R
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En platta blir enklare att bryta köldbryggan på.
Du kan köra halvtimmer enligt bilden som ren fasad. Sen låter du en 70mm stomme vara bärande för taket.

Platta, 70mm bärande stomme invändigt. Utan på stommen lägger du 2 lager pir och sen för fasaden regla upp 45mm och bygg med träpanel som ser ut som timmer.
Taket isoleras som väggen med PIR ovanpå råsponten.
Det blir en liten köldbrygga där takbjälkarna går ut genom väggen men det är nog okej.
Vad behöver ni uppnå för U-värde med väggen och totalt i huset?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nackdelen är att golvvärme är trögt. LLVP blir snabbare i en stuga och stänger av värmen direkt solen tittar fram och värmer
nja golvvärme är positivt för lågenergihus, och nästan alla lågenergihus vi bygger bygger vi med golvvärme
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad behöver ni uppnå för U-värde med väggen och totalt i huset?
Bör du inte ställa frågan till TS?
 
R
F fribygg skrev:
Bör du inte ställa frågan till TS?
Inte nödvändigtvis i o med att ni diskuterar olika lösningar så undrade jag vilka värden ni är ute efter…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Inte nödvändigtvis i o med att ni diskuterar olika lösningar så undrade jag vilka värden ni är ute efter…
Ett vägg i ett lågenergihus behöver ofta komma ner i ett U-värde: 0,08 W/m2°C för att man ska kunna räkna hem det.

brukar innebär en vägg som är ca: 500mm
Då är det extremt viktigt att den är helt helt tätt annars kommer du få sämre isolering samt problem med fukt direkt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
följande står i min handbok om lågenergihus:
"Val av fasadmaterial har ingen betydelse för själva energianvändningen och fasadens U- värde men bör väljas med omsorg för den redan tjocka ytterväggen. Det är alltså en fördel att välja ett fasadmaterial som inte ytterligare bygger på tjockleken på fasaden. Fasadskivor av fibercement eller sten har exempelvis mindre tjocklek än en tegelfasad."

Det äe lite därför jag säger att timmer är dålig, blir bara som en väldigt tjock fasadmaterial.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
följande står i min handbok om lågenergihus:
"Val av fasadmaterial har ingen betydelse för själva energianvändningen och fasadens U- värde men bör väljas med omsorg för den redan tjocka ytterväggen.
O oliven1 skrev:
jo men å andra sidan visar han ett timmerhus vilket aldrig skulle fungera
Om du nu har en handbok som säger annorlunda är det ändå konstigare att du förut påstod att timmer aldrig skulle fungera.
 
O oliven1 skrev:
följande står i min handbok om lågenergihus:
"Val av fasadmaterial har ingen betydelse för själva energianvändningen och fasadens U- värde men bör väljas med omsorg för den redan tjocka ytterväggen. Det är alltså en fördel att välja ett fasadmaterial som inte ytterligare bygger på tjockleken på fasaden. Fasadskivor av fibercement eller sten har exempelvis mindre tjocklek än en tegelfasad."

Det äe lite därför jag säger att timmer är dålig, blir bara som en väldigt tjock fasadmaterial.
Men om du inte bygger på max byggnadsarea är det irrelevant
 
R
Va nu snälla mot en ny gubbar det är snart julafton🎅🏻😂
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Men om du inte bygger på max byggnadsarea är det irrelevant
Om TS inte är styrd av Attefalls reglerna är det betydligt enklare.

@Ulltand omfattas området av detaljplan?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nja golvvärme är positivt för lågenergihus, och nästan alla lågenergihus vi bygger bygger vi med golvvärme
Positivt ur en del aspekter absolut. Men du har ungefär samma temperatur på luften i LLVP som vattnet i golvvärmen.

Klart trevligt med golvvärme men det är trots allt långsammare reglering och du kan inte hantera transienterna lika effektivt. Sen blir det lite mer värmeläckage iom att golvet är varmare. Dock marginell skillnad så det bör inte avgöra
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen blir det lite mer värmeläckage iom att golvet är varmare.
Är det större värmeläckage från en välisolerad platta på mark med golvvärme än från ett bjälklag på plint som TS funderar på?
 
F fribygg skrev:
Om du nu har en handbok som säger annorlunda är det ändå konstigare att du förut påstod att timmer aldrig skulle fungera.
snabb fråga hur många kvm lågenergihus har du bygg?

jag har byggt uppemot 40 000kvm uppdelat på olika storlekar från ett par 100kvm upp till över 12 000kvm stora byggnader
 
O oliven1 skrev:
jag har byggt uppemot 40 000kvm uppdelat på olika storlekar från ett par 100kvm upp till över 12 000kvm stora byggnader
Å likafullt påstår du att det inte skulle gå att bygga ett Attefallsstort Nollenergihus med halvtimmerfasad?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Å likafullt påstår du att det inte skulle gå att bygga ett Attefallsstort Nollenergihus med halvtimmerfasad?
de går men det är inte rimligt, blir inte mycket kvar.
sedan säger jag att alla som inte byggt ett lågenergihhus vet nog inte vilken enorm noggrannhet det krävs när man projekterar byggnaden, det handlar inte om att välja rätt material bara utan varenda konstruktionslösning är otroligt viktig.

har man inte gjort det förut så kommer man inte lyckas direkt.
tog oss många försök innan vi hittade bra lösningar.

man måste hitta nya lösningar på allt, allt som är standard ska utmanas.
du kan inte montera ett fönster som man alltid gör, du kan regla en vägg som man brukar göra osv...
 
  • Gilla
Genaugenau och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.