N Nalleman64 skrev:
Det blir väl tre delar som åtminstone de flesta elkunder (beror på vilken nätägare man har) kommer att få betala för:
Fast avgift (möjligen kommer den att sänkas något när effektavgift införs).
Överföringsavgift
Effektavgift
Jo, men det jag reflekterade över är att enbart Fast avgift + effektavgift vid "normal" toppeffekt är billigare än bara min fasta avgift (överföringen kostar nästan samma 26,45 Eon, 25,5 GBG Energi).

Jag sa visserligen fel om min fasta avgift, den är 505 nu men blir 552 efter nyår, men min toppeffekt har aldrig varit över 8500 kW så effektavgiften blir 308 kr, totalt 455 kronor (mot 505).

Så jag skulle tjäna 50 kronor/månad vid höglast vintertid på effektavgift.

Jag inser att jag jämför olika bolag (GBG energi mot E.ON syd) men ändå..intressant, undrar vad abbonemang och effektarriff blir hos E.on när det införs.
 
N
D Dilato skrev:
Jo, men det jag reflekterade över är att enbart Fast avgift + effektavgift vid "normal" toppeffekt är billigare än bara min fasta avgift (överföringen kostar nästan samma 26,45 Eon, 25,5 GBG Energi).

Jag sa visserligen fel om min fasta avgift, den är 505 nu men blir 552 efter nyår, men min toppeffekt har aldrig varit över 8500 kW så effektavgiften blir 308 kr, totalt 455 kronor (mot 505).

Så jag skulle tjäna 50 kronor/månad vid höglast vintertid på effektavgift.

Jag inser att jag jämför olika bolag (GBG energi mot E.ON syd) men ändå..intressant, undrar vad abbonemang och effektarriff blir hos E.on när det införs.
Det är väl just det sistnämnda du skriver som blir intressant att se - hur kommer avgifterna att se ut när E.ON eller i mitt fall Vattenfall väl inför dem.
De kommer garanterat inte bli bland de billigare.
Har en bekant som bor långt uppe i norr och har Jukkasjärvi energi som nätägare. Deras taxa är dyr och komplicerad (se bild).
 
  • Skärmavbild av en webbsida med information om elnätstariffer inklusive och exklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ber om ursäkt lite här det ska inte vara kW/h utan kW så 25kW/h ska var 25kW och det ger ca 4,5 kW/h
Det är nog en kraftig anläggning om man ska ta ut 25 kW under 1 timma.
Men oavsett min felskrivning och tankevurpa så kvarstår det med vilket pris som det kostar med straffavgiften. Om den skulle uppgå t.e.x. till 2 kr, vad blir det för pris på övrigt förbrukad kW. Samt det som kanske är viktigast, vem bestämmer att ett överuttag har skett. Det med genomsnittsvärde är väldigt diffust.
Med effektivtop kan man inte titta på sin genomsnitt utan får leta efter just topeffekt-timme. Tanken är inte att man ska flytta till lågfrekvent föutom hög förbrukare (elbil, Spa extra Varmvatten). Utan att fördela sin för brukning.

Så man inte kör allt på en gång (matlagning,diskmaskin,tvätt,tork extra varmvatten o elbil). Utan fördelar ut det lite mer på flera timmar. Är samma KWH totalt men utan KW toppar. Så kommer inte påverka så närmevärde som att flytta allt till natten.

Vi har t.e.x skruvat ner elpstronen i vår FLVP från 9kw till 3kw. Så får kompressorn köra mer och vi får inga toppar (har LLVP som komplement)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Har en bekant som bor långt uppe i norr och har Jukkasjärvi energi som nätägare. Deras taxa är dyr och komplicerad
454 /mån
431/12= 35,31 * effekt
483/5 = 96,6 * effekt högbelastningsavgift

Så, räknat på worst case med mina 8,5 kWh under perioden högsta kostnad.

8,5* 96,6 = 821
8,5*35,31 = 300
+454
= 1575 i elnätskostnad + 25 öre/kWh (inkl moms).
Japp, det är ruggigt dyrt 😢
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ber om ursäkt lite här det ska inte vara kW/h utan kW så 25kW/h ska var 25kW och det ger ca 4,5 kW/h
Det är nog en kraftig anläggning om man ska ta ut 25 kW under 1 timma.
Men oavsett min felskrivning och tankevurpa så kvarstår det med vilket pris som det kostar med straffavgiften. Om den skulle uppgå t.e.x. till 2 kr, vad blir det för pris på övrigt förbrukad kW. Samt det som kanske är viktigast, vem bestämmer att ett överuttag har skett. Det med genomsnittsvärde är väldigt diffust.
Du rör fortfarande ihop enheterna fullständigt. Menar du kWh när du skriver kW och kW när du skriver kW/h?

Närkostnaden ska inte ändras när effektavgifter införs, den omfördelas bara något.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En typ av effekttaxa är medelvärdet på de tre timmar där högst effekt (kW) har tagits ur blir den taxa som gäller för hela månaden.
Det börjar klarna, bara lite, det ni skriver. Så om jag tar ut 10 kW / per timme vid något till fälle under dygnet i 3 dygn och den kostar i dag tex 2 kr och senare under hela månaden tar ut 5 kW/timme och priset är 1,50 kr så är det överuttag med 5 kW, just dessa dagar/tidpunkter. Så blir priser för hela månaden 2 kr. kW
Då blir nästa fråga, blir mer kommpliserad, vem tar hand om dessa överkronor, måste bli en bra inkomst för nätbolagen.
Nästa fråga . Hur blir det med dom som har pooler, jag har en och gör av med mer kW per månad på sommaren än vintertid. Ävensom har solfångare som måste gå när solen lyser, så inte dessa kokar. Känns som att man kommer att få en häftig smäll på elräkningen.
Sen det med nätavgifter och årskostnader kan vi nog glömma, dom har höjts under flera år nu och att sänka något som ger billigare El totalt och bli mindre inkomst för dom, är oxå bara att glömma, finns inte på kartan
 
N
D Dilato skrev:
454 /mån
431/12= 35,31 * effekt
483/5 = 96,6 * effekt högbelastningsavgift

Så, räknat på worst case med mina 8,5 kWh under perioden högsta kostnad.

8,5* 96,6 = 821
8,5*35,31 = 300
+454
= 1575 i elnätskostnad + 25 öre/kWh (inkl moms).
Japp, det är ruggigt dyrt 😢
Fast jag tror det är lite extremt där han bor.
Vi får väl vänta och se. Sedan är det bara att bita i det sura äpplet och betala - som vanligt. 😬
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Fast jag tror det är lite extremt där han bor.
Vi får väl vänta och se. Sedan är det bara att bita i det sura äpplet och betala - som vanligt. 😬
Japp, och med sämsta tänkbara förutsättning, kallt och effektkrävande och hög effekttaxa är en dålig kombination.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det börjar klarna, bara lite, det ni skriver. Så om jag tar ut 10 kW / per timme vid något till fälle under dygnet i 3 dygn och den kostar i dag tex 2 kr och senare under hela månaden tar ut 5 kW/timme och priset är 1,50 kr så är det överuttag med 5 kW, just dessa dagar/tidpunkter. Så blir priser för hela månaden 2 kr. kW
Då blir nästa fråga, blir mer kommpliserad, vem tar hand om dessa överkronor, måste bli en bra inkomst för nätbolagen.
Nästa fråga . Hur blir det med dom som har pooler, jag har en och gör av med mer kW per månad på sommaren än vintertid. Ävensom har solfångare som måste gå när solen lyser, så inte dessa kokar. Känns som att man kommer att få en häftig smäll på elräkningen.
Sen det med nätavgifter och årskostnader kan vi nog glömma, dom har höjts under flera år nu och att sänka något som ger billigare El totalt och bli mindre inkomst för dom, är oxå bara att glömma, finns inte på kartan
Det är väldigt svårt att hänga med på vad du skriver.

Det blir inte ökade inkomster för någon. Avgiften går till nätbolagen, men det är bara en omfördelning av nätavgiften. Intäktsramen är den samma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej elpriset har inget med det hela att göra.

Jag har de fem högsta värdena hopslaget och delat med 5

Om alla veckor ser ut så här

Måndag topp 5kW
Resterande dagar är lika
Då blir det 5x5/25=5kW x effekttaxan som är typ 135:- för mig då blir kostanden 675:- för den månaden.

Har jag toppar på 3kW istället, kör diskmaskinen och tvättmaskin efter kl 19 istället för mitt på dagen så blir det 405:- istället
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker personligen det blir krångligt om varje hyresgäst ska behöva ett eget elabbonemang.

Särskilt om det är korttidsuthyrning eller om du hyr ut till sådana som inte är kreditvärdiga (och därmed får nej hos elbolaget).

En bättre lösning är då att ha undermätning, dvs att din elektriker installerar mätare som du sedan kan hämta information om.
Undermätare behöver INTE vara MID-godkända sålänge du inte tjänar pengar på elen, dvs bara genomdebiterar, antingen rakt av kWh-pris, eller debiterar procentuellt. Om du säljer el, dvs tjänar pengar på elen, måste du både ha koncessionstillstånd och MID-mätare.
Så här går det utmärkt med t.ex. Shelly EM3 eller vad som helst.

Såhär räknar du då:
Låt oss säga att du har 1000 kr för abonnemanget, 1500 kr i effekttaxa, och 750 kr i förbrukning, och du har gjort av med 500 kWh, och du har 3 hyresgäster.

Gäst 1 mätare visar 200 kWh
Gäst 2 mätare visar 150 kWh
Gäst 3 mätare visar 75 kWh

Du debiterar då följande:

1 = 250 kr fast + (1500 + 750) * (200 / 500) = 900 rörligt
2 = 250 kr fast + (1500 + 750) * (150 / 500) = 675 rörligt
3 = 250 kr fast + (1500 + 750) * (75 / 500) = 337 rörligt

Du själv betalar:
250 kr fast + 338 kr för de 75 kWh som fastigheten förbrukat.

Effekttaxan görs då om till kWh och fördelas lika på alla, baserat på förbrukning, rent procentuellt.
 
J jonaserik skrev:
25kW/h ska var 25kW och det ger ca 4,5 kW/h
Nu blev det otroligt nog ännu mer obegripligt. Drar huset 25 kW exklusive värme, dvs 18 000 kWh i månaden???
Vad är det som ökar med 4,5 kW varje timme?
 
  • Haha
Maxwells demon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu blev det otroligt nog ännu mer obegripligt. Drar huset 25 kW exklusive värme, dvs 18 000 kWh i månaden???
Vad är det som ökar med 4,5 kW varje timme?
Läs inlägg # 171 ordentligt

Edit nu är det inte vad kW kostar utan i vägavgift från generator in i huset. nätkostnad
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Läs inlägg # 171 ordentligt
Ok
J jonaserik skrev:
Så om jag tar ut 10 kW / per timme vid något till fälle under dygnet i 3 dygn och den kostar i dag tex 2 kr och senare under hela månaden tar ut 5 kW/timme och priset är 1,50 kr så är det överuttag med 5 kW, just dessa dagar/tidpunkter.
Vad menas med "10 kW / per timme"?
Vad menar du med "den"? Vad är det som kostar 2 kr?
Vad menar du med "5 kW/timme under hela månaden"?
Vad är det som då kostar 1,50 kr?
Menar du kWh (energi)?
Menar du att du tar ut 10 kW (effekt) de tre dagarna?
Vid vilka dagar menar du att det är ett "överuttag"?
J jonaserik skrev:
Så blir priser för hela månaden 2 kr. kW
Menar du att priset blir 2 kr eller 2 kr/kW?
J jonaserik skrev:
Då blir nästa fråga, blir mer kommpliserad, vem tar hand om dessa överkronor, måste bli en bra inkomst för nätbolagen.
Det blir inga "överkronor". Kostnaderna fördelas bara på olika sätt. Nätbolagen kommer ta så mycket betalt de kommer undan med. Oavsätt debiteringsmodell.
J jonaserik skrev:
Hur blir det med dom som har pooler, jag har en och gör av med mer kW per månad på sommaren än vintertid.
Ingen kommer ta din pool ifrån dig. Menar du energi eller effekt här?
J jonaserik skrev:
Sen det med nätavgifter och årskostnader kan vi nog glömma, dom har höjts under flera år nu och att sänka något som ger billigare El totalt och bli mindre inkomst för dom, är oxå bara att glömma, finns inte på kartan
Du får gärna förklara, för jag begriper inte. Vad är det som ger billigare el och ska sänkas?
 
F frause skrev:
Ok

Vad menas med "10 kW / per timme"?
Vad menar du med "den"? Vad är det som kostar 2 kr?
Vad menar du med "5 kW/timme under hela månaden"?
Vad är det som då kostar 1,50 kr?
Menar du kWh (energi)?
Menar du att du tar ut 10 kW (effekt) de tre dagarna?
Vid vilka dagar menar du att det är ett "överuttag"?

Menar du att priset blir 2 kr eller 2 kr/kW?

Det blir inga "överkronor". Kostnaderna fördelas bara på olika sätt. Nätbolagen kommer ta så mycket betalt de kommer undan med. Oavsätt debiteringsmodell.

Ingen kommer ta din pool ifrån dig. Menar du energi eller effekt här?

Du får gärna förklara, för jag begriper inte. Vad är det som ger billigare el och ska sänkas?
Läs på ordentligt vad jag skrivit och försök inte att trassla till det en massa frågor och citat
 
  • Haha
frause
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.