O oliven1 skrev:
de går men det är inte rimligt, blir inte mycket kvar.
Den uppfattningen delar jag.

Hur många energisnåla timmerhus har du byggt?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Den uppfattningen delar jag.

Hur många energisnåla timmerhus har du byggt?
Frågan är väl hur många passiv eller nollenergihus är byggda av timmerstockar, jag gissar väldigt få…
 
  • Gilla
oliven1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den uppfattningen delar jag.

Hur många energisnåla timmerhus har du byggt?
inga, men det är ju inte timret i sig som är energisnålt på något viss.

utan timret kommer endast fungera som bekländnadselement på stommen som är lågenergi.
så skulle kunna monterat timmer utanpå vilket hus av dom jag byggt som helst.
 
R Rejäl skrev:
Frågan är väl hur många passiv eller nollenergihus är byggda av timmerstockar, jag gissar väldigt få…
skulle säga att du har helt rätt där.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
inga, men det är ju inte timret i sig som är energisnålt på något viss.

utan timret kommer endast fungera som bekländnadselement på stommen som är lågenergi.
så skulle kunna monterat timmer utanpå vilket hus av dom jag byggt som helst.
Du har tydligen inte läst tråden ännu, ingen påstår att halvtimmret som TS avser använda är energisnålt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har tydligen inte läst tråden ännu, ingen påstår att halvtimmret som TS avser använda är energisnålt.
har du byggt ett enda nollenergi/passivhus?
 
O oliven1 skrev:
har du byggt ett enda nollenergi/passivhus?
Jag har privat byggt ett par energisnåla timmerhus, och traditionellt Attefallshus med regelstomme. Jag upfattar att det är ett enstaka småhus i Attefallsstorlek som TS funderar på och avstår att nämna vad jag varit med på yrkesmässigt då det inte har nån relevans för frågeställningen i tråden.

Har du @oliven1 byggt nått enda energisnålt hus i Attefallsstorlek? Eller har du kanske erfarenhet av Nollenergihus?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har privat byggt ett par energisnåla timmerhus, och traditionellt Attefallshus med regelstomme. Jag upfattar att det är ett enstaka småhus i Attefallsstorlek som TS funderar på och avstår att nämna vad jag varit med på yrkesmässigt då det inte har nån relevans för frågeställningen i tråden.

Har du @oliven1 byggt nått enda energisnålt hus i Attefallsstorlek? Eller har du kanske erfarenhet av Nollenergihus?
har byggt otroligt många kvm lågenergihus som passivhus och nollenergihus.
lösningarna för ett stort hus på 10 000kvm och ett på 100kvm är exakt desamma.

kan man bygga det ena så kan man det andra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det större värmeläckage från en välisolerad platta på mark med golvvärme än från ett bjälklag på plint som TS funderar på?
Skulle påstå att bjälklaget på plint bör ha större värmeläckage. Anledningen att det cirkulerar luft under bjälklaget som är kallare än markens grundtemperatur.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle påstå att bjälklaget på plint bör ha större värmeläckage. Anledningen att det cirkulerar luft under bjälklaget som är kallare än markens grundtemperatur.
bjälklag på plint går aldrig att lösa ett lågenergihus med.
måste vara platta på mark så du kan räkna hem trögheten från marken.

en kall vinterdag med -16 garder utomhus skulle ju innebära att man har -16 grader under huset
 
O oliven1 skrev:
bjälklag på plint går aldrig att lösa ett lågenergihus med.
måste vara platta på mark så du kan räkna hem trögheten från marken.

en kall vinterdag med -16 garder utomhus skulle ju innebära att man har -16 grader under huset
Beror inte det på geografiskt läge ?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har byggt otroligt många kvm lågenergihus som passivhus och nollenergihus.
lösningarna för ett stort hus på 10 000kvm och ett på 100kvm är exakt desamma.

kan man bygga det ena så kan man det andra.
Kom ihåg att bara för att du byggt massor av lågeregihus så betyder det inte att du automatiskt har rätt. Det går fortfarande att bygga i mängder av olika varianter, man behöver bara ha koll på grundfysiken och målet.

För några år sedan ~10 så var det lite halvt besvärligt att hitta bra leverantörer till komponenter för lågenergihus. Idag är det tämligen enkelt att hitta passivhus fönster och dörrar. Även om snygga dörrar i rätt stil kan vara svårt. Där kan man ju med fördel bygga en kall farstu som sluss.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jag har byggt uppemot 40 000kvm uppdelat på olika storlekar från ett par 100kvm upp till över 12 000kvm stora byggnader
Du menar kanske att du yrkesmässigt varit inblandad i 40 000m2? Är dina yrkesmässiga erfarenheter av stora byggen relevant för tråden som handlar om en tänkt sommarstuga, Attefallsstort, Nollenergihus och med halvtimmerfasad, kan du tillämpa dina kunskaper på den storleken av byggnad TS funderar på eller tänker du framhärda i att det inte går att bygga med timmer?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
bjälklag på plint går aldrig att lösa ett lågenergihus med.
måste vara platta på mark så du kan räkna hem trögheten från marken.

en kall vinterdag med -16 garder utomhus skulle ju innebära att man har -16 grader under huset
Absolut, men det går att lösa ändå. Det blir då liknande förutsättningar för golvet som för väggen.
Markens tröghet spelar inte en kritisk roll även om det är trevligare med några plusgrader än minus.

Vill man bygga på en klipphäll utan att göra en hög med grus runt huset föreslår jag ändå att man bygger ner en mur eller liknande först och sen innanför denna avjämna och isolera. Klart onödigt med kallt drag under bjälklaget.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
bjälklag på plint går aldrig att lösa ett lågenergihus med.
Sparar detta uttalande för framtiden.
TS eller nån annans bygge kommer väl någon gång blir klassat och godkänt som lågernergihus och därmed bevisa att det går att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.