JanneJanne123
Lovade ju att rapportera från vägen. Inga strandade elbilar längs vägarna och inga laddköer än så länge. Lång kö för att tanka fossila drivmedel dock:
Circle K-bensinstation på vintern med snö, bilar och kunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Befinner mig alltså på E4 söder ut från Stockholm.
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lång kö för att tanka fossila drivmedel dock:
Det där är kön till att fylla på spolarvätska, folk som använder Cirkle-K kan inte fylla på från flaska 😆
 
  • Haha
Sewen och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lovade ju att rapportera från vägen. Inga strandade elbilar längs vägarna och inga laddköer än så länge. Lång kö för att tanka fossila drivmedel dock:
[bild]
Befinner mig alltså på E4 söder ut från Stockholm.
Fejk news! Det är en gammal bild, tiden innan elbilarna fanns, försök inte lura oss! God Jul kamrat och må gud vara med dig på vägen.
 
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lovade ju att rapportera från vägen. Inga strandade elbilar längs vägarna och inga laddköer än så länge. Lång kö för att tanka fossila drivmedel dock:
[bild]
Befinner mig alltså på E4 söder ut från Stockholm.
Inga köer, försök inte dom har Aftonbladet och nån annan tidning skrivit om så dom måste finnas!! 😉
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det har då aldrig min bankman gjort, jag upplever snarare kortföretsgen vill uppmuntra till mer köp då väl det är det de tjänar på?

Haha, spot on, dålig dag helt enkelt, eller vaknat på fel sida.
Jag betalade med LF:s kort förr. Hon jag träffa gnällde lite om många transaktioner så jag bytte till kort som inbringar nån bonus istället så man tjänar på daglighandlen =)
Ingen aning om hur de resonerar nu då man aldrig får träffa de mer.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nähädu! Mig kommer de inte åt! Jag kör Volvo Amazon och har klätt in hela undertaket i folie. Muahahaha
Har du inte folie i isoleringen på huset med? Internet ute på altanen så de inte kommer in i huset? (tänk liverguy eller vad fjanten kallar sig, inga telefoner i huset osv)

Amazon är kul, en skam dock att köra för mycket med de så de försvinner i framtiden ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Något sådant har jag aldrig hört talas om och definitivt aldrig stött på. Verkar väldigt märkligt minst sagt!
Nej vissa ska ju inte jobba på bank, hon jobbar dessvärre på försäkringssidan nu.

Jag tyckte med det var extremt konstigt att påtala det.

Däremot om du har en jävla massa swish fram och tillbaka kan du bli uttagen för utredning, det är där de svarta pengarna går nu.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att det är ovanligt för dig accepterar jag men du verkar inte riktigt acceptera att det är vardag för en del andra. Rent generellt tycker jag många i dessa trådar argumenterar lite utifrån att funkar det för mig ska det minsann funka även för alla andra. Det tycker jag är konstigt.
Jag menar att om man utgår från att något funkar för de flesta så är det inte vilseledande för att det inte funkar för alla. Jag menar att det jag och flera andra skriver om har börighet för de allra flesta, men inte alla.
Alfredo Alfredo skrev:
Sen tolkade jag dina 80 procent som att en bil som fungerar i 80 procent av fallen fungerar tillräckligt bra, men det kanske är en feltolkning?
Jag skrev 80+ % och menade av alla rimliga typfall, inte bara en enskild användares. Jag skrev 80+ för att undvika beskyllningar om överskattning, för egentligen tror jag att det är mycket mer. Nu blev det en annan, bättre följddiskussion istället.

Och nej, jag skulle inte heller nöja mig med en bil som bara klarade 80 % av mina behov. Tillhör man dem som hamnar där rekommenderar jag ett annat bilval.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, jag anade att du var en ”sådan” person….
1984 var inte menat som en instruktionsbok...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menar att om man utgår från att något funkar för de flesta så är det inte vilseledande för att det inte funkar för alla. Jag menar att det jag och flera andra skriver om har börighet för de allra flesta, men inte alla.

Jag skrev 80+ % och menade av alla rimliga typfall, inte bara en enskild användares. Jag skrev 80+ för att undvika beskyllningar om överskattning, för egentligen tror jag att det är mycket mer. Nu blev det en annan, bättre följddiskussion istället.

Och nej, jag skulle inte heller nöja mig med en bil som bara klarade 80 % av mina behov. Tillhör man dem som hamnar där rekommenderar jag ett annat bilval.
Jag kör en del med släp genom Europa och hade utan problem klarat 100% av min körning med en Model 3 LR och dragkrok.

Kanske att bagaget blir trångt ibland, men det funkar nog
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
1984 var inte menat som en instruktionsbok...
Que?
 
Åker knappt 30 mil i dag. För säkerhets skull laddade jag på lokala laddstationen innan vi åkte. Jag valde snabbladdaren på 30 MW så det räckte att stå där i 2 minuter för att få 125 mils räckvidd.
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag minns att det var en del gnäll när det infördes. Katalysatorn innehöll jättedyr platina och skulle bara hålla några år. Ingen vettig människa köpte en ny bil om den hade katalysator.
När skulle detta ha varit ?

Runt 1986 började det säljas bilar med katalysator i sverige, detta var då något du betalade EXTRA för i de flesta fall, det var alltså ett val du gjorde på tillvalslistan om du var miljömedveten. Ville du inte ha katalysator valde du inte till den.

1988 började bilar få katalysator som standard, vilket ofta medförde att samma bilmodell plötsligt fick lägre effekt.

1989 var det ett absolut krav med katalysator för att få sälja bilen ny i sverige, du hade alltså inget val.

När på denna tidslinje påstår du att folk pratade sådär ?


useless useless skrev:
Samma sak med blyfri bensin. Motorn skulle inte få samma smörjning och skära ihop inom kort. De som tankade blyfritt utan att hälla i en flaska bensintillsats var idioter och skulle hängas ut så inte deras begagnade bil hamnade i någon stackars ovetandes händer.
Kör du en motor som inte har härdade ventilsäten utan bly eller blytillsats så kommer den att skadas, ifrågasätter du det eller är du bara helt okunnig i området ?

I början tillsattes blyersättning direkt i pumpen (eller ja snarare i raffet antar jag) på 96/98oktan, efter ganska många år utfasade man det då man bedömde att antalet bilar som krävde blyersättning var för lågt, de som hade en sådan bil fick då hälla i blyersättningen själva vid varje tankning. ..Och gör det fortfarande. (om dom inte byggt om motorn)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En modern bensinbil har start-stopp-system som stänger av motorn när man står still.
Frågan är då hur man håller värmen i bensinbilen? ;)

Jag har en gång i livet hittills blivit fast på vägen i mer än 4h, när snön kom och folk dumpade bilarna på Essingeleden, detta var innan elbilar var vanliga. Två gånger var det nära. En gång var det nåt värdetransportrån där de satte eld på bilar och kastade fotanglar på vägen, jag lyckades vända innan jag fastnade. Andra gången när motorvägsbron i Södertälje blev påkörd. När (jag tror det var,,,) condolesa rise kom till sthlm så spärrade de av e4, det tog åxå ett par timmar. Endast en gång skulle det kunnat lett till att drivmedlet tagit slut, men jag hade nog inte dött då jag stod på Essingeleden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gamla förgasare med dåligt flöde. Samma sak med partikelfilter på dieselbilarna.
"Tell me you dont know anything about cars without telling me you do not know anything about cars".

"gamla förgasare med dåligt flöde" ? 🧐 😂

Du får gärna förklara det påståendet mer tekniskt 😂

Anledningen att tidiga katalysatorer sänkte effekten på motorer är två, framförallt det höga mottrycket i avgaserna, men även att katalysator i praktiken tvingade fram insprutning, och dessa var i sin barndom inte alltid så bra. (Speciellt inte s.k "elektroniska förgasare" som är en fullösning)

Plockar man bort en katalysator från en 80-talsbil kan man ofta vinna 10-15hk, plockar du bort den från en modern bil vinner du ofta ingenting. (Om du ens kan göra det, moderna bilar brukar ofta mäta avgaser både före och efter kat och sätta felkod..)


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen kom avgaskrav på NOx som gör att dom inte kan magra ut på samma sätt, alltså inget med katalysatorn att göra.
Nu pratar vi en tid MYCKET långt från när katalysatorer blev standard, NOx-krav kom väl typ 2015 eller nåt sånt ?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.