Hej, köpte ett hus för inte så längesen. De är en gammal central med en eftermonterat jfb. Den löser bara när jag kortsluter fas-jord men löser inte ut när jag kortsluter jord-nolla. När jag (summrar) i vägguttaget så har jag kontakt mellan jord -nolla. Ska inte en jordfelsbrytare lösa ut när de är kontakt mellan jord-nolla?
 
D Daniel Eriksson 66 skrev:
Hej, köpte ett hus för inte så längesen. De är en gammal central med en eftermonterat jfb. Den löser bara när jag kortsluter fas-jord men löser inte ut när jag kortsluter jord-nolla. När jag (summrar) i vägguttaget så har jag kontakt mellan jord -nolla. Ska inte en jordfelsbrytare lösa ut när de är kontakt mellan jord-nolla?
Det är lite oklart vad det är du tänker på.

Men jord och nolla är sammankopplade innan JFBn så "summerar" du kommer de se ihopkopplade ut.
Nollan går sedan tillsammans med fasledarna genom JFBn som detekterar om någon ström tar någon annan väg.

Det som kan hända ifall man kortsluter nolla mot jord är att delar av strömmen tar den vägen tillbaka till elcentralen och då inte ger genom JFBn som då kommer lösa.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Så man kommer alltid kunna summera mellan jord o nolla för de går ihop tex ute i gatan från nätägaren?. Eller vad menar du? De verkar som att jag har 4 ledare in till mitt hus enligt ritningarna jag fått
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
De sitter ju ihop någonstans på vägen så ja det är som 13th marine säger.
Om du slår av jordfelsbrytaren så kommer du inte kunna få summerton där emellan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel Eriksson 66 skrev:
Så man kommer alltid kunna summera mellan jord o nolla för de går ihop tex ute i gatan från nätägaren?. Eller vad menar du? De verkar som att jag har 4 ledare in till mitt hus enligt ritningarna jag fått
Då har du tre faser och en såkallad PEN-ledare, kombinerad nolla och jord.
De delas upp i Nolla och Jord någonstans, antigen vid din elmätare eller i elcentralen.
JFBn hämtar sin nolla i denna punkt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är de något man ska vara orolig för att de bara löser ut när jord -fas kortsluts? Och inte löser ut när jord-nolla kortsluts? Liksom kan något börja brinna eller någonting?!
 
D Daniel Eriksson 66 skrev:
Är de något man ska vara orolig för att de bara löser ut när jord -fas kortsluts? Och inte löser ut när jord-nolla kortsluts? Liksom kan något börja brinna eller någonting?!
Nej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson 66 skrev:
Är de något man ska vara orolig för att de bara löser ut när jord -fas kortsluts? Och inte löser ut när jord-nolla kortsluts? Liksom kan något börja brinna eller någonting?!
Nej, varför skulle det det?
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ibland kan det vara så att kortslutning jord/nolla inte löser JFB om systemet är obelastat. Men om man lägger på en last innan man kortsluter så löser den då. Allt handlar som tidigare sagts om vilken väg strömmen tar tillbaka vilket kan vara svårt att styra.

Helt klart är dock att om man av misstag kortsluter jord och nolla, till exempel när man kapar tåtarna inför inkoppling av ett uttag, då löser ALLTID jordfelsbrytaren 🤣
 
  • Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
jag testade nu att ansluta en brödrost till uttaget och kortslöt nolla- jord med en liten kopparkabel. Då löste jfb ut. Men krortsluter jag med en spänningsprovare så löser den inte ut. Och då trycker jag in ”motståndsknapparna” på spänningsprovaren. Hur kommer de sig att de löser med en bit kabel emellan men inte spänningsprovaren?
 
För att det går för lite ström genom spänningsprovaren.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
A
Lägre motstånd ger högre ström. Spänningsprovaren har ett högt inbyggt motstånd.
 
  • Gilla
Daniel Eriksson 66
  • Laddar…
Spänningsprovaren kortsluter som väl är inte.
 
  • Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
Då funkar nog jfb som den ska.. haha bara jag som inte visste att de inte gick att lösa ut jfb med spänningsprovaren mellan jord-nolla. Man lär sig något nytt varje dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.