A AndersS skrev:
Alltid nu för tiden, men oberoende av vilket drivmedel bilen har. Är ju bra nu när man uppnått en ålder där minnet blivit lite sämre att aldrig behöva fundera på var man lagt den.😂
Körkortet ligger ju alltid i plånboken som ligger i jackan ihop med bilnyckeln. Mobilen kan ligga i tvätthögen, bilen, vedbon... 😁
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tror inte jag förstår argumentet? Nu har jag ingen privatleasing längre, men när jag hade det kostade den under 3000 kr/mån i leasing inkl moms plus max 1000 kr i el hemma och borta. Banklån hade varit en otroligt mycket sämre affär än privatleasingen. Dels får man värdeminskningen och räntan, dels får man bekosta servicen själv. Säg att bilen hade tappat 4000 kr per månad plus en ränta på 1000 kr/mån.

Nu har jag en annan bil och ett annat leasingupplägg med ett nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet på 3500 kr inför 2024. Det är förvisso mycket pengar men det är ju en fast kostnad där inget tillkommer. Dessutom har man en relativt ny och fräsch bil.
Sista fakturan låg på 5451 kr med försäkring och betalskydd. Bilen är dessutom defekt och jag blir inte kompenserad för det. Om jag behåller bilen till 3e året så blir jag tvingad att köpa nya däck då vw skickade ut däck som knappt är godkända ett år. Kommer såklart protestera, ska inte köra längre på deras till jag lämnar tillbaka ändå.
Så jag ska egentligen lägga (om vi är lata och räknar på 4900kr månaden) 176400 kr på 3 år.
Jag har noll kronor totalt kvar.
Du kan räkna på det om jag istället köpt bilen med banklån och jag säljer bilen efter 3 år. Privatleasing är en ekonomisk katastrof. Och vw i synnerhet är att skjuta sig själv i foten. Detta är min andra vw första bensin och det är ju skitbilar utan dess like =)

Lägg till att man är väldigt begränsad med milen, nu har jag 2000 mil och det räcker inte, det är delvis därför jag har 2 bilar, snart 3 bilar. =)

Accepterar att folk som är bekväma och inte är brydda ekonomiskt väljer privatleasing, nu har jag testat och det var värdelöst.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Körkortet är lite kul.
Vissa säger att om du inte har körkort med så ska du få böter.
Om du kan identifiera dig så ska du inte få böter.
Om vi då vänder på det, om dom inte kan identifiera dig, hur ska dom kunna ge dig böter??
Dvs dom kan inte ge en okänd böter och om dom vet vem du är så kan dom också se att du har körkort (om du nu har ett körkort) och då kan dom inte heller bötfälla dig.
Kan du identifiera dig direkt, med ett id kort tex så får du inte böter. Kan du inte skall du ha det. Hur de gör är en annan femma, de kan plocka med dig in på stationen möjligtvis för att ta reda på det.
Köra vidare får du absolut inte göra om du inte kan bevisa att du har körkort, utan du får gå.

Det är inte så svårt dessutom att ta med sig körkortet och ett kreditkort. Därför är det meningslöst med 2 miljoner olika kort och appar. Jag tex har min telefon ihop med kreditkortet, så om jag glömmer telefonen så kan jag ändå inte betala.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kan du identifiera dig direkt, med ett id kort tex så får du inte böter. Kan du inte skall du ha det. Hur de gör är en annan femma, de kan plocka med dig in på stationen möjligtvis för att ta reda på det.
Köra vidare får du absolut inte göra om du inte kan bevisa att du har körkort, utan du får gå.

Det är inte så svårt dessutom att ta med sig körkortet och ett kreditkort. Därför är det meningslöst med 2 miljoner olika kort och appar. Jag tex har min telefon ihop med kreditkortet, så om jag glömmer telefonen så kan jag ändå inte betala.
Har själv råkat ut för detta.
En snabb koll på mitt personnummer så fick dom upp mitt körkortsfoto inklusive alla detaljer.
Svårare än så är det inte.
Då dom kunde se allt som du kan se på ett vanligt körkort så fick jag lämna med min vanliga fortkörnings lapp och ingenting annat:)
Ett körkort säger ju egentligen ingenting.
Om du begär ut ett nytt så du har 2 och om polisen tar det ena så har du fortfarande ett körkort men inte behörighet att köra.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har själv råkat ut för detta.
En snabb koll på mitt personnummer så fick dom upp mitt körkortsfoto inklusive alla detaljer.
Svårare än så är det inte.
Då dom kunde se allt som du kan se på ett vanligt körkort så fick jag lämna med min vanliga fortkörnings lapp och ingenting annat:)
Ett körkort säger ju egentligen ingenting.
Om du begär ut ett nytt så du har 2 och om polisen tar det ena så har du fortfarande ett körkort men inte behörighet att köra.
Ja om man är lik bilden ;) Jag är inte lik alls längre. Och har ett par år kvar innan de får en ny bild av mig =)

Förstår dock inte problemet med att ta med körkortet för att göra det lättare.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag blev stoppad för några år sedan och då ville dom inte se mitt körkort. Jag frågade varför (När man för en gångs skull har nytta av det...) och svaret var att dom redan hade plockat fram mitt körkort via ägarregistret och konstaterat att det är samma person bakom ratten. Dessutom kan ju körkort förfalskas, så dom litar mer på de digitala systemen hävdade polismannen.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag körde över bron ett antal gånger under flyktingkrisen när man stoppade alla bilar som körde för att kolla passet.

Visade glatt upp passet, och sedan efterfrågade polisen körkortet, tydligen var det väldigt många som inte hade körkortet med.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om polisen inte redan är på väg att fixa det eller har det.
Visar jag mitt ID-kort från BankID (eller motsvarande) så läser de bara av QR-koden med en "polismobil", vips får de upp mitt körkort och annat som kanske kan vara av intresse.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
R
A Argastesnickaren skrev:
Körkortet är lite kul.
Vissa säger att om du inte har körkort med så ska du få böter.
Om du kan identifiera dig så ska du inte få böter.
Om vi då vänder på det, om dom inte kan identifiera dig, hur ska dom kunna ge dig böter??
Dvs dom kan inte ge en okänd böter och om dom vet vem du är så kan dom också se att du har körkort (om du nu har ett körkort) och då kan dom inte heller bötfälla dig.
Enkelt du åker med till stationen😉
 
R Rejäl skrev:
Enkelt du åker med till stationen😉
Behövs inte.
Det mesta går att lösa via data vid vägkanten utan ha med ett fysiskt körkort.
Fler än jag som varit med om detta utan problem:)
 
R
A Argastesnickaren skrev:
Behövs inte.
Det mesta går att lösa via data vid vägkanten utan ha med ett fysiskt körkort.
Fler än jag som varit med om detta utan problem:)
Ja det håller jag med om men lyckas dom inte identifiera personen så har dom möjlighet att ta med personen i fråga för identifikation😢
 
R Rejäl skrev:
Ja det håller jag med om men lyckas dom inte identifiera personen så har dom möjlighet att ta med personen i fråga för identifikation😢
Det har dom säkert men nu började diskussionen med att bötfälla en person utan körkort vilket blir svårt.
Utan identitet blir det problem att skriva böter.
Med identitet så kan dom också se körkort.
Som sagt har själv råkat ut för detta och inga problem att få fram samma körkortsbild som om du visat upp ett fysiskt körkort.
 
R Rkarlsson skrev:
Sista fakturan låg på 5451 kr med försäkring och betalskydd. Bilen är dessutom defekt och jag blir inte kompenserad för det. Om jag behåller bilen till 3e året så blir jag tvingad att köpa nya däck då vw skickade ut däck som knappt är godkända ett år. Kommer såklart protestera, ska inte köra längre på deras till jag lämnar tillbaka ändå.
Så jag ska egentligen lägga (om vi är lata och räknar på 4900kr månaden) 176400 kr på 3 år.
Jag har noll kronor totalt kvar.
Du kan räkna på det om jag istället köpt bilen med banklån och jag säljer bilen efter 3 år. Privatleasing är en ekonomisk katastrof. Och vw i synnerhet är att skjuta sig själv i foten. Detta är min andra vw första bensin och det är ju skitbilar utan dess like =)

Lägg till att man är väldigt begränsad med milen, nu har jag 2000 mil och det räcker inte, det är delvis därför jag har 2 bilar, snart 3 bilar. =)

Accepterar att folk som är bekväma och inte är brydda ekonomiskt väljer privatleasing, nu har jag testat och det var värdelöst.
Man tar väl bara privatleasing om det är en bra affär? Tillverkarna brukar ju köra privatleasingkampanjer med bilar de behöver bli av med istället för att sänka försäljningspriset.

Nu när jag kollar verkar de i och för sig ha blivit mycket dyrare än förr. Nu hittar jag inget vettigt under 2695:- (Audi A3 35 TFSI). Gamla Audi e-tron gick för under 6000 en period, nu är det lägsta jag hittar 11 395 för Q8 e-tron.
 
R
A Argastesnickaren skrev:
Har själv råkat ut för detta.
En snabb koll på mitt personnummer så fick dom upp mitt körkortsfoto inklusive alla detaljer.
Svårare än så är det inte.
Då dom kunde se allt som du kan se på ett vanligt körkort så fick jag lämna med min vanliga fortkörnings lapp och ingenting annat:)
Ett körkort säger ju egentligen ingenting.
Om du begär ut ett nytt så du har 2 och om polisen tar det ena så har du fortfarande ett körkort men inte behörighet att köra.
Du resonerar som en rätthaverits det finns en lag som säger att du ska ha körkortet med dig när du kör bil.. (3 kap. 15 § körkortslagen).
Den som bryter mot kravet på att ta med sig körkortet ska dömas till penningböter (9 kap. 2 § körkortslagen).

Förstår inte alls vad det är som är så svårt att ha med sig varken körkort eller betalkort…
 
R Rejäl skrev:
Du resonerar som en rätthaverits det finns en lag som säger att du ska ha körkortet med dig när du kör bil.. (3 kap. 15 § körkortslagen).
Den som bryter mot kravet på att ta med sig körkortet ska dömas till penningböter (9 kap. 2 § körkortslagen).

Förstår inte alls vad det är som är så svårt att ha med sig varken körkort eller betalkort…
Rättshaverist??
Du länkar ju till precis det som jag säger:)

Skärmavbild med text från en lagtext om körkortslag, inklusive paragrafer och rättsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.