S
R Rkarlsson skrev:
Tänk om vi haft ett land som krävt vanlig kortbetalning. Då hade vi inte haft en skillnad på 3,34 kr bara för att du råkar ha fel medlemskap eller fel månadskostnad.
Eller ens månadskostnad.

Folk hör väl hur det låter? Mitt kreditkort kostar 0 kr om året och ger återbäring. :D Men inte på laddstationer.
På de ställen där man kan betala med kort direkt i laddaren brukar det ändå vara billigare med någon app eller bricka. Så jag hade ändå inte direktbetalat…

Du får ju återbäring på kortet i apparna också. 🤷🏼‍♂️

Jag vet inte varför du bara ser problem istället för att gilla läget och se möjligheter?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tänk om vi haft ett land som krävt vanlig kortbetalning. Då hade vi inte haft en skillnad på 3,34 kr bara för att du råkar ha fel medlemskap eller fel månadskostnad.
Eller ens månadskostnad.

Folk hör väl hur det låter? Mitt kreditkort kostar 0 kr om året och ger återbäring. :D Men inte på laddstationer.
Tänker du på Norge?
I Norge är det krav på möjlighet till kortbetalning för alla nya ladstationer. Kommer framöver för EU också

Det rimliga är ett fast påslag över spotpris, och liknande rabatt för medlemskort som dagens stationer.
Slipper helst medlemskap helt, bara ett plug & charge konto eller blippa kortet vore kanoners
 
S sinuslinus skrev:
På de ställen där man kan betala med kort direkt i laddaren brukar det ändå vara billigare med någon app eller bricka. Så jag hade ändå inte direktbetalat…

Du får ju återbäring på kortet i apparna också. 🤷🏼‍♂️

Jag vet inte varför du bara ser problem istället för att gilla läget och se möjligheter?
Så du menar att jag får återbäring på mitt norwegian kort i alla appar? Som jag måste betala månadskostnad för, då jag inte har månadskostnad varken på kredit kort eller mitt debitkort idag.

Ja det är ett problem, ett patetisk löjligt problem. Så löjligt är det inte när du tankar bensin eller diesel, har du tankkort så är det så lite att det inte ens är lönt =)

Det är därför det bara är omständigt att resa med en elbil, för jag kan inte tanka med mitt kreditkort som jag kan göra på alla bränslemackar i europa.

Så varför skall stolparna vara problem? Jag ser lösningar på problemet och det är att det skall vara ett krav att kunna använda legala betalningsmetoder överallt. Så är det inte här på överprisade stolpar.
 
S
R Rkarlsson skrev:
Så du menar att jag får återbäring på mitt norwegian kort i alla appar? Som jag måste betala månadskostnad för, då jag inte har månadskostnad varken på kredit kort eller mitt debitkort idag.

Ja det är ett problem, ett patetisk löjligt problem. Så löjligt är det inte när du tankar bensin eller diesel, har du tankkort så är det så lite att det inte ens är lönt =)

Det är därför det bara är omständigt att resa med en elbil, för jag kan inte tanka med mitt kreditkort som jag kan göra på alla bränslemackar i europa.

Så varför skall stolparna vara problem? Jag ser lösningar på problemet och det är att det skall vara ett krav att kunna använda legala betalningsmetoder överallt. Så är det inte här på överprisade stolpar.
Du lägger ju in ditt kreditkortsnummer i laddappen. Du behöver inte betala någon månadsavgift i de flesta apparna
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rkarlsson skrev:
Så du menar att jag får återbäring på mitt norwegian kort i alla appar? Som jag måste betala månadskostnad för, då jag inte har månadskostnad varken på kredit kort eller mitt debitkort idag.

Ja det är ett problem, ett patetisk löjligt problem. Så löjligt är det inte när du tankar bensin eller diesel, har du tankkort så är det så lite att det inte ens är lönt =)

Det är därför det bara är omständigt att resa med en elbil, för jag kan inte tanka med mitt kreditkort som jag kan göra på alla bränslemackar i europa.

Så varför skall stolparna vara problem? Jag ser lösningar på problemet och det är att det skall vara ett krav att kunna använda legala betalningsmetoder överallt. Så är det inte här på överprisade stolpar.
Så länge du registrerar ditt Norweigian-kort i appen så fungerar väl bonus precis som vanligt? Själv kör jag CarPay och då får jag dubbel bonus när jag laddar och har kortet anslutet till kontot i laddappen.
 
R Rkarlsson skrev:
Ta i aspekten med att du har en ny bil, och en hel del mycket mer pengar att kasta ut för det du inte lägger på drivning.

68 lök har min bil kostat utan drivmedel i år exkl december.

Det är en skitbra bil som håller i många år =) Det är en annan aspekt och ett rejält tips till alla som funderar, ge fan i privatleasing. Det är ännu sämre affär än att köpa ut en bil med banklån.
Jag tror inte jag förstår argumentet? Nu har jag ingen privatleasing längre, men när jag hade det kostade den under 3000 kr/mån i leasing inkl moms plus max 1000 kr i el hemma och borta. Banklån hade varit en otroligt mycket sämre affär än privatleasingen. Dels får man värdeminskningen och räntan, dels får man bekosta servicen själv. Säg att bilen hade tappat 4000 kr per månad plus en ränta på 1000 kr/mån.

Nu har jag en annan bil och ett annat leasingupplägg med ett nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet på 3500 kr inför 2024. Det är förvisso mycket pengar men det är ju en fast kostnad där inget tillkommer. Dessutom har man en relativt ny och fräsch bil.
 
H
P para skrev:
Vem vill krångla med kort vid en laddstolpe? Och tänk om du glömt plånboken hemma? Nej bäst är ju man man bara kan stoppa i sladden så börjar det ladda och det dras automatiskt.
Kanske blir så för alla i framtiden och inte bara för Teslaägarna.
Det är krav på att körkortet ska med vid bilkörning.
Å själv inkl övriga 99 % av befolkningen har kontokortet brevid körkortet i telefonens fodral eller plånbok.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Det är krav på att körkortet ska med vid bilkörning.
Nja. Det är förvisso lagkrav, men det är inte straffbart att inte ha med sig körkortet så länge som man kan identifiera sig.

Har man alltså exempelvis Freja e-id eller bank-id:s digitala id-kort (kom för något halvår sedan) klarar man sig utmärkt gentemot polisen även om man inte har ett fysiskt körkort med sig.
H H-Thomasson skrev:
Å själv inkl övriga 99 % av befolkningen har kontokortet brevid körkortet i telefonens fodral eller plånbok.
Är ni så många som har fysiska kort fortfarande? För egen del har jag ofta bara mobilen. Kreditkort och leg finns i den, inte som plastbitar på den.

Den enda faktiska nyttan jag ser med körkort är att man kan visa upp det om man skulle behöva hyra en bil, då kan jag förstå att uthyraren vill veta att jag har körkort, samtidigt som jag egentligen förväntar mig att sådant ska kunna göras med registerslagningar i ett modernt samhälle.

Så nej, glöm din gamla värld, det finns nyare lösningar utan sånt gammalt mög som plånbäcker!

Med det sagt är det förstås lätt att betala med kort även såsom jag beskriver det. Det är ju bara ett dubbelklick på en knapp på klockan.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Det är krav på att körkortet ska med vid bilkörning.
Å själv inkl övriga 99 % av befolkningen har kontokortet brevid körkortet i telefonens fodral eller plånbok.
Körkortet är lite kul.
Vissa säger att om du inte har körkort med så ska du få böter.
Om du kan identifiera dig så ska du inte få böter.
Om vi då vänder på det, om dom inte kan identifiera dig, hur ska dom kunna ge dig böter??
Dvs dom kan inte ge en okänd böter och om dom vet vem du är så kan dom också se att du har körkort (om du nu har ett körkort) och då kan dom inte heller bötfälla dig.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Körkortet är lite kul.
Vissa säger att om du inte har körkort med så ska du få böter.
Om du kan identifiera dig så ska du inte få böter.
Om vi då vänder på det, om dom inte kan identifiera dig, hur ska dom kunna ge dig böter??
Dvs dom kan inte ge en okänd böter och om dom vet vem du är så kan dom också se att du har körkort (om du nu har ett körkort) och då kan dom inte heller bötfälla dig.
Det är väl ditt problem, inte polisens? De kan väl bara ta med dig till stationen eller beslagta bilen och lämna dig på platsen?
 
H H-Thomasson skrev:
Det är krav på att körkortet ska med vid bilkörning.
Å själv inkl övriga 99 % av befolkningen har kontokortet brevid körkortet i telefonens fodral eller plånbok.
Nu är jag 50+ så jag har både körkort och kreditkort med mig men mina ungar och deras ungänge har inga fysiska betalkort alls. Dom har det i mobilen eller betalar med swich.
Däremot har dom nått så gammalmodigt som bilnycklar, hahah.
 
P para skrev:
Nu är jag 50+ så jag har både körkort och kreditkort med mig men mina ungar och deras ungänge har inga fysiska betalkort alls. Dom har det i mobilen eller betalar med swich.
Däremot har dom nått så gammalmodigt som bilnycklar, hahah.
Men mobilen har man ju inte alltid med sig. Varför bära runt på den i tid och otid?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl ditt problem, inte polisens? De kan väl bara ta med dig till stationen eller beslagta bilen och lämna dig på platsen?
Det är ju en helt annan diskussion.
Diskussionen handlade om du kunde bötfällas utan körkort vilket blir svårt om du inte vet vem du ska bötfälla.
Vet du det så kan du inte heller bötfälla då du isåfall ser att personen har körkort även om det inte finns med i bilen.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Men mobilen har man ju inte alltid med sig. Varför bära runt på den i tid och otid?
För att den ersätter kreditkort, busskort, id-handling, bilnyckel, lånekort och dessutom går att ringa med
 
  • Gilla
Erikdenlille och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Men mobilen har man ju inte alltid med sig. Varför bära runt på den i tid och otid?
Alltid nu för tiden, men oberoende av vilket drivmedel bilen har. Är ju bra nu när man uppnått en ålder där minnet blivit lite sämre att aldrig behöva fundera på var man lagt den.😂
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.