Status
Tråden går ej att kommentera.
Det finns bra hantverkare, ingen tvekan om saken men otroligt svårt att hitta dem men det kan bli svårt om man håller på med små projekt, gör man lite större så är det inte dumt att hyra in folk från större bolag som inte rycker dem så fort de har något "viktigare" för sig.

Man blir helt klart sugen på att starta en seriös byggfirma, om man sköter sig så är det nog bara en lågkonjuktur som kan stoppa en.
 
gravedigger skrev:
Läs igenom KTL. Bestrid fakturan. Förhandla.

Priset m.m.

Priset

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Pristillägg

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Källa: [länk]
Hej!

Jag hade faktiskt tänkt släppa det men nu blir jag lite sugen.... vi får se hur jag gör.
Tack för tipset iallafall!

/Henrik
 
Stålkvinnan skrev:
Hantverkare är BÄST - de är faktiskt små stjärnor, det är bara så att män som har tummen mitt i näven är avundsjuka på hantverkare och gnäller allt vad de kan. I vilket annat yrke kan en annan yrkeskategori stå och hänga över v b yrkesman när
v b arbetar och frågasätta deras arbete, kompetens? INGET.

Vem hänger inne på operation och ifrågasätter läkarens sätt att operera?

Nej det är för mycket bla bla och läsande på nätet och tro att man vet.

Hej!

Hmmm, detta är intressant, såfort man klagar på en hantverkares jobb tar övriga detta som ett påhopp på en hel yrkesgrupp(er), märkligt.

/Henrik
 
Snailman skrev:
Jag hoppas jag kan göra allt plåtjobb själv, det blir en utmaning, men dubbelfalsning och sånt... Man hittar tyvärr inte mycket på nätet angående detta...
Om jag inte finns fel finns det taksystem i "halvfabrikat" med färdiga kanter. Tänk click golv.
 
Stålkvinnan skrev:
Hantverkare är BÄST - de är faktiskt små stjärnor, det är bara så att män som har tummen mitt i näven är avundsjuka på hantverkare och gnäller allt vad de kan. I vilket annat yrke kan en annan yrkeskategori stå och hänga över v b yrkesman när
v b arbetar och frågasätta deras arbete, kompetens? INGET.

Vem hänger inne på operation och ifrågasätter läkarens sätt att operera?

Nej det är för mycket bla bla och läsande på nätet och tro att man vet.
Bah! Riktiga män bär uniform.
 
Stålkvinnan skrev:
Hantverkare är BÄST - de är faktiskt små stjärnor, det är bara så att män som har tummen mitt i näven är avundsjuka på hantverkare och gnäller allt vad de kan. I vilket annat yrke kan en annan yrkeskategori stå och hänga över v b yrkesman när v b arbetar och frågasätta deras arbete, kompetens? INGET.
Nej det är för mycket bla bla och läsande på nätet och tro att man vet.
Du borde först ta Dig en funderare över varför så många känner att de behöver kolla hantverkaren. Och varför det så ofta visar sig finnas fel och fusk när man väl kollar. Ingen rök utan eld.
Hade jag t ex inte "lagt mig i" skulle det ha fattats en halv kubik betong till plattan, en felräkning som resulterat i en andra betongbilsrunda, som givetvis jag hade fått betala. I andra tjänstebranscher hade den anlitade "experten" tagit på sig en sådan felräkning och stått för notan. Nu har jag som tur är en hyfsad dialog med min hantverkare, så han ändrade snabbt mängden och ingen skada skedde med just det.

Citerar också ett annat av Dina inlägg (där Du svarar i egenskap av plåtslagare):
Jag menar att det finns mycket billigt som är bra, men det handlar om den som sätter upp grejerna. Det finns INGEN som kan montera förutom en plåtslagare. Ingen privatperson kan montera rätt eller har rätt verktyg - där faller ALLT!
Du kanske är en duktig hantverkare, men Din inställning att ingen privatperson kan göra det Du kan är ju faktiskt lite kärnan av det vi debatterar här. Det var som en lärare sade en gång - man måste alltid räkna med att det finns elever i klassen som är duktigare än man själv i vissa ämnen.

Jag har även fått betala för de 5-6 gånger som byggaren och hans hantlangare åkt och "tittat" på min platta för att se om den stelnat tillräckligt, bara för att konstatera att den inte gjort det. T.o.m. en icke hantverkare kan med sitt sunda förnuft räkna ut att +3°C och "självvibrerande" betong innebär en ganska lång brinntid. Hur länge, bör en byggare med 30 år i branschen ha i ryggmärgen. I praktiken debiteras alltså kunden även tid som egentligen bottnar i hantverkarens inkompetens. Vem tycker Du då det egentligen är som "vet" ?

Jag har även sett elinstallation utförd av elektriker i mitt egna hus, där han i brist på flerledarkabel dragit vanlig kabel och använt gul/grön som tändtråd i en trappkoppling.

Det är tråkigt att det finns så stor andel i hantverkarskrået som bär sig åt som ovan beskrivits. Så många, att det mer är en regel än undantag. Det är ju därför vi har den här debatten. Om min byggare debiterade 500:-/tim istället för 350:- men istället lät bli att maska med timmarna och helt enkelt var pålitlig, skulle jag gärna betala för det.
Det handlar ju i slutänden, som sagts tidigare av många, egentligen inte om pengarna (trots trådens rubrik). Helt enkelt om att få ett jobb gjort på rätt sätt av en människa som utstrålar redighet och pålitlighet.

Sedan finns ju givetvis undantagen. Huset är tapetserat av en fantastisk målare, garageuppfarten plattlagd av plattläggare som t.o.m. sopade upp efter sig (SKANSKA). Då är priset mindre viktigt - pengarna glömmer man snabbt, men det dåliga jobbet kommer man titta på tills det görs om.
 
Kan lugnt säga att jag tycker mycket illa om hantverkare och tycker synd om de inom kåren som försöker sköta sig. Min egen bror är hantverkare och vi har pratat mycket om det här.

Men det är helt enkelt så att hantverkarna är inte rädda om sina jobb och har ingen stolthet inför sitt yrkeskunnande. De får det inte heller eftersom de flesta av dem ständigt missköter sig.

Hantverk blir det dessutom mindre av. Det handlar mer om monteringsarbeten vilket gör att vilken dönicke som helst kan kalla sig snickare. Talade med en äldre bilmekaniker och han sa att de unga killarna förstår inte riktigt hur en motor fungerar praktiskt. Utan det koppas i en sladd i motorn och sedan gör man felsökning i datorn. Alltså ett rent monteringsarbete som lika gärna kunde göras av en lagerarbetare.

Det enda som funkar med dem är kontroll och ständig bevakning. Har anlitat hantverkarhjälp många gånger och ofta är det samma visa. Förseningar och nonchalans. Saker går sönder och installationer fungerar inte. Ibland är det inte ens nyktert på arbetsplatsen.

Enda sättet är att stå som en boss på plats och tala om vad han ska göra ungefär som en officer. "Lös detta denna vecka och du får löning på fredag" Problemet är att vara tillräckligt kunnig för att inte blir lurad.

Värst av alla är byggmästarna. Ofta bedriver de en verksamhet som är halvkriminell. Många sätter i system att blåsa folk (oftast sina leverantörer) Konkurser, stämningar och tingsrätt är vardag för dem.

klart att kriminell verksamhet söker sig dit. Hells angels och annan maffia är väl representerad i branchen.

På något sätt borde det rensas upp i träsket. Ett körkort för hantverkare som borde vara obligatoriskt att visa upp innan jobb och lätt att återkalla vid reklamation.
 
gravedigger skrev:
Bah! Riktiga män bär uniform.
Yepp... Blåbyxor, timmermansblus och snickarbälte!
 
Några riktigt pinsamma inlägg, att folk orkar. Bara för att vissa haft otur med sina projekt så idiotförklarar de hela branschen. Är man så jävla dum att man tar in folk som man inte vet någonting om så blir det som det blir. Varför göra en klasskamp om allt. Sen ska man ha klart för sig att även den bästa kan göra bort sig men då får man stå för det både från det ena och det andra hållet.
 
kakelmannen skrev:
Några riktigt pinsamma inlägg, att folk orkar. Bara för att vissa haft otur med sina projekt så idiotförklarar de hela branschen. Är man så jävla dum att man tar in folk som man inte vet någonting om så blir det som det blir. Varför göra en klasskamp om allt. Sen ska man ha klart för sig att även den bästa kan göra bort sig men då får man stå för det både från det ena och det andra hållet.
Om bara vissa ändå hade hatf otur så . . .
I min bekantskapskrets så är det vanligtvis så att man blir missnöjd. Till undantagen hör att man blir nöjd - är det så i en bransch är det väl inte konstigt att det snackas och gnälls ?

Och klassskamp tycker jag inte det är - även om kanske vissa försöker att få det att framstå som de lyxiga villaägarna mote de hårt arbetande hantverkarna. Även vanliga knegare har villor nuförtiden, och en del hantverkare har det väldigt bra ställt - och brukar f.ö. bo i juste villor själva också - så blanda inte bort korten med det är ni snälla :)


Men om nu "den bästa" gör bort sig - så brukar också den bästa stå för det och fixa till detta på bästa sätt. Inte gå upp i rök och vägra svara på telefon !?

Jag kan ha viss förståelse för att många hantverkare tvekar inför att ta uppdrag av privatpersoner. Det är ofta små uppdrag med höga krav på standard, kort leveranstid och prispress - lägg till det halvkunniga kunder som skall debattera om allting.
För den seriöse hantverkaren gäller då att antingen inte ta dessa uppdrag alls, eller om man tar dom tydligt definiera vad som gäller (om kunden kan närvara, ev förseningar kostnadspålag inom rimlighetens gräns, och vad som görs om ngt oväntat uppstår) - gnäller kunden då så får man hänvisa till avtalet - även om det i praktiken förstås aldrig är så lätt. I parktiken torde man kunna ha en standardmall som man bara fyller i det som tillkommer per uppdrag.

Det viktigaste är information, om ngt går fel, blir försenat osv. Att man gör ett bra jobb, och dyker upp när det är sagt samt inte sticker hux-flux är förstås självklart. Det borde kanske finnas ngt liknande ett skrå för hantverkare i olika branscher - en sorts förening med en yrkesheder och en kvalitetsstämpel som man kan bli medlem i med ett publikt medlemsregister över ingående företag/hantverkare där folk få lämna och leta referenser !? Där kanske även medlemmarna (hantverkarna) kan hämta råd och hjälp om dom har jobbiga kunder som inte vill betala osv

Plattsättare kan iof vara certifierade, men det är inte riktigt samma sak, den certifieriengen blir ju inte borttagen även om dom får många reklamationer...Länken "Hitta rätt hantverkare" - här på siten verkar också vara bra - där kan man lämna och titta på omdömen från andra - vilket torde leda till att oseriösa hantverkare inte lägger in sig eller till slut får så många negativa omdömen att dom inte får fler jobb...

/K
 
Apropå priser, hantverkare och kakel. Min bror var på besök från GTB på min födelsedag och vi kom att prata om byggnationer och hantverkare. Min bror byggde för en ca 7 år sedan och hade massor med problem med det, vilket mer eller mindre tvingande honom att ta över byggnationen och göra om mycket av det som hantverkarna hade slarvat ihop. Han fick stämma entreprenören till tinget och bråka i en massa år. I mina ögon finns ingen mer noggrann och trovärdig person än min bror

Då berättade han om en episod när han stannade vid en Statoil-mack för att äta en korv. Där finns då tre kakelsättare som högljutt diskuterar ett arbete där de köper medvetet ut för mycket kakel på faktura, direkt när detta är hämtat så vänder man bilen och lämnar tillbaka 30% av det uthämtade kaklet men skickar den ursprungliga fakturan till kunden. Nu stod dom där och försökte dela upp "vinsten" där den ena tyckte sig mer erfaren än de andra osv.

Detta överhörda samtal fick min bror att själv hämta ut sitt kakel och klinkers samt numrera vartenda paket med 1, 2, 3 etc.

Visst är detta bara ett exempel på tre moraliskt lätt utrustade hantverkare men jag har hört oändliga historier på samma tema från samma luttrade källa.
 
klaskarlsson skrev:
Det borde kanske finnas ngt liknande ett skrå för hantverkare i olika branscher - en sorts förening med en yrkesheder och en kvalitetsstämpel som man kan bli medlem i med ett publikt medlemsregister över ingående företag/hantverkare där folk få lämna och leta referenser !? Där kanske även medlemmarna (hantverkarna) kan hämta råd och hjälp om dom har jobbiga kunder som inte vill betala osv

/K
Det finns faktiskt ett företag som kvalitetsstämplar hantverksföretag. Har inte anslutit mig än men funderar starkt på det. Företaget heter Svensk Hantverksförmedling/spikifoten.se
 
dompan skrev:
Det finns faktiskt ett företag som kvalitetsstämplar hantverksföretag. Har inte anslutit mig än men funderar starkt på det. Företaget heter Svensk Hantverksförmedling/spikifoten.se
Bra initiativ.
Tror dom ocksåp skulle vinna mycket på att göra reklam - först för att binda hantverkare till sig gratis, och sedan kunnder.

Fö en sådan tjänst behövs ngn kritisk massa för att det skall bli populärt.
Inga hantverkare tycker det är lönt om inte kunderna använder tjänsten/vet vad det är - och inga kunder vet vad det är /använder tjänsten innan det finns tillräckligt många hantverkare anslutna.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Bra initiativ.
Tror dom ocksåp skulle vinna mycket på att göra reklam - först för att binda hantverkare till sig gratis, och sedan kunnder.

Fö en sådan tjänst behövs ngn kritisk massa för att det skall bli populärt.
Inga hantverkare tycker det är lönt om inte kunderna använder tjänsten/vet vad det är - och inga kunder vet vad det är /använder tjänsten innan det finns tillräckligt många hantverkare anslutna.

/K
Hej

Är ny på forumet och måste även jag få berömma detta initiativ av detta företag. Jag har sökt hantverkare på spikifoten.se och fick svar av flera firmor. Anlitade en som verkade seriös och blev mer än nöjd med företaget.
Allt flöt på bra, inga som helst problem.
Jag tror att folk vet vad spikifoten är, jag blev iallafall rekomenderad av en arbetskamrat till mig som också hade anlitat ett företag där ifrån.

Anna
 
Men om alla alltid blir så missnöjda med alla olika hantverkare som gör jobb åt dom, är det då fel på alla olika hantverkare eller på de som beställer jobben? Som sagt finns det alla sorters hantverkare, bra, dåliga, stjärnor, sopor... Har själv fått gå med hundhuvud flera gånger för att ett annat företag gjort bort sig, men eftersom vi kommer till stället när det är som värst får vi skiten. Alltid samma tugg, alltid samma gnäll, hantverkare som hantverkare säger folk.

Är man osäker på vad som ingår i priset, kollar man väl upp det INNAN man tar hem hantverkaren, eller? Man kan ju fråga, be om en kostnadsförslag osv så att man har grepp om kostnaderna. Det är ju alltid beställaren som bestämmer om jobbet blir av, så varför inte de om att få alla korten på bordet? Och i det läget är ju ett Fast pris att rekommendera. Men som sagt folk är rädda för fasta priser, det KAN ju bli för dyrt men man tänker inte på att det KAN löna sig också. Det är inte sällan det bli nån extra resa för att saker och ting inte stämmer med ritningar eller med det beställaren sagt. Det kan hända att ett elrör/vattenrör etc borras sönder, man kanske behöver extra material etc etc.

Som flera skrivit innan, det kostar att leva i Sverige, och inte ska väl hantverkare leva på gränsen när tandläkare, privata läkare, konsulter, eller folk som bjuder in till seminarium om nått skit tjänar mångdubbelt på halva tiden... Nä hantverkare tillhör den undre halvan i samhällstrappan och de ställer till med mer skit än det gör nytta, verkar en del vilja säga ...

Hur hade det sett ut om alla hantverkare verkligen tog betalt som samhället i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.