Hallå på er mitt i julen! Vi köpte ett dödsbo i somras och räknade rätt noga på driftkostnaden. Gamla ägaren var en äldre dam som satt hemma för det mesta och värmde huset enbart med direktverkande el. Enligt säljarna hade hon 23 grader inomhus och dessutom ett extra el-element i tvrummet. Enligt energideklarationen gick det åt ca. 17 000kwh om året med en person i hushållet.

Det första vi gjorde när vi fick nycklarna var att montera en luft/luftvärmepump då elpannan sprack och blev obrukbar bara dagar senare. Vi började sedan med att riva ut hela badrummet och renovera. På grund av detta har vi inte använt något varmvatten utan har åkt till svärmor och duschat där. Vi har mellan 16-21 grader på bottenvåningen (luftvärmepumpen sprider ju lite ojämnt) och ca. 10 grader i källaren. Dessutom är vi rätt sparsamma med övrig el, så som belysning, laddare, tv etc. Vi förbrukar inte särskilt mycket överhuvudtaget. Enligt Eon har vi nu dock helt plötsligt en högre förbrukning än vad den gamla ägaren hade.

Vi har mycket kallare i huset, använder luftvärmepump istället för direktverkande el, och använder inget varmvatten. Skillnaden i förbrukning(och därmed driftkostnad) när vi väl kommer igång med varmvattnet och faktiskt höjer tempen i huset till en behaglig temperatur (framförallt i källaren där 10 grader till och med är så lågt så vi lär få diverse problem där) kommer ju vara enorm, mycket sannolikt dubbelt så mycket som vi räknat med.

Det verkar som att säljarna har uppgett förbrukningen för det sista året, efter att tanten redan hade gått bort och huset stod tomt, MEN samtidigt påstått att förbrukningen gällde med en person i hushållet. Är det bara jag som tycker att säljarna gjort sig skyldiga till något med dessa mycket missledande uppgifter? Och vad kan vi i så fall göra?
 
B Benniee skrev:
Det verkar som att säljarna har uppgett förbrukningen för det sista året, efter att tanten redan hade gått bort och huset stod tomt, MEN samtidigt påstått att förbrukningen gällde med en person i hushållet.
Det tror jag inte, 17000 kWh är normal förbrukning med elvärme i några rum (jag gör av med 12000 totalt med Luft/Vattenvärme) och ett tomt hus drar betydligt mindre om man drar ner på värmen.
Energideklaration har aldrig varit något att lita på, men med LVVP ska det mycket till att förbruka 17000 kWh om man har den minsta koll.

Vad är det som drar, det måste ni reda ut.
Var i landet, hur stort o.s.v?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Hallå på er mitt i julen! Vi köpte ett dödsbo i somras och räknade rätt noga på driftkostnaden. Gamla ägaren var en äldre dam som satt hemma för det mesta och värmde huset enbart med direktverkande el. Enligt säljarna hade hon 23 grader inomhus och dessutom ett extra el-element i tvrummet. Enligt energideklarationen gick det åt ca. 17 000kwh om året med en person i hushållet.

Det första vi gjorde när vi fick nycklarna var att montera en luft/luftvärmepump då elpannan sprack och blev obrukbar bara dagar senare. Vi började sedan med att riva ut hela badrummet och renovera. På grund av detta har vi inte använt något varmvatten utan har åkt till svärmor och duschat där. Vi har mellan 16-21 grader på bottenvåningen (luftvärmepumpen sprider ju lite ojämnt) och ca. 10 grader i källaren. Dessutom är vi rätt sparsamma med övrig el, så som belysning, laddare, tv etc. Vi förbrukar inte särskilt mycket överhuvudtaget. Enligt Eon har vi nu dock helt plötsligt en högre förbrukning än vad den gamla ägaren hade.

Vi har mycket kallare i huset, använder luftvärmepump istället för direktverkande el, och använder inget varmvatten. Skillnaden i förbrukning(och därmed driftkostnad) när vi väl kommer igång med varmvattnet och faktiskt höjer tempen i huset till en behaglig temperatur (framförallt i källaren där 10 grader till och med är så lågt så vi lär få diverse problem där) kommer ju vara enorm, mycket sannolikt dubbelt så mycket som vi räknat med.

Det verkar som att säljarna har uppgett förbrukningen för det sista året, efter att tanten redan hade gått bort och huset stod tomt, MEN samtidigt påstått att förbrukningen gällde med en person i hushållet. Är det bara jag som tycker att säljarna gjort sig skyldiga till något med dessa mycket missledande uppgifter? Och vad kan vi i så fall göra?
Visste ni att huset stått tomt innan ni skrev på?
 
Vilken mätperiod har ni från EON? Det har nog varit ovanligt kallt senare tid vilket kan spela stor roll på några månaders förbrukning.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Hur har ni fått Info från Eon? Jag fick igen sådan o de ville inte lämna ut vad förra ägaren hade när jag ringde dem.

Staplarna för början av 2022 saknad hos oss.
Stapeldiagram över köpt och såld elektricitet (kWh) jämfört mellan 2022 och 2023, månadsvis uppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Det tror jag inte, 17000 kWh är normal förbrukning med elvärme i några rum (jag gör av med 12000 totalt med Luft/Vattenvärme) och ett tomt hus drar betydligt mindre om man drar ner på värmen.
Energideklaration har aldrig varit något att lita på, men med LVVP ska det mycket till att förbruka 17000 kWh om man har den minsta koll.

Vad är det som drar, det måste ni reda ut.
Var i landet, hur stort o.s.v?
Det är inget speciellt som drar. Då borde det dragit under sommaren också. Luftvärmepumpen funkar också som den ska (är själv tekniker så den har jag koll på). Det finns inte särskilt mycket annat i huset. Pannan är helt bortkopplad och alla vitvaror förutom spisen och spisfläkten har vi tagit med oss från förra huset, inget av detta drar särskilt mycket. Ingen dold elektronik någonstans.

Huset är 82+82 (enplans med källare) och ligger i Östergötland.
 
Fullt normal förbrukning november - december med 16-21 grader inomhus.

November 2023 var väsentligt kallare än 2022. December har också varit kallare.

Välkommen som husägare. Överraskningarna kommer att bli flera.
 
  • Gilla
Plutus och 11 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Visste ni att huset stått tomt innan ni skrev på?
Ja, vi visste det.

Men:

1. Som sagt så uppgav säljarna att förbrukningen gällde med en person i hushållet

2. Vi pratade ganska mycket med säljarna och självklart kom även driftkostnaden upp. Jag frågade rakt ut hur varmt hon hade haft i huset och konversationen gick (väldigt förenklat) såhär:

”Ja hon har haft 23 grader inne och dessutom ett extra element i tvrummet”

”Ojdå, ja det är ju rätt varmt ju, måste vara välisolerat om hon bara förbrukat 17 000 med 23 grader inomhus”

”Ja, hon var rätt frusen av sig kan man ju säga”


Svårt att rabbla upp en exakt konversation från 6 månader sedan men kontentan är att säljarna uppgett skriftligt att tanten hade en förbrukning på 17 000 och sedan bekräftat detta muntligt. Det fanns alltså ingen anledning att vidare ifrågasätta uppgifterna då vi fått den bekräftelse vi behövde.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vilken mätperiod har ni från EON? Det har nog varit ovanligt kallt senare tid vilket kan spela stor roll på några månaders förbrukning.
Sedan 1:e september. Även om man räknar med att det varit kallare ute under en liten period så går inte siffrorna ihop.
 
B buffyin skrev:
Hur har ni fått Info från Eon? Jag fick igen sådan o de ville inte lämna ut vad förra ägaren hade när jag ringde dem.

Staplarna för början av 2022 saknad hos oss.
[bild]
Jag tror du har missförstått. Vi fick uppgifterna om förra ägarens förbrukning från säljarna och uppgifterna om våran egna förbrukning från Eon.
 
B Benniee skrev:
Sedan 1:e september. Även om man räknar med att det varit kallare ute under en liten period så går inte siffrorna ihop.
Har du gjort det?
 
Hej
En sak som iaf jag blir förvirrad av är att du skriver att det är direktverkande el men att elpannan har spruckit. Får inte ihop informationen. Eller menar du varmvattenberedare när du skriver elpanna?
 
B Boende45 skrev:
Fullt normal förbrukning november - december med 16-21 grader inomhus.

November 2023 var väsentligt kallare än 2022. December har också varit kallare.

Välkommen som husägare. Överraskningarna kommer att bli flera.
Kan vara normal förbrukning. Men man kommer inte ifrån det faktum att vi fått väldigt missvisande uppgifter. Vi har som sagt betydligt kallare än förra ägaren och använder inget varmvatten. När man dessutom räknar på skillnaden mellan direktverkande el och värmepump så är det ofrånkomligt att siffrorna inte stämmer.

Frågan är då om det finns någon mening att ta upp detta med säljarna eller om det är kört.
 
B Benniee skrev:
Kan vara normal förbrukning. Men man kommer inte ifrån det faktum att vi fått väldigt missvisande uppgifter. Vi har som sagt betydligt kallare än förra ägaren och använder inget varmvatten. När man dessutom räknar på skillnaden mellan direktverkande el och värmepump så är det ofrånkomligt att siffrorna inte stämmer.

Frågan är då om det finns någon mening att ta upp detta med säljarna eller om det är kört.
Kräva kan ni alltid, ni kanske skrämmer upp säljaren och får en slant men rent juridiskt är det inte solklart tyvärr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lob skrev:
Hej
En sak som iaf jag blir förvirrad av är att du skriver att det är direktverkande el men att elpannan har spruckit. Får inte ihop informationen. Eller menar du varmvattenberedare när du skriver elpanna?
Den gamla ägaren använde direktverkande el via en elpanna (varmvattenberedare ger ingen värme till huset utan bara varmvatten till dusch etc). Den sprack några dagar efter att vi fick nyckeln (försäkringen tog inte detta) och då fick jag slänga dit en luft/luftvärmepump i väntan på en luft/vatten. Det är också därför källaren är kall, det finns helt enkelt ingen uppvärmningskälla där längre då värmepumpen sitter på bottenplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.