60 597 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 388 inlägg
Gamla katalysatorer med dåligt flöde, vet inte hur förgasare smög sig in där 😂GlennB skrev:"Tell me you dont know anything about cars without telling me you do not know anything about cars".
"gamla förgasare med dåligt flöde" ? 🧐 😂
Du får gärna förklara det påståendet mer tekniskt 😂
Anledningen att tidiga katalysatorer sänkte effekten på motorer är två, framförallt det höga mottrycket i avgaserna, men även att katalysator i praktiken tvingade fram insprutning, och dessa var i sin barndom inte alltid så bra. (Speciellt inte s.k "elektroniska förgasare" som är en fullösning)
Plockar man bort en katalysator från en 80-talsbil kan man ofta vinna 10-15hk, plockar du bort den från en modern bil vinner du ofta ingenting. (Om du ens kan göra det, moderna bilar brukar ofta mäta avgaser både före och efter kat och sätta felkod..)
Nu pratar vi en tid MYCKET långt från när katalysatorer blev standard, NOx-krav kom väl typ 2015 eller nåt sånt ?
Euro 3 har NOx krav, så 2001+
Snart fem år med elbil för oss. Jag fattar inte ”problemen” som vissa verkar ha, eller föreställa sig att man har, gällande köer, laddning mm.
Men så kör jag Tesla. Laddar bara på deras Supercharger när jag är på resa. Många stationer, många laddare på varje ställe, inga köer, hög upptid, lågt pris, snabb hastighet mm. Betalningen sker ju automatiskt utan att behöva hålla på med kort, blipp mm.
Det är nog extra problemfritt att köra Tesla.
Roligt att se alla problem med elbilar som de som inte själva har elbil har … Fortsätt med fossilbil ni tycker jag. 😉
Men så kör jag Tesla. Laddar bara på deras Supercharger när jag är på resa. Många stationer, många laddare på varje ställe, inga köer, hög upptid, lågt pris, snabb hastighet mm. Betalningen sker ju automatiskt utan att behöva hålla på med kort, blipp mm.
Det är nog extra problemfritt att köra Tesla.
Roligt att se alla problem med elbilar som de som inte själva har elbil har … Fortsätt med fossilbil ni tycker jag. 😉
Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.R Rkarlsson skrev:
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 314 inlägg
Jag vill också ha en simpel Mercedes!!!Robert63 skrev:
Skämt åsido. Sämre företag kan man kopiera, men jag är också försiktigt skeptisk till Tesla för att jag inte litar på dem som bilbyggare, även om jag imponeras av dem på de allra flesta sätt.
Utfallet mot mer eller mindre alla Teslaägare och tajmingen att få in det precis efter en Teslaägares redogörelse var rätt kasst.
Håller med. Gott om världsmästare finns det som äger, eller åtminstone betalat förmånsvärde för, en tesla. Superkul för dem.Robert63 skrev:Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Jag är dock spekulant på en Y som andrabil. Eller MYLR om man ska uttrycka sig som experterna. Kanske lika bra så ingen tror att jag är en en n00b.
Det är tröstlöst, jag rullar glatt på i 130 (på mätaren) på 120-väg som tidigare med bensinbil och sen stannar jag o laddar i 10-15 minuter (toabesök) innan jag rullar vidare (Ioniq5 elbil). Funkar finfint även från Gävle till Köpenhamn (även om det sällan är så lånfansteäckor jag kör, oftast inte mer än 40-milsradie för min del, då funkar det fint med en laddpaus ung mitt i..Peder Swart skrev:
Haha. Det är ju så det ser ut i den där teslagruppen, har den på sökningen på fb och när man har tråkigt och vill läsa dumheter så kan man gå in där då det kommer minst ett par inlägg om dagen så slår man ihjäl väntetider och så.Robert63 skrev:Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Det är en jävla bil, som inte är bättre än en annan bil. Enda anledningen jag funderar på en 3a är bara för att den är billigare än tex id3 och att den får dra släp.
Jag kommer aldrig nånsin ansluta mig till en grupp om tesla
En annan sak som de lyfter ofta, är att de tror att teslas laddare endast ska vara till för tesla och de vill ha bort andra bilar.
Jag skulle dock inte våga mig på en begagnad, det kan teslanördar ta hand om när garantierna är slut. De är dumma nog och betala för dumma fel.
Det har blivit som en sekt, där får man ge han Muskovits att han har lyckats o förblinda sina anhängare/köpare av sina bilar..Robert63 skrev:Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Har en i släkten som jobbar på Volvo som testare av bilar ifrån andra märken, och hans ord om Tesla var inte mycket om kvalitet när dom mot slutet slaktar bilarna för att se vad som innehåller…
Vilken modell och årsmodell var det han pratade om?R Rejäl skrev:Det har blivit som en sekt, där får man ge han Muskovits att han har lyckats o förblinda sina anhängare/köpare av sina bilar..
Har en i släkten som jobbar på Volvo som testare av bilar ifrån andra märken, och hans ord om Tesla var inte mycket om kvalitet när dom mot slutet slaktar bilarna för att se vad som innehåller…
Ericssons tekniker sa precis samma sak om Apples iPhone när dom komR Rejäl skrev:Det har blivit som en sekt, där får man ge han Muskovits att han har lyckats o förblinda sina anhängare/köpare av sina bilar..
Har en i släkten som jobbar på Volvo som testare av bilar ifrån andra märken, och hans ord om Tesla var inte mycket om kvalitet när dom mot slutet slaktar bilarna för att se vad som innehåller…
Vet vet ju hur det gick.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 853 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 853 inlägg
Det där är lite intressant, uppenbarligen har ju företaget Tesla tagit beslutet att öppna vissa av sina stationer för andra märken. Rimligtvis borde då tesla-ägarna ge sig på Tesla och klaga istället för att mobba de stackars människor som inte kör Tesla men som inte ont anandes använder laddarna som alla är välkomna till.R Rkarlsson skrev: