5 404 läst · 74 svar
5k läst
74 svar
Vad skulle ni rekommendera för nästa steg för att sänka förbrukning?
Tack för alla råd så här på julafton. Känns som FTX inte r någon bra lösning om vi inte bara är ute efter bättre luft. Tilluftsventiler kan va lika bra.
Känns bara fel att skicka ut all varm luft som man producerar. Sen är det är en stor kostnad att bygga om det och nog svårt att räkna hem
Känns bara fel att skicka ut all varm luft som man producerar. Sen är det är en stor kostnad att bygga om det och nog svårt att räkna hem
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Det finns ju såna där väggventiler med återvinning som kan seriekopplas så att en suger in och en blåser ut luft i lika stor mängd. De kostar inte mycket (i det stora hela). Det verkar finnas blandade omdömen. Vi funderar på ett par sådana i vårt garage för övrigt (som inte är med i husets ventilationssystem).S SuperDi skrev:
Funkar sådan om man redan har en F-ventilation?V Viktorbyggahus skrev:Det finns ju såna där väggventiler med återvinning som kan seriekopplas så att en suger in och en blåser ut luft i lika stor mängd. De kostar inte mycket (i det stora hela). Det verkar finnas blandade omdömen. Vi funderar på ett par sådana i vårt garage för övrigt (som inte är med i husets ventilationssystem).
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Det ersätter egentligen F ventilationen då.
Bergvärme är ju guld när det väl är installerat. Vi pratar SCOP närmare 6:1 på de bästa pumparna.
Bergvärme är ju guld när det väl är installerat. Vi pratar SCOP närmare 6:1 på de bästa pumparna.
Att varmhålla en modern väliiolerad VVB är ingen större kostnad. Dessuton så kommer värmeläckaget huset till godo under värmesäsong.
Hur varmt har ni inomhus? Att sänka från 22 grader till 20 gör mer än man tror.
Hur varmt har ni inomhus? Att sänka från 22 grader till 20 gör mer än man tror.
En dum VVB kan man koppla upp mot nordpool för 200kr + lite smältlim och en brädbit.
Med de volatila elpriserna vi har nu sparar det hos oss iaf 10kr/dag under veckodagarna
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Med de volatila elpriserna vi har nu sparar det hos oss iaf 10kr/dag under veckodagarna
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Utveckla gärna. Trodde man behövde styra de två faserna som en är kopplad på med ett relä och en massa automationen. Sparar man verkligen så pass mycket henom styrning?Attitudeswe skrev:
Genom att värma VVB 30->65 grader på natten när elen är billig kan man köpa de 10kWh som behövs för 300l för 1kr istället för 2kr/kWh. Sparar pengar men ej kWh... (Kanske minimalt med kWh besparing på lägre läckage dagtid)S SuperDi skrev:
Jag vrider på den mekaniska termostaten med ett servo. Petar inte på starkströmmen... Funkat fint i 1.5år nu ( uppkopplad på nordpool sedan 1.5mån)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läser du vad jag skriver? Jag säger ju att den ger värme, men mimdre. Den har normalt ett COP på ca 3. Men ungefär vid minus 10 börjar "COP-värdet" minska. Ju mer det minskar, minskar uteffekt samt att skillnaden mellan förbrukad och given effekt minskar.useless skrev:
Nya helt nya pumpar som är rengjorda och servade kan under perfekta förhållande klara sig bra ner till 15 minus. Men, en mer normal pump som TS har. Allltså ca 5 år, servad någon gång kanske. Som kanske inte sitter på en Södervägg etc. Där börjar effekten försämras vid ca 10 minus. Även om den fortsätter ge viss värme tills det är uppemot 20-25 minus. Men då är nästan mindre effektiv än elelementen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Här är en benchmark för effekten på en gammal FH35. För övrigt klarar den att leverera cop 2,3 vid -15. De nyare är ytterligare bättre. Gäller att dimensionera rätt så pumpen inte behöver gå på max, då tappar den verkningsgradA AG A skrev:Läser du vad jag skriver? Jag säger ju att den ger värme, men mimdre. Den har normalt ett COP på ca 3. Men ungefär vid minus 10 börjar "COP-värdet" minska. Ju mer det minskar, minskar uteffekt samt att skillnaden mellan förbrukad och given effekt minskar.
Nya helt nya pumpar som är rengjorda och servade kan under perfekta förhållande klara sig bra ner till 15 minus. Men, en mer normal pump som TS har. Allltså ca 5 år, servad någon gång kanske. Som kanske inte sitter på en Södervägg etc. Där börjar effekten försämras vid ca 10 minus. Även om den fortsätter ge viss värme tills det är uppemot 20-25 minus. Men då är nästan mindre effektiv än elelementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha? Nyss skrev du att COP var i princip 1 vid -10. Nu skriver du att det är 3? Det är en väsentlig skillnad.A AG A skrev:
Sen är COP inte normalt sett 3. COP varierar med temperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FH35, som graferna hör till, är en pump som såldes redan för mer än 10 år sedan.A AG A skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 427 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 427 inlägg
Något man alltför sällan ser diskuteras är hur ofta man egentligen måste dammsuga eller på annat sätt rengöra filterna i innerdelen för att behålla full effektivitet.
Jag har för övrigt en FH35 som trots A GA:s olika påstående gav mycket värme trots att det var -18 igår, men med rena filter och fläkten på högsta som jag alltid har. Betydligt över COP 1, har effektmätare som håller koll. Den sitter som sagt i min trappa där det virvlar en del damm hur mycket man än städar, och efter ungefär 2 veckor syns det inte särskilt mycket skräp på filtret, men jag bedömer att redan där har jag tappat 25% av avgiven värme pga sänkt luftflöde.
Efter en månad har jag ungefär tappat lika mycket som mellan läge 3 och 4 (max) på fläkten och det är en dramatisk skillnad. Då kan jag inte längre värma hela huset med pumpen, utan tappar rätt många grader i de mer avlägsna rummet. Efter rengöring är funktionen tillbaka.
Alltså: Undeskatta inte betydelsen av att hålla filterna (och lamellpaket) rena! Kraftigt luftflöde har stor betydelse för pumpens förmåga att avge maximal värme med högsta flödet som sprider värmen runt i huset.
Jag har för övrigt en FH35 som trots A GA:s olika påstående gav mycket värme trots att det var -18 igår, men med rena filter och fläkten på högsta som jag alltid har. Betydligt över COP 1, har effektmätare som håller koll. Den sitter som sagt i min trappa där det virvlar en del damm hur mycket man än städar, och efter ungefär 2 veckor syns det inte särskilt mycket skräp på filtret, men jag bedömer att redan där har jag tappat 25% av avgiven värme pga sänkt luftflöde.
Efter en månad har jag ungefär tappat lika mycket som mellan läge 3 och 4 (max) på fläkten och det är en dramatisk skillnad. Då kan jag inte längre värma hela huset med pumpen, utan tappar rätt många grader i de mer avlägsna rummet. Efter rengöring är funktionen tillbaka.
Alltså: Undeskatta inte betydelsen av att hålla filterna (och lamellpaket) rena! Kraftigt luftflöde har stor betydelse för pumpens förmåga att avge maximal värme med högsta flödet som sprider värmen runt i huset.
Redigerat:
Vi har fast pris fram till dec nästa år. Sen finns möjlighet att gå över på timtaxa. Däremot tvivlar jag på att jag skulle kunna klara av att få ihop prylarna och koden och få det att funka 🤓 Skulle nog bli både en och två svordomar.Attitudeswe skrev:Genom att värma VVB 30->65 grader på natten när elen är billig kan man köpa de 10kWh som behövs för 300l för 1kr istället för 2kr/kWh. Sparar pengar men ej kWh... (Kanske minimalt med kWh besparing på lägre läckage dagtid)
Jag vrider på den mekaniska termostaten med ett servo. Petar inte på starkströmmen... Funkat fint i 1.5år nu ( uppkopplad på nordpool sedan 1.5mån)
[bild]
Har du elbil så är det svårt att ekonomiskt misslyckas med timprisS SuperDi skrev:
SE3 och några gånger fick man ladda för 1:40, men på totalen blir det betydligt billigare än värmen (som ungefär ändå är distribuerat enligt månadsrörlig profil)