R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kräva kan ni alltid, ni kanske skrämmer upp säljaren och får en slant men rent juridiskt är det inte solklart tyvärr.
Men köpte inte TS ett dödsbo?
 
Attitudeswe
Första räkningen från nätägaren brukar inkludera beräknad årsförbrukning. Den är samma som senaste 12 mån förbrukning i huset.

En nordisk LLVP som jobbar max drar bara 48kWh/ dygn. Om du skall kunna förbruka 17MWh så måste det ju finnas nån elvärme igång fortfarande...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kräva kan ni alltid, ni kanske skrämmer upp säljaren och får en slant men rent juridiskt är det inte solklart tyvärr.
Det är just detta jag försöker få svar på. De muntliga uppgifterna är förstås svåra att ta i beaktning men de skriftliga uppgifterna på energideklarationen borde ändå kunna stå för något. Speciellt med tanke på att en sådan deklaration krävs vid försäljning. Och om det nu ändå ska vara ett krav så kanske det borde finnas någon påföljd om man lämnar felaktiga uppgifter? Annars kan man ju lika gärna skippa den helt. Då kan man ju skriva vadsomhelst för att få huset sålt.
 
Här får du lite siffror att jämföra med.
Södra Skåne, Thermia Atria luft/vattenvärmepump, 1 1/2 plan, boarea 130 m² + hel källare (84 m²), betong, byggt 1955, inga speciella fönster eller isolering.

Tabell över månatlig energiförbrukning i kWh för åren 2022 och 2023, med totalsumma nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
R Rejäl skrev:
Men köpte inte TS ett dödsbo?
Ett dödsbo kan väl tvingas att återuppstå om man har krav mot det.

Är det ett kommunalt elbolag så är elförbrukningen en offentlig uppgift, så du kan kräva ut den för flera år bakåt.

Vad har besiktningsmannen som utförde energideklarationer för ansvar?
 
B Benniee skrev:
Det är just detta jag försöker få svar på. De muntliga uppgifterna är förstås svåra att ta i beaktning men de skriftliga uppgifterna på energideklarationen borde ändå kunna stå för något. Speciellt med tanke på att en sådan deklaration krävs vid försäljning. Och om det nu ändå ska vara ett krav så kanske det borde finnas någon påföljd om man lämnar felaktiga uppgifter? Annars kan man ju lika gärna skippa den helt. Då kan man ju skriva vadsomhelst för att få huset sålt.
Det beror på några saker, var energideklarationen en bilaga till köpeavtalet? Köpte ni av ett dödsbo?
 
B Benniee skrev:
Jag tror du har missförstått. Vi fick uppgifterna om förra ägarens förbrukning från säljarna och uppgifterna om våran egna förbrukning från Eon.
Har ni redan förbrukat 17 000 kWh sedan september? Eller hur baserar ni att har dragit mer?

B Benniee skrev:
Det är just detta jag försöker få svar på. De muntliga uppgifterna är förstås svåra att ta i beaktning men de skriftliga uppgifterna på energideklarationen borde ändå kunna stå för något. Speciellt med tanke på att en sådan deklaration krävs vid försäljning. Och om det nu ändå ska vara ett krav så kanske det borde finnas någon påföljd om man lämnar felaktiga uppgifter? Annars kan man ju lika gärna skippa den helt. Då kan man ju skriva vadsomhelst för att få huset sålt.
Energidekleration ska utgå ifrån 20grader temperatur så kan vara värdena är justerade efter det om de hade 23 inne (17000kwh på 20c ej 23c).
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
R
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ett dödsbo kan väl tvingas att återuppstå om man har krav mot det.

Är det ett kommunalt elbolag så är elförbrukningen en offentlig uppgift, så du kan kräva ut den för flera år bakåt.

Vad har besiktningsmannen som utförde energideklarationer för ansvar?
För felaktig elförbrukning? Låter otroligt…
Har dom haft friskrivningsklausul så går det inte att kräva något, denna klausul är väldigt vanlig vid dödsbon…
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Den gamla ägaren använde direktverkande el via en elpanna (varmvattenberedare ger ingen värme till huset utan bara varmvatten till dusch etc). Den sprack några dagar efter att vi fick nyckeln (försäkringen tog inte detta) och då fick jag slänga dit en luft/luftvärmepump i väntan på en luft/vatten. Det är också därför källaren är kall, det finns helt enkelt ingen uppvärmningskälla där längre då värmepumpen sitter på bottenplan.
Då förstår jag upplägget men direktverkande el som begrepp är i min värld el-element där varje element också är värmekällan. Med ett vattenburet system har du ju bra förutsättningar att få ett bra och hyfsat ekonomiskt system.
 
B Benniee skrev:
Den gamla ägaren använde direktverkande el via en elpanna (varmvattenberedare ger ingen värme till huset utan bara varmvatten till dusch etc). Den sprack några dagar efter att vi fick nyckeln (försäkringen tog inte detta) och då fick jag slänga dit en luft/luftvärmepump i väntan på en luft/vatten. Det är också därför källaren är kall, det finns helt enkelt ingen uppvärmningskälla där längre då värmepumpen sitter på bottenplan.
Uppgifterna i energideklarationen tillsammans med muntlig information är uppenbart fel.

Då jag arbetar med den här typen av uppgifter nästan dagligen kan jag säga att det är vanligt med alldeles för låga förbrukningsuppgifter i förhållande till uppgiven familjestorlek/livsstil.

Det går dock inte att som köpare att hävda fel då husets storlek, klimatskal och uppvärmningssystem ger en tydlig potentiell förbrukning.

Att sedan tidigare ägare haft väsentligt lägre elanvändning är irrelevant.
 
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Ungefär samma storlek på hus som dig ts. Drar 7000 kWh per år med luft/luftvärmepump. Antingen är pumpen fel eller har du ju något annat som drar.

Men hur länge har du haft huset och mätt åtgången av el? Är det ett år ni haft huset och kan se att er årsförbrukning är på tok för hög? Eller har du bara haft tillgång till huset en rekordkall november och nu tror du att varje månad kommer vara likadan?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det är väl möjligt att den äldre personen kallställt vissa rum helt, därför körde elpannan på sparlåga men hade 23grader enbart i TV rummet mha primärt el-radiatorn. Gick antagligen minimalt med varmvatten då.

Alternativt att de som säljer huset minns hur varmt den förra personen hade det, men återberättar kWh utfallet från tiden som det varit obebott och de sett räkningarn, utan att reflektera över att det faktiskt varit både en lägre förbrukning och temp än tidigare.

Verkar djupt osannolikt att hålla +23 i ett obebott hus.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jämför ni inte siffror med förbrukningen sept-dec 2022? Var tantens ens hemma då? Låg hon inte på sjukhus då? Eller hade lämnat in? Det skulle ju förklarar de lägre siffrorna för 2022 som ni jämför med?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det här med att köpa dödsbon har varit uppe förut. Det kan vara så att det inte finns förstahandsinformation på uppgifter som lämnas till försäljning...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Det är just detta jag försöker få svar på. De muntliga uppgifterna är förstås svåra att ta i beaktning men de skriftliga uppgifterna på energideklarationen borde ändå kunna stå för något. Speciellt med tanke på att en sådan deklaration krävs vid försäljning. Och om det nu ändå ska vara ett krav så kanske det borde finnas någon påföljd om man lämnar felaktiga uppgifter? Annars kan man ju lika gärna skippa den helt. Då kan man ju skriva vadsomhelst för att få huset sålt.
Kul (eller inte) att se att någon annan har haft precis samma problem som jag med felaktig energideklaration, lade upp en tråd om min liknande situation här på forumet tidigare i höstas.

Jag har haft en del kontakt med jurist kring detta, och befinner mig mitt i reklamationsprocessen ännu. Kort referat av det jag fått från juristen är att energideklarationen inte är så pass bindande du (och jag) vill få den till. Däremot är den ett bra komplement att ha om man ska reklamera baserat på felaktiga uppgifter om driftskostnad i objektsbeskrivningen, vilket är ett mer konkret fel.

Så om du köpt utan friskrivningsklausul och kan visa på att den angivna driftskostnaden är orimlig så finns det gott om prejudikat som skulle ge dig rätt. Men energideklarationen har lite mer diffust bevisvärde även när det kommer till specifika uppgifter lämnade av säljaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.