GlennB GlennB skrev:
"Tell me you dont know anything about cars without telling me you do not know anything about cars".

"gamla förgasare med dåligt flöde" ? 🧐 😂

Du får gärna förklara det påståendet mer tekniskt 😂

Anledningen att tidiga katalysatorer sänkte effekten på motorer är två, framförallt det höga mottrycket i avgaserna, men även att katalysator i praktiken tvingade fram insprutning, och dessa var i sin barndom inte alltid så bra. (Speciellt inte s.k "elektroniska förgasare" som är en fullösning)

Plockar man bort en katalysator från en 80-talsbil kan man ofta vinna 10-15hk, plockar du bort den från en modern bil vinner du ofta ingenting. (Om du ens kan göra det, moderna bilar brukar ofta mäta avgaser både före och efter kat och sätta felkod..)




Nu pratar vi en tid MYCKET långt från när katalysatorer blev standard, NOx-krav kom väl typ 2015 eller nåt sånt ?
Gamla katalysatorer med dåligt flöde, vet inte hur förgasare smög sig in där 😂

Euro 3 har NOx krav, så 2001+
 
R
D Dilato skrev:
Då startar man motorn 🤓
Det går fort att glömma av hur man gjorde kanske behövs en ny manual för han😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Snart fem år med elbil för oss. Jag fattar inte ”problemen” som vissa verkar ha, eller föreställa sig att man har, gällande köer, laddning mm.

Men så kör jag Tesla. Laddar bara på deras Supercharger när jag är på resa. Många stationer, många laddare på varje ställe, inga köer, hög upptid, lågt pris, snabb hastighet mm. Betalningen sker ju automatiskt utan att behöva hålla på med kort, blipp mm.

Det är nog extra problemfritt att köra Tesla.

Roligt att se alla problem med elbilar som de som inte själva har elbil har … Fortsätt med fossilbil ni tycker jag. 😉
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Gå in i teslagruppen på fb så ska du se på extremt motstånd till allt som det inte sitter tesla på =)
Jag är lite suge på en m3. Men om folk är generellt sådana när man kör tesla så tvekar jag extremt.
Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes
Jag vill också ha en simpel Mercedes!!!

Skämt åsido. Sämre företag kan man kopiera, men jag är också försiktigt skeptisk till Tesla för att jag inte litar på dem som bilbyggare, även om jag imponeras av dem på de allra flesta sätt.

Utfallet mot mer eller mindre alla Teslaägare och tajmingen att få in det precis efter en Teslaägares redogörelse var rätt kasst.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Håller med. Gott om världsmästare finns det som äger, eller åtminstone betalat förmånsvärde för, en tesla. Superkul för dem.

Jag är dock spekulant på en Y som andrabil. Eller MYLR om man ska uttrycka sig som experterna. Kanske lika bra så ingen tror att jag är en en n00b.
 
Peder Swart Peder Swart skrev:
Det är nog så, måste som sagt vara tröstlöst att harva i den hastigheten.
Det är tröstlöst, jag rullar glatt på i 130 (på mätaren) på 120-väg som tidigare med bensinbil och sen stannar jag o laddar i 10-15 minuter (toabesök) innan jag rullar vidare (Ioniq5 elbil). Funkar finfint även från Gävle till Köpenhamn (även om det sällan är så lånfansteäckor jag kör, oftast inte mer än 40-milsradie för min del, då funkar det fint med en laddpaus ung mitt i..
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Haha. Det är ju så det ser ut i den där teslagruppen, har den på sökningen på fb och när man har tråkigt och vill läsa dumheter så kan man gå in där då det kommer minst ett par inlägg om dagen så slår man ihjäl väntetider och så.
Det är en jävla bil, som inte är bättre än en annan bil. Enda anledningen jag funderar på en 3a är bara för att den är billigare än tex id3 och att den får dra släp.
Jag kommer aldrig nånsin ansluta mig till en grupp om tesla :)
En annan sak som de lyfter ofta, är att de tror att teslas laddare endast ska vara till för tesla och de vill ha bort andra bilar.
Jag skulle dock inte våga mig på en begagnad, det kan teslanördar ta hand om när garantierna är slut. De är dumma nog och betala för dumma fel.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
Robert63 Robert63 skrev:
Teslaägare är som grupp totalt pantade, även om det finns några få undantag bland de som kör Tesla. Jag har ett förflutet som besiktningstekniker, och du hittar inte en enda tekniker i vårt land som tycker annorlunda. Jag lovar. De verkar på riktigt tro att de har någon skapelse nedsänd från gud, och som de definitivt har bättre koll på hur en inspektion ska utföras på än de som kanske är inne på sin 1211:e Tesla.
Det är i grunden en rätt simpel bil, mycket hämtat från Mercedes. Men säg det till en Teslaägare när man ska lyfta den i framvagnen. Rätt obegripligt hur det kan bli så total mental kollaps kring en bil, det finns ingen annan bil som har så många "experter" om sitt egna märke, och då räknar jag in även ägarna av riktiga supersportbilar.
Det har blivit som en sekt, där får man ge han Muskovits att han har lyckats o förblinda sina anhängare/köpare av sina bilar..
Har en i släkten som jobbar på Volvo som testare av bilar ifrån andra märken, och hans ord om Tesla var inte mycket om kvalitet när dom mot slutet slaktar bilarna för att se vad som innehåller…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Snarare är väl värmen "gratis" i de bilar som drivs av fossilbränslen när de kör eftersom verkningsgraden är så låg att överskottsvärmen måste kylas bort.
Verkningsgraden för batteri-inverter-elmotor är typ 70-80%. Det finns spillvärme att ta av där.
 
R Rejäl skrev:
Det har blivit som en sekt, där får man ge han Muskovits att han har lyckats o förblinda sina anhängare/köpare av sina bilar..
Har en i släkten som jobbar på Volvo som testare av bilar ifrån andra märken, och hans ord om Tesla var inte mycket om kvalitet när dom mot slutet slaktar bilarna för att se vad som innehåller…
Vilken modell och årsmodell var det han pratade om?
 
R
W witten skrev:
Vilken modell och årsmodell var det han pratade om?
Det var några år sedan innan Polestar 2 och Volvos egna… vet att kvaliten har höjts sedan dess..
 
R Rejäl skrev:
Det har blivit som en sekt, där får man ge han Muskovits att han har lyckats o förblinda sina anhängare/köpare av sina bilar..
Har en i släkten som jobbar på Volvo som testare av bilar ifrån andra märken, och hans ord om Tesla var inte mycket om kvalitet när dom mot slutet slaktar bilarna för att se vad som innehåller…
Ericssons tekniker sa precis samma sak om Apples iPhone när dom kom:)
Vet vet ju hur det gick.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
A Argastesnickaren skrev:
Ericssons tekniker sa precis samma sak om Apples iPhone när dom kom:)
Vet vet ju hur det gick.
Fast iPhone var inte så dålig som Tesla var, på en vibbrationsbana där saker lossnade inom 14dagar på en ny bil😉
Sedan är Apple något helt annat än Muskovits sätt att göra affärer…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rkarlsson skrev:
En annan sak som de lyfter ofta, är att de tror att teslas laddare endast ska vara till för tesla och de vill ha bort andra bilar.
Det där är lite intressant, uppenbarligen har ju företaget Tesla tagit beslutet att öppna vissa av sina stationer för andra märken. Rimligtvis borde då tesla-ägarna ge sig på Tesla och klaga istället för att mobba de stackars människor som inte kör Tesla men som inte ont anandes använder laddarna som alla är välkomna till.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.