Fotografen Fotografen skrev:
Har du någon länk där man kan läsa mer om detta?
Sådan läste man innan Internets tid, oftast på bibblan eller andra ställen med sådan litteratur tillgängligt tryckt på papper dvs. runt 70-talet och början av 80-talet medans NASA fortfarande flög folk till månen eller kort därefter - så, nej ingen länk.

- jag slukade allt som var av vetenskaligt natur jag kunde komma över på den tiden, så nej jag kommer inte exakt ihåg källan mer än att NASA var involverat i detta.

Men det kan finnas någon avhandling eller ingång att leta efter liknande avhandling på Ångströmslabratoriet i Uppsala när man 'återupptäckte' fenomenet när man försökte med borstade servomotorer för att styra saker inne i högvakumkamrarna dom hade ett antal av och någon hade grävt djupare i fenomenet - dumt nog så begärde jag inte ut någon avhandlingstext om detta vid tillfället runt 2010 eller så...
 
  • Gilla
Tretonic och 2 till
  • Laddar…
Får ge upp detta , blir nya fel hela tiden, Ibland går den sen inte.
Längst ner på motorn sitter en spole som troligen är varvsensorn, Lyckades ta sönder en av kablarna och då gick den inte alls, bara pulserade. Även om jag nu "lagat" genom att löda ihop så vill den inte gå, nu blir det bara motorfel.

Är nog bara att vänta på leverans av den nya. Tack all för all hjälp.
 
L Looc skrev:
Får ge upp detta , blir nya fel hela tiden, Ibland går den sen inte.
Längst ner på motorn sitter en spole som troligen är varvsensorn, Lyckades ta sönder en av kablarna och då gick den inte alls, bara pulserade. Även om jag nu "lagat" genom att löda ihop så vill den inte gå, nu blir det bara motorfel.

Är nog bara att vänta på leverans av den nya. Tack all för all hjälp.
Kanske kan hitta nån billig för en tusenlapp på Blocket eller nåt? Den behöver ju bara hålla tills du har en ny.
 
A
J jonaserik skrev:
NU har du nog gått över gränsen lite. Är du en reparatör eller f.d sådan. Du har nog varit och meckat hos kunder med fel på vitvaror. Men inte med att reparera UTAN BARA BYTIT DELAR.
Sen det med som du säger att jag har fel i nästan allt och hittar på en massa Vad vet du om det, Tydligen så ger mina inlägg en hel del för en TS fråga. Hur många kollektormotorer har du reparerat, troligtvis noll och bra kastat ut och satt dit en ny är ingen reparation. Har du någonsin lindat om en motor eller svarvat en kollektor med en dim på 60 cm och spårat ur mellan lamellerna. Troligtvis NOLL
Det syns tydligt i dina inlägg på forumet att du har en viss erfarenhet av vitvaror, men att kategoriskt framhäva att du är liksom bäst på det är inte bra. Och nästan alltid säga att någon annan har fel i ett inlägg är inte heller det bra.
Du ska nog mojna ner lite, med att racka ner på andra. Du är inte ensam i denna värld, det finns många fler som är MÅNGA KLASSER över din nivå.

Jonaserik



Det vet du inget om, för du är inte på plats oh kan se den.

Det kan alla se att det är något som släpat i kollektorn, så inget nytt under solen

Det vet du inget om

Det vet du heller inget om, TS har nya kol i den och du har FEL i detta. Motorn vill inte snurra.

Det mesta som jag skriver , dra in hakan lite, det är inte bra att sticka ut hakan för mycket, det kan bli en retur från någon som du skriver har helt fel. Antyder inte på mig nu, det finns många kunniga på forumet Du är inte ensam. Men kanske du är bäst i det mesta och andra bara har fel.
Tar du detta som ett påhopp så är det upp till dig, inte något påhopp utan rent sakligt.
Kränkt 😝😝Ha ha
Fan vad du är kass! lämna forumet så slipper alla ta hand om din irrelevanta desinformation.
 
A
L Looc skrev:
Nix ingen extra motor.

Små framsteg, plockat isär motorn och kollat alla kopplingar. Kört elektronikspray på alla kopplingar. Slipat kollektorn med 240 sandpapper.
Nu startar den när den ligger på bänken , kör jag centrifugprogram så kör den men varvar inte riktigt upp (kanske den inte gör när den ligger löst eller så är varvsensorn kass)
Kopplar jag på remmen så orkar den inte starta vilket tyder på för lite ström
Mycket störigt. Ny maskin beställd men den lär ju inte komma förrän efter nyår.
Jag har varit med om ett par ggr att triacen på kortet gett upp helt eller delvis eller ett löst relä, men det är långtifrån vanligt
har du en multimeter eller ännu hellre en megger kan du mäta lindningen och kollektorn, det finns utrustning för att mäta ankaret men det finns ingen som gör detta på billiga tvättmaskinsmotorer inte ens någon svarvar/ renoverar kollektorn för det är inte lönt sånt gjorde man mycket förr då allt var mycket dyrare, Jag har utbildning och erfarenhet från otaliga renoveringar. men i dag är det slit och släng som gäller. Tyvärr har många tillverkare bytt leverantörer från välkända europeiska till ökända kinesiska vilket gör att det är mer kostnadseffektivt att renovera även småmotorer istf att köpa billigt nytt. Sen får man ju fråga sig om man utan arbetskostnad monterar en ny motor för runt 1500.- är värt för resten av maskinen är ju lika gammal?
Har man inte en gammal cylinda så är det oftast bäst att byta hela produkten.
 
electroluxaren skrev:
Kränkt 😝😝Ha ha
Fan vad du är kass! lämna forumet så slipper alla ta hand om din irrelevanta desinformation.
Känner mig inte kränkt på något vis, men du verkar det efter mitt inlägg och då måste du ta i lite. det med att som du skriver att jag är kass, det får nog stå för din räkning. Men andra frågeställare har inte den tanken om mig. Och ska lämna forumet p.g.a. desinformation och irrelevanta svar är bara det ta i en del. Men klart är att du anser dig vara något av ett under på forumet, med dina svar. Så ta det lite lugnare och koppla av med julen. Det kan nog behövas för din del att varva ner.
Framkommer mer och mer att din enda erfarenhet är vitvaror med BARA BYTE och inte reparation, tveksamt om du kan stava till det ordet reparation.
Som en passus och det vet även du, att skriva att någon ska lämna forumet är nog lite magstarkt, forumet är fritt för alla skriva i och ingen kan fordra att någon ska lämna forumet. Det är emot gällande regler för forumet-
Såg nu att du inte kunde ge dig i inlägg # 34 utan gick in och ändrade i det, var det inte så bra som du ville framföra, utan att tillägga något. Osökt kan man fråga sig, hur det är med det för din del, att bli ifrågasatt i något inlägg.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi kan väl konstatera att ska man betala vad det kostar plus moms att renovera en motor med svarvning, nya lager osv måste en ny motor vara dyr för att det ska vara ett alternativ. Gissar på norr om 10 000?
Lägg till omlindning så blir det väl ännu värre...🤔🙄

God Jul på er! 🎅😺
 
  • Gilla
axelito
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vi kan väl konstatera att ska man betala vad det kostar plus moms att renovera en motor med svarvning, nya lager osv måste en ny motor vara dyr för att det ska vara ett alternativ. Gissar på norr om 10 000?
Lägg till omlindning så blir det väl ännu värre...🤔🙄

God Jul på er! 🎅😺
Detsamma det med JUL
Allt under 7,5 kW är inte lönsamt att linda om eller kanske reparera, om inte reservdelar kan fås till ett bra pris
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Känner mig inte kränkt på något vis, men du verkar det efter mitt inlägg och då måste du ta i lite. det med att som du skriver att jag är kass, det får nog stå för din räkning. Men andra frågeställare har inte den tanken om mig. Och ska lämna forumet p.g.a. desinformation och irrelevanta svar är bara det ta i en del. Men klart är att du anser dig vara något av ett under på forumet, med dina svar. Så ta det lite lugnare och koppla av med julen. Det kan nog behövas för din del att varva ner.
Framkommer mer och mer att din enda erfarenhet är vitvaror med BARA BYTE och inte reparation, tveksamt om du kan stava till det ordet reparation.
Som en passus och det vet även du, att skriva att någon ska lämna forumet är nog lite magstarkt, forumet är fritt för alla skriva i och ingen kan fordra att någon ska lämna forumet. Det är emot gällande regler för forumet-
Såg nu att du inte kunde ge dig i inlägg # 34 utan gick in och ändrade i det, var det inte så bra som du ville framföra, utan att tillägga något. Osökt kan man fråga sig, hur det är med det för din del, att bli ifrågasatt i något inlägg.
du fantiserar vilt fortfarande, hoppas övriga genomskådar dig.
ljuger gör du oxå, för jag ändrade ingenting i #34, jag kompletterade.
Vill du hänga kvar så gör det eller inte, jag kommer nämligen skita i dig då du inte är värd att bli besvarad
 
electroluxaren skrev:
du fantiserar vilt fortfarande, hoppas övriga genomskådar dig.
ljuger gör du oxå, för jag ändrade ingenting i #34, jag kompletterade.
Vill du hänga kvar så gör det eller inte, jag kommer nämligen skita i dig då du inte är värd att bli besvarad
Bra då är vi överens och vill då inte se något från dig i något som gäller mina inlägg.
 
  • Gilla
  • Haha
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.