A
Denna laddare ska ha en jordfelsbrytare typ B enligt en köpare.
Vad kan hända om man har ett 3-fas uttag som är kopplad till en "vanlig" 30mA jordfelsbrytare som sitter i hus.

D
 
  • Bärbar elbilsladdare, 11 kW, Typ 2 kontakt, CEE röd adapter, justerbar strömstyrka, kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då bryter man mot lagen.
 
  • Arg
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A
En vanlig jordfelsbrytare typ A skyddar bara mot läckströmmar av AC och pulserande DC.
En typ B klarar samma som typ A men även ren och glättad DC som jag antar kan förekomma från elbilar.

Kanske typ A klarar viss glättad likström också? Minns ej på rak arm. Skriv gärna en rättelse om det skulle vara så.

Kravet är i alla fall skydd mot dessa DC-strömmar antingen via typ B jordfelsbrytare eller inbyggt skydd som det brukar vara i laddboxar.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Finns ju bärbara laddstationer med inbyggd jfb B i samma prisklass så förstår inte att man ens köper den modellen.
 
  • Arg
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Vad kan hända om man har ett 3-fas uttag som är kopplad till en "vanlig" 30mA jordfelsbrytare som sitter i hus.
Ingenting, det är helt i sin ordning. Du får två st JFBer i serie som visserligen kan vara opraktiskt men inget fel.

För ordningens skulle bör du dock kontrollera att den laddklump du har på sladden är märkt med "62752" som är säkerhetsstandarden för dessa. Det kan stå "IEC", "EN" eller "SS-EN" framför dessa siffror.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
För att få grönt avdrag så trots att man har ett 3-fas uttag så måste en elektriker komma hem och sätta i stickproppen för en summa av typ 2600 kr.

Helt otroligt att man får sätta i en sådan själv i andra sammanhang.
 
Ja, att "grönt avdrag" endast gäller för fast ansluta laddstationer kan jag inte se på annat sätt än otillbörlig reklam för elfirmor.

Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
R
A Achren57 skrev:
För att få grönt avdrag så trots att man har ett 3-fas uttag så måste en elektriker komma hem och sätta i stickproppen för en summa av typ 2600 kr.

Helt otroligt att man får sätta i en sådan själv i andra sammanhang.
Nja, du bör inte få den laddaren att bli fast ansluten bara för en elektriker gör det…
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, att "grönt avdrag" endast gäller för fast ansluta laddstationer kan jag inte se på annat sätt än otillbörlig reklam för elfirmor.

Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
Hej, dessa ”laddklumpar”, ansluts de med 3-fas uttag? Har aldrig hörts talas om dem, verkar ju smidigt. Är på gång att skaffa elbil
 
A
Tror att få köpa denna till grön avdrag pris så måste elektriker komma hem och plugga in den i befintligt uttag.

Kan förstå om det gällde en fast installation men något man får göra själv är det långsökt.
 
  • Laddkabel för elbil med kontrollbox och anslutningar. Märkt "CTEK Njord Go". Visar användningsbilder miniatyrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på installationstjänster, enkel för befintligt uttag, utökad för nytt uttag, svenska priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
A
S Skandiamannen skrev:
Hej, dessa ”laddklumpar”, ansluts de med 3-fas uttag? Har aldrig hörts talas om dem, verkar ju smidigt. Är på gång att skaffa elbil
Ja vanligt 3-fas uttag.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, att "grönt avdrag" endast gäller för fast ansluta laddstationer kan jag inte se på annat sätt än otillbörlig reklam för elfirmor.

Dessa laddklumpar har alla skydd som behövs inbyggda och räcker för de allra flesta. Jag tror det är få kunder som verkligen behöver lastbalansering och annan avancerad styrning av elbilsladdningen. Om jag själv skaffar en elbil så är en sådan laddklump med CEE-stickpropp det självklara valet, trots att jag själv kan montera en laddstation med all dess lullull.
Ursäkta, läste tråden slarvigt. Ser nu i trådstarten att den ansluts till 3-fas. Finns ngn nackdel med dessa förutom avsaknad av lastbalansering?
 
A
A Achren57 skrev:
Ja vanligt 3-fas uttag.
S Skandiamannen skrev:
Ursäkta, läste tråden slarvigt. Ser nu i trådstarten att den ansluts till 3-fas. Finns ngn nackdel med dessa förutom avsaknad av lastbalansering?
Jag vet i alla fall att bilfirmor använder sådana för att ladda deras bilar.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Det där är väl egentligen ett extra tillbehör till bilen så varför ska man egentligen få bidrag för den överhuvudtaget?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
A Achren57 skrev:
Tror att få köpa denna till grön avdrag pris så måste elektriker komma hem och plugga in den i befintligt uttag.

Kan förstå om det gällde en fast installation men något man får göra själv är det långsökt.
Om du läser på Ctek egna sida så står det ingen installation..

https://www.ctek.com/se/elbilsladdning-elfordonsladdning/elbilsladdare-evse/njord-go

För att få grönt avdrag behövs det inte en fast installation? Eller har jag förstått regelverket fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.