J Jochi skrev:
Jag skulle aldrig välja ett hus som på bilden, kallat halvtimmer..
Det suger fukt till insidan. Ytterväggar och stomme är samma sak. När ytterväggen är kass och behöver bytas försvinner hela huset.
Jag däremot skulle kunna tänka mig att bygga i halvtimmer, men då finge det vara en byggnad typ vedeldad bastu som inte ska isoleras eller hållas permanent uppvärmd.
 
J Jochi skrev:
Jag skulle aldrig välja ett hus som på bilden, kallat halvtimmer..
Det suger fukt till insidan. Ytterväggar och stomme är samma sak. När ytterväggen är kass och behöver bytas försvinner hela huset.

Varför skulle det suga fukt till insidan? Ytterväggen underhåller man, tänker jag, så att den inte behöver bytas. Ett bra taksprång skyddar mot regn och snö.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Karrock
Spännande tråd, även om den kanske börjar urarta. Vacuum paneler och rymdisolering är överdrivet i sammanhanget.
Jag tror, utan att ha räknat på det, att med 400+mm tjocka mineralullsväggar och ordentligt utförande spelar värmekälla mindre roll. Såndär acktank/vvb som är solfångarkompatibel och koppla till en vattenmantlad skorsten på den lilla kaminen och en golvvärmeslinga så tror jag att man kan räkna hem mycket bra energiprestanda. Lite mer osäkert dock om man vill uppfylla vissa normer som inte ger utrymme för Åsanisse-bygge.
 
Karrock Karrock skrev:
Spännande tråd, även om den kanske börjar urarta. Vacuum paneler och rymdisolering är överdrivet i sammanhanget.
Jag tror, utan att ha räknat på det, att med 400+mm tjocka mineralullsväggar och ordentligt utförande spelar värmekälla mindre roll. Såndär acktank/vvb som är solfångarkompatibel och koppla till en vattenmantlad skorsten på den lilla kaminen och en golvvärmeslinga så tror jag att man kan räkna hem mycket bra energiprestanda. Lite mer osäkert dock om man vill uppfylla vissa normer som inte ger utrymme för Åsanisse-bygge.
Ska man bygga ett mycket litet hus vill man helst inte ha 400 isolering om det blir samma med 250 mm i ett annat material. Nästan helt avgörande skulle jag säga.


Vattenmantlad skorsten låter som en tanke. Kunde koppla den till varmattenberedningen som du skriver. Låter lite overkill med golvvärme här imo.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ska man bygga ett mycket litet hus vill man helst inte ha 400 isolering om det blir samma med 250 mm i ett annat material. Nästan helt avgörande skulle jag säga.


Vattenmantlad skorsten låter som en tanke. Kunde koppla den till varmattenberedningen som du skriver. Låter lite overkill med golvvärme här imo.
Ska man bygga ett isolerat attefallshus tror jag inte att halvtimmer är nått smart val heller, om den användbara golvytan blir större med ett annat fasadmtrl som inte är dyrare.

Tänker du dig platta på mark?
 
F fribygg skrev:
Ska man bygga ett isolerat attefallshus tror jag inte att halvtimmer är nått smart val heller, om den användbara golvytan blir större med ett annat fasadmtrl som inte är dyrare.

Tänker du dig platta på mark?
Det är sant man kan ju upp golvytan lite till med en annan konstruktion. Nu har vi ett fulltimmerhus bredvid så det skulle kunna se bra ut med timmer eller liknande.

Det är en bergknalle så det blir plintgrund är tanken.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är sant man kan ju upp golvytan lite till med en annan konstruktion. Nu har vi ett fulltimmerhus bredvid så det skulle kunna se bra ut med timmer eller liknande.

Det är en bergknalle så det blir plintgrund är tanken.
Överväg platta på mark om du ska bygga enligt Attefallsreglerna, det ger mer utrymme inne i huset vilket är vettigt om du planerar ett loft.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En platta blir enklare att bryta köldbryggan på.
Du kan köra halvtimmer enligt bilden som ren fasad. Sen låter du en 70mm stomme vara bärande för taket.

Platta, 70mm bärande stomme invändigt. Utan på stommen lägger du 2 lager pir och sen för fasaden regla upp 45mm och bygg med träpanel som ser ut som timmer.
Taket isoleras som väggen med PIR ovanpå råsponten.
Det blir en liten köldbrygga där takbjälkarna går ut genom väggen men det är nog okej.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Karrock
Edit: jag lyckas visst inte citera.

Ulltand: I pris och komplexitet tycker jag inte golvvärme är overkill. 100m plastslang och en liten shunt/cirkulation. I jämförelse med llvp och ftx som var uppe tidigare låter det både lätt och billigt för mig, eftersom man ändå behöver något för varmvatten.
Kanske blandade ihop, trodde det var ts som ville ha 500mm mineralull först och andra som kom med mer avancerade material.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Ska man bygga ett mycket litet hus vill man helst inte ha 400 isolering om det blir samma med 250 mm i ett annat material. Nästan helt avgörande skulle jag säga.


Vattenmantlad skorsten låter som en tanke. Kunde koppla den till varmattenberedningen som du skriver. Låter lite overkill med golvvärme här imo.
men du pratar emot dig själv.
när man bygger litet vill man självklart maximera ytan och det går inte ihop med passivhus.
och då är ju verkligen timmer inget du vill ha då "förlorar" ju du ca 250mm som du kunde nyttjat till konstruktionen med isolering i?
 
O oliven1 skrev:
men du pratar emot dig själv.
när man bygger litet vill man självklart maximera ytan och det går inte ihop med passivhus.
och då är ju verkligen timmer inget du vill ha då "förlorar" ju du ca 250mm som du kunde nyttjat till konstruktionen med isolering i?
Varför skriver du om passivhus @oliven1 ?
TS funderar ju runt ett Nollenergihus vilket du ser om du tar dig tid att läsa tråden
 
Karrock Karrock skrev:
Edit: jag lyckas visst inte citera.

Ulltand: I pris och komplexitet tycker jag inte golvvärme är overkill. 100m plastslang och en liten shunt/cirkulation. I jämförelse med llvp och ftx som var uppe tidigare låter det både lätt och billigt för mig, eftersom man ändå behöver något för varmvatten.
Kanske blandade ihop, trodde det var ts som ville ha 500mm mineralull först och andra som kom med mer avancerade material.
Nackdelen är att golvvärme är trögt. LLVP blir snabbare i en stuga och stänger av värmen direkt solen tittar fram och värmer
 
Karrock
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nackdelen är att golvvärme är trögt. LLVP blir snabbare i en stuga och stänger av värmen direkt solen tittar fram och värmer
Det är ju inte betongplatta det är frågan om. Men visst, snabbare att värma luften direkt än via en spånskiva i golvet. Men det är tyst med golvvärme :)
 
F fribygg skrev:
Varför skriver du om passivhus @oliven1 ?
TS funderar ju runt ett Nollenergihus vilket du ser om du tar dig tid att läsa tråden
spelar det roll?, det är ju samma konstruktioner för att klara passiv som nollenergi i princip
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en bergknalle så det blir plintgrund är tanken.
Är området detaljplanerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.