60 744 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Fejk news! Det är en gammal bild, tiden innan elbilarna fanns, försök inte lura oss! God Jul kamrat och må gud vara med dig på vägen.JanneJanne123 skrev:
Inga köer, försök inte dom har Aftonbladet och nån annan tidning skrivit om så dom måste finnas!! 😉JanneJanne123 skrev:
Jag betalade med LF:s kort förr. Hon jag träffa gnällde lite om många transaktioner så jag bytte till kort som inbringar nån bonus istället så man tjänar på daglighandlen =)J JohanLun skrev:
Ingen aning om hur de resonerar nu då man aldrig får träffa de mer.
Har du inte folie i isoleringen på huset med? Internet ute på altanen så de inte kommer in i huset? (tänk liverguy eller vad fjanten kallar sig, inga telefoner i huset osv)Jonatan79 skrev:
Amazon är kul, en skam dock att köra för mycket med de så de försvinner i framtiden
Nej vissa ska ju inte jobba på bank, hon jobbar dessvärre på försäkringssidan nu.Alfredo skrev:
Jag tyckte med det var extremt konstigt att påtala det.
Däremot om du har en jävla massa swish fram och tillbaka kan du bli uttagen för utredning, det är där de svarta pengarna går nu.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 377 inlägg
Jag menar att om man utgår från att något funkar för de flesta så är det inte vilseledande för att det inte funkar för alla. Jag menar att det jag och flera andra skriver om har börighet för de allra flesta, men inte alla.Alfredo skrev:
Jag skrev 80+ % och menade av alla rimliga typfall, inte bara en enskild användares. Jag skrev 80+ för att undvika beskyllningar om överskattning, för egentligen tror jag att det är mycket mer. Nu blev det en annan, bättre följddiskussion istället.Alfredo skrev:
Och nej, jag skulle inte heller nöja mig med en bil som bara klarade 80 % av mina behov. Tillhör man dem som hamnar där rekommenderar jag ett annat bilval.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 483 inlägg
Jag kör en del med släp genom Europa och hade utan problem klarat 100% av min körning med en Model 3 LR och dragkrok.Nötegårdsgubben skrev:Jag menar att om man utgår från att något funkar för de flesta så är det inte vilseledande för att det inte funkar för alla. Jag menar att det jag och flera andra skriver om har börighet för de allra flesta, men inte alla.
Jag skrev 80+ % och menade av alla rimliga typfall, inte bara en enskild användares. Jag skrev 80+ för att undvika beskyllningar om överskattning, för egentligen tror jag att det är mycket mer. Nu blev det en annan, bättre följddiskussion istället.
Och nej, jag skulle inte heller nöja mig med en bil som bara klarade 80 % av mina behov. Tillhör man dem som hamnar där rekommenderar jag ett annat bilval.
Kanske att bagaget blir trångt ibland, men det funkar nog
Åker knappt 30 mil i dag. För säkerhets skull laddade jag på lokala laddstationen innan vi åkte. Jag valde snabbladdaren på 30 MW så det räckte att stå där i 2 minuter för att få 125 mils räckvidd.
Redigerat:
När skulle detta ha varit ?useless skrev:
Runt 1986 började det säljas bilar med katalysator i sverige, detta var då något du betalade EXTRA för i de flesta fall, det var alltså ett val du gjorde på tillvalslistan om du var miljömedveten. Ville du inte ha katalysator valde du inte till den.
1988 började bilar få katalysator som standard, vilket ofta medförde att samma bilmodell plötsligt fick lägre effekt.
1989 var det ett absolut krav med katalysator för att få sälja bilen ny i sverige, du hade alltså inget val.
När på denna tidslinje påstår du att folk pratade sådär ?
Kör du en motor som inte har härdade ventilsäten utan bly eller blytillsats så kommer den att skadas, ifrågasätter du det eller är du bara helt okunnig i området ?useless skrev:
I början tillsattes blyersättning direkt i pumpen (eller ja snarare i raffet antar jag) på 96/98oktan, efter ganska många år utfasade man det då man bedömde att antalet bilar som krävde blyersättning var för lågt, de som hade en sådan bil fick då hälla i blyersättningen själva vid varje tankning. ..Och gör det fortfarande. (om dom inte byggt om motorn)
Frågan är då hur man håller värmen i bensinbilen?D Dilato skrev:
Jag har en gång i livet hittills blivit fast på vägen i mer än 4h, när snön kom och folk dumpade bilarna på Essingeleden, detta var innan elbilar var vanliga. Två gånger var det nära. En gång var det nåt värdetransportrån där de satte eld på bilar och kastade fotanglar på vägen, jag lyckades vända innan jag fastnade. Andra gången när motorvägsbron i Södertälje blev påkörd. När (jag tror det var,,,) condolesa rise kom till sthlm så spärrade de av e4, det tog åxå ett par timmar. Endast en gång skulle det kunnat lett till att drivmedlet tagit slut, men jag hade nog inte dött då jag stod på Essingeleden.
"Tell me you dont know anything about cars without telling me you do not know anything about cars".Johannes Carlsson skrev:
"gamla förgasare med dåligt flöde" ? 🧐 😂
Du får gärna förklara det påståendet mer tekniskt 😂
Anledningen att tidiga katalysatorer sänkte effekten på motorer är två, framförallt det höga mottrycket i avgaserna, men även att katalysator i praktiken tvingade fram insprutning, och dessa var i sin barndom inte alltid så bra. (Speciellt inte s.k "elektroniska förgasare" som är en fullösning)
Plockar man bort en katalysator från en 80-talsbil kan man ofta vinna 10-15hk, plockar du bort den från en modern bil vinner du ofta ingenting. (Om du ens kan göra det, moderna bilar brukar ofta mäta avgaser både före och efter kat och sätta felkod..)
Nu pratar vi en tid MYCKET långt från när katalysatorer blev standard, NOx-krav kom väl typ 2015 eller nåt sånt ?Johannes Carlsson skrev: