blir.
Vad är orsaken till att du vill ha större skärm?
Om din mindre dator är OK så kanske en extern skärm med mus och tangentbord kan vara ett alternativ?

Ergonomiskt är en laptop mycket sämre än externa enheter...
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
U Ursidae skrev:
Köpa en extern skärm ist till den lilla? Alltid knöligt att jonglera olika datorer.
Pss har man en liten dator att böra runt på eller sitta i soffan med och ordentlig skärm när man behöver vara produktiv
En usb-c docka till det så får du laddning, skärm, mus tangentbord headset och alla annat ipluggat i en enda kabel...

Enda anledningen för en större laptop skulle vara om du måste ha ett värstinggrafikkort som behöver plats för sin kylming.
 
Jag röstar på 17 tum om du redan har en liten dator. Alternativt 15 tum och en skärm på 27 tum för 2000 kr och uppåt, om du har ett skrivbord att ha det på.
 
Ska datorn bara stå på samma plats hela tiden så ska du ha en extern skärm alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Tycker 17 tum är inte så stor och finns bra väskor till dom.
 
T TypRätt skrev:
Jag tror det mest avgörande är vad du ska ha den till och hur du behöver hantera den, dvs ska du bära den och jobba på den medans du jobbpendlar eller är det bara att lägga den i bilen när ni ska till landstället. Använder man program med många nya fönster är ju större skärm med högre upplösning mycket trevligare, ska man bara surfa på nätet kanske en iPad är bättre. Men så länge ögonen hänger med är ju upplösningen viktigare än storleken.
Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag även en mindre dator på ungefär 14" som jag använder om jag behöver en dator när jag åker bort, eller om jag av nån annan anledning behöver en mindre dator. Den jag köper nu kommer jag att ha för det mesta i huset ute på landstället, så jag behöver alltså inte bära runt den så mycket, då jag som sagt även har en mindre dator. Sen kommer jag även att köpa en surfplatta, om jag snabbt behöver kolla nåt på nätet och inte vill starta datorn.
 
U Ursidae skrev:
Köpa en extern skärm ist till den lilla? Alltid knöligt att jonglera olika datorer.
Pss har man en liten dator att böra runt på eller sitta i soffan med och ordentlig skärm när man behöver vara produktiv
Jag har redan en extern skärm, men ibland kanske man vill sitta vid köksbordet eller nån annanstans än inne på kontoret. Sen händer det ofta att sambon har sin dator inkopplad på den externa skärmen och hålla på att koppla ur och in datorerna när man ska sitta vid datorn känns bara jobbigt. Sen äger jag skog och har möjlighet att göra avdrag och lyfta momsen på datorer och sånna saker, sen har jag dessutom 2 boenden, lägenhet på en ort och hus på en annan ort. Och ibland kanske man inte vill dra med sig datorn hela tiden när man åker till huset, utan det kan vara bra att ha en dator där också. Så då tänkte jag köpa en ny som jag tar upp på verksamheten och gör avdrag för.
 
anders07 anders07 skrev:
Skärmstorlek är bara en sak, det är ju upplösningen som avgör hur mycket du ser, och hur stort det blir.
Vad är orsaken till att du vill ha större skärm?
Om din mindre dator är OK så kanske en extern skärm med mus och tangentbord kan vara ett alternativ?

Ergonomiskt är en laptop mycket sämre än externa enheter...
Jag har redan en extern skärm med mus och tangentbord, men ibland kanske man vill sitta vid köksbordet eller nån annanstans än inne på kontoret. Sen händer det ofta att sambon har sin dator inkopplad på den externa skärmen och hålla på att koppla ur och in datorerna när man ska sitta vid datorn känns bara jobbigt. Sen äger jag skog och har möjlighet att göra avdrag och lyfta momsen på datorer och sånna saker, sen har jag dessutom 2 boenden, lägenhet på en ort och hus på en annan ort. Och ibland kanske man inte vill dra med sig datorn hela tiden när man åker till huset, utan det kan vara bra att ha en dator där också. Så då tänkte jag köpa en ny som jag tar upp på verksamheten och gör avdrag för. Och då blev jag lite osäker på om man ska ta 15.6" eller 17.3"...
 
Tack för alla svar!

Tänkte förtydliga det lite varför jag funderar på att köpa en ny större dator.

Jag har redan en extern skärm, men ibland kanske man vill sitta vid köksbordet eller nån annanstans än inne på kontoret. Sen händer det ofta att sambon har sin dator inkopplad på den externa skärmen och hålla på att koppla ur och in datorerna när man ska sitta vid datorn känns bara jobbigt. Sen äger jag skog och har möjlighet att göra avdrag och lyfta momsen på datorer och sånna saker, sen har jag dessutom 2 boenden, lägenhet på en ort och hus på en annan ort. Och ibland kanske man inte vill dra med sig datorn hela tiden när man åker till huset, utan det kan vara bra att ha en dator där också. Så då tänkte jag köpa en ny som jag tar upp på verksamheten och gör avdrag för. Den mindre datorn på ungefär 14" har jag privat när jag är I lägenheten och den på 15.6 eller 17.3 som jag tänker köpa nu kommer jag att ha i huset.

Datorerna jag funderar på är:

Acer Aspire 5
Skärmstorlek: 17,3"
Upplösning: 1920x1080, (FHD)
Processortyp: Core i7
Minne: 32 GB, ((2 x 16GB))
Diskstorlek: 1 TB
Grafikkort: Intel Iris Xe Graphics

Acer Aspire 5
Skärmstorlek: 15.6"
Upplösning: 2560x1440, (QHD)
Processortyp: Core i7
Minne: 32 GB, ((2 x 16GB))
Diskstorlek: 1 TB
Grafikkort: Intel Iris Xe Graphics

Det är 2 likvärdiga datorer för samma pris, det som skiljer är Skärmstorleken och upplösningen.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.