useless useless skrev:
Jag har timpris via vattenfall och betalar nordpools pris plus ett fast påslag. Det tycker inte jag är särskilt krångligt?

Men Greenely verkar både krångligt och dålig om man läser kundernas recensioner.
Samma här fast via Borlänge Energi.
Nordpoolpriset + 25:- /mån i fast avgift.
 
C
useless useless skrev:
Jag har timpris via vattenfall och betalar nordpools pris plus ett fast påslag. Det tycker inte jag är särskilt krångligt?
Då antar jag att du antingen har något specialavtal med Vattenfall, eller att du hör till kategorin som inte detaljgranskar siffrorna på elräkningen?

Jag skulle vilja påstå att Vattenfall, precis som alla andra, utöver spotpriset + sitt fasta påslag även lägger på årsavgift, avgifter till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool, avgifter för balanskraft och reglerkraft, kreditkostnad, kostnader för ursprungsgarantier och elcertifikatsavgift.

Misstänker att om du och @FredrikR skulle kontrollräkna era elräkningar skulle ni komma fram till att Vattenfall räknar lika "fel" som Greenely.
 
Redigerat:
O
C cpalm skrev:
Då antar jag att du antingen har något specialavtal med Vattenfall, eller att du hör till kategorin som inte detaljgranskar siffrorna på elräkningen?

Jag skulle vilja påstå att Vattenfall, precis som alla andra, utöver spotpriset + sitt fasta påslag även lägger på årsavgift, avgifter till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool, avgifter för balanskraft och reglerkraft, kreditkostnad, kostnader för ursprungsgarantier och elcertifikatsavgift.

Misstänker att om du och @FredrikR skulle kontrollräkna era elräkningar skulle ni komma fram till att Vattenfall räknar lika "fel" som Greenely.
Exakt så. Greenely säger själva att de säljer el utan påslag. Om man däremot granskar vad man betalar för så visade det sig för mig att jag i november förra året betalade över 30 öre per kWh i olika avgifter såsom ursprungsgarantier, balansansvar, elcertifikat och allt vad det nu hette. Detta utöver månadsavgiften på 49 kr i månaden.
De definierade alltså påslag som att de inte själva tog någon fast avgift per kWh. Däremot la de på en jäkla massa ören för att täcka sina kostnader, vilket jag precis som cpalm är övertygad om att nästan alla elleverantörer gör, men att deras kunder blåögt tror de betalar nordpols pris.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E
Ok, så kontentan är att vi alla blir blåsta, det spelar ingen roll vilket bolag man väljer?

Här är min novemberfaktura, jag startade 13 november.
 
  • Elektricitetsfakturaspecifikation med priser och rabatter för november 2023, inkluderar elcertifikat och spotpris.
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
C
E enoch85 skrev:
Ok, så kontentan är att vi alla blir blåsta, det spelar ingen roll vilket bolag man väljer?
Om man blivit intalad att man inte betalar något utöver spotpris + fast påslag så har man troligen blivit blåst, ja.
Fast i ditt fall är ju de tillkommande kostnaderna föredömligt väl redovisade. Det är väl posten "Omkostnader" man skulle kunna ha åsikter om. Vilken elhandlare är detta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Om man blivit intalad att man inte betalar något utöver spotpris + fast påslag så har man troligen blivit blåst, ja.
Fast i ditt fall är ju de tillkommande kostnaderna föredömligt väl redovisade. Det är väl posten "Omkostnader" man skulle kunna ha åsikter om. Vilken elhandlare är detta?
Detta är Greenely.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O
E enoch85 skrev:
Detta är Greenely.
Ja du har ungefär 20 öre i extra avgifter. Det skulle jag säga är väldigt högt. Tibber har drygt 9 öre och det finns nog lägre särskilt under kampanjer.
 
E enoch85 skrev:
Ok, så kontentan är att vi alla blir blåsta, det spelar ingen roll vilket bolag man väljer?
Här är min novemberfaktura, jag startade 13 november.
Det var dyrt.
Min Novemberfaktura, månadsrörligt Cheap Energy, SE4
Bild av elavtal med rörligt pris, elprisuppgifter och kostnader exklusive moms på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
O olsjo skrev:
Ja du har ungefär 20 öre i extra avgifter. Det skulle jag säga är väldigt högt. Tibber har drygt 9 öre och det finns nog lägre särskilt under kampanjer.
Svårigheten är att dessa tillkommande kostnader varierar med tiden. Dvs. det finns inget som säger att Tibber kommer att ligga på 9 öre även nästa månad. Så här måste man kika över tid för att bilda sig en uppfattning om en viss elhandlare konsekvent ligger högt eller lågt.

En annan sak att se upp med är ursprungsgarantierna, dvs. vilket "miljöval" man gjort.
 
O
C cpalm skrev:
Svårigheten är att dessa tillkommande kostnader varierar med tiden. Dvs. det finns inget som säger att Tibber kommer att ligga på 9 öre även nästa månad. Så här måste man kika över tid för att bilda sig en uppfattning om en viss elhandlare konsekvent ligger högt eller lågt.

En annan sak att se upp med är ursprungsgarantierna, dvs. vilket "miljöval" man gjort.
Så är det, men Tibber har legat på 9 öre länge nu. Varierat mellan 13 och 7 sedan januari om jag inte minns fel. Greenely var uppe i 40 som mest under min tid där.
 
C
O olsjo skrev:
Greenely var uppe i 40 som mest under min tid där.
Den enda rimliga förklaringen till att de var uppe i 40 öre är om de hade "Bra Miljöval"(?)
De ursprungsgarantierna skjöt upp i rymden förra vintern när Naturskyddsföreningen i sin visdom under skenande elpriser och vintersäsong bestämde sig för att skärpa kraven utan att producenterna fick tid att certifiera om sig. De drabbade alla handlare som hade den märkningen. Nu är det nog ingen som har den längre så Naturskyddsföreningen sköt sig rejält i foten där.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Den enda rimliga förklaringen till att de var uppe i 40 öre är om de hade "Bra Miljöval"(?)
De ursprungsgarantierna skjöt upp i rymden förra vintern när Naturskyddsföreningen i sin visdom under skenande elpriser och vintersäsong bestämde sig för att skärpa kraven utan att producenterna fick tid att certifiera om sig. De drabbade alla handlare som hade den märkningen. Nu är det nog ingen som har den längre så Naturskyddsföreningen sköt sig rejält i foten där.
Stämmer, det var Bra Miljöval som var den största posten. Men även Balansansvar var extremt högt hos Greenely och dessutom var den individuellt beräknad baserat på hur mycket man avvek från estimatet på något sjukt sätt.
 
Det var en intressant debiteringsmodell. Jag gissar att det inte var något som framgick särskilt tydligt. Det måste bli mycket tydligare hur de debiterar, och begreppen på räkningen måste ha en enhetlig definition. Det är något EI borde ta tag i.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då antar jag att du antingen har något specialavtal med Vattenfall, eller att du hör till kategorin som inte detaljgranskar siffrorna på elräkningen?

Jag skulle vilja påstå att Vattenfall, precis som alla andra, utöver spotpriset + sitt fasta påslag även lägger på årsavgift, avgifter till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool, avgifter för balanskraft och reglerkraft, kreditkostnad, kostnader för ursprungsgarantier och elcertifikatsavgift.

Misstänker att om du och @FredrikR skulle kontrollräkna era elräkningar skulle ni komma fram till att Vattenfall räknar lika "fel" som Greenely.
Nu har jag hunnit fiska fram fakturan.
Om jag inte misstolkar något betalar jag 2,5öre /kWh i påslag samt en tjuga i fast avgift/månad.
Elräkning från AB Borlänge Energi för november 2023, med moms och total kostnad på 2 586,31 kr.
 
Men vad ligger i begreppet ”avtalat pris” det är nog inte spotpris direkt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.