R
J JohanLun skrev:
Jag förstår att du inte skulle tveka att parkera utanför grannens sovrumsfönster varje kväll eftersom du brinner så för frågan. Detta handllar om TS som INTE vill ha grannen stående där. Funderingar om hur man blir av med grannen utan att passera gränsen för vad som är lagligt är väl det som tråden handlar om?

Du får starta en tråd "jag vill parkera utanför grannen men han försöker fundera ut olika saker som försvårar det, vad har jag för rättigheter att stå där ändå, även om jag blockerar hans fastighet?"
Tycker någ att du kan starta en tråd om tvivelaktiga åtgärder..TS granne parkerar lagligt och efter alla konstens regler😉
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Jag förstår att du inte skulle tveka att parkera utanför grannens sovrumsfönster varje kväll eftersom du brinner så för frågan. Detta handllar om TS som INTE vill ha grannen stående där. Funderingar om hur man blir av med grannen utan att passera gränsen för vad som är lagligt är väl det som tråden handlar om?

Du får starta en tråd "jag vill parkera utanför grannen men han försöker fundera ut olika saker som försvårar det, vad har jag för rättigheter att stå där ändå, även om jag blockerar hans fastighet?"

Jag kan starta en tråd "jag funderar på att flytta min brevlåda, är det tillåtet?" Men eftersom jag redan vet svaret, JA det är tillåtet (om postnord inte invänder) behöver jag inte starta tråden. Likaså vad som gäller för att flytta eller anlägga grind eller utfart.
Men det problemet är väl löst sedan länge i tråden? TS ställer sin egna bil där helt enkelt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men det problemet är väl löst sedan länge i tråden? TS ställer sin egna bil där helt enkelt.
Bra, jag hade nog missat det. Funkar det är det ju kanonbra.

En mer långsiktig lösning är väl att sätta en brevlåda och grind på sträckan där grannen parkerar.

Men kanske hittar grannen en ny parkering så problemet löses så på lång sikt även nu. Gäller bara att TS härdar ut och inte viker sig före grannen... :D

Och återigen, min kommentar är det jag skulle göra. Jag säger inte att det är bästa lösningen för TS.
 
H Hajjen skrev:
Du bryter mot forumreglerna §5.4 så det är inte ett jämförbart exempel.
Tycker det var ett bra exempel att just visa på att bara för att det inte är olagligt är det absolut inte okej - har inget med forumreglerna att göra utan principen.
 
R Rejäl skrev:
Tycker någ att du kan starta en tråd om tvivelaktiga åtgärder..TS granne parkerar lagligt och efter alla konstens regler😉
Om brevlådan och grinden flyttas så är det inte längre tillåtet att stå där.

Åtgärden kan tyckas onödig men är inte alls tvivelaktig. Jag själv har både en utfart och en grind, det är en rätt vedertagen lösning. Givetvis kan man gå in och ut via "parkeringen", men kanske blir det trevligare med en grind, barnen repar inte bilarna med sina cyklar, man kan ha marschaller när man väntar gäster osv.

Som jag förstår får man blockera sin egen utfart, men inte någon annans. Om man blockerar sin egen brevlåda riskerar man att inte få post...
 
R
J JohanLun skrev:
Som jag förstår får man blockera sin egen utfart, men inte någon annans. Om man blockerar sin egen brevlåda riskerar man att inte få post...
Detta kan jag hålla med om att det borde vara lagligt…
 
Jag har då för mig om att det inte är tillåtet att blockera sin egen utfart? Ingen skillnad på bil och utfart...skrev inte någon här om böter på/framför egen uppfart för 1-2 år sedan?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om brevlådan och grinden flyttas så är det inte längre tillåtet att stå där.

Åtgärden kan tyckas onödig men är inte alls tvivelaktig. Jag själv har både en utfart och en grind, det är en rätt vedertagen lösning. Givetvis kan man gå in och ut via "parkeringen", men kanske blir det trevligare med en grind, barnen repar inte bilarna med sina cyklar, man kan ha marschaller när man väntar gäster osv.

Som jag förstår får man blockera sin egen utfart, men inte någon annans. Om man blockerar sin egen brevlåda riskerar man att inte få post...
Är det inte tillåtet att parkera framför brevlådor, soptunnor och grindar (om det är trottoar mellan)? Alltså grind för gångväg inte bilparkeringen.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har då för mig om att det inte är tillåtet att blockera sin egen utfart? Ingen skillnad på bil och utfart...skrev inte någon här om böter på/framför egen uppfart för 1-2 år sedan?
Tror det stämmer. Speciellt i centrala lägen städer skulle man ju få en extra plats om man har en garageport mot gatan.
 
R
P Pin skrev:
Tror det stämmer. Speciellt i centrala lägen städer skulle man ju få en extra plats om man har en garageport mot gatan.
Gäller detta inte bara vid skyltning om P-förbud pga. Utfart, garage, mm..
 
P Pin skrev:
Är det inte tillåtet att parkera framför brevlådor, soptunnor och grindar (om det är trottoar mellan)? Alltså grind för gångväg inte bilparkeringen.
Jo, det är klart det är, att det i mångt och mycket inte är lämpligt är en annan sak.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Gäller detta inte bara vid skyltning om P-förbud pga. Utfart, garage, mm..
Så är det nog men utan sådan skyltning borde även andra kunna parkera där och då blockeras porten.
 
P Pin skrev:
Är det inte tillåtet att parkera framför brevlådor, soptunnor och grindar (om det är trottoar mellan)? Alltså grind för gångväg inte bilparkeringen.
Ja, givetvis beror det på hur posten delas ut och om trottoar finns. I området jag bor finns ingen trottoar så parkerar någon framför min postlåda eller grind kommer jag inte ut eller kan få någon post. Om det i TS fall är en trottoar eller till och med trottoar och gräsremsa utanför så vinner man givetvis inget på att flytta omkring brevlådan.

Jag såg framför mig en typisk "rad/småhus" gata utan trottoar och med korta tomter med en liten gräsmatta och en uppfart.
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har då för mig om att det inte är tillåtet att blockera sin egen utfart? Ingen skillnad på bil och utfart...skrev inte någon här om böter på/framför egen uppfart för 1-2 år sedan?
Det kan säkert stämma. Och i en stadsmiljö är det nog svårt för p-vakterna att avgöra vems bilen är. I ett villaområde kan jag tänka mig att en pragmatisk p-vakt förstår att det är den boende som parkerat där. Oftast kommer väl inga p-vakter dit om inte någon ringer dit dem då det inte finns några pengar att tjäna...

Vi bor nära en skola och en badplats. Innan det var p-förbud kunde desperata badgäster parkera in oss. De som bor vid skolan har det nog inte lätt. Liten skola iofs, skulle tro det är 60 elever plus förskola och en förskoleklass... Men kan ändå bli rörigt vid vissa tillfällen.

Hos oss kommer p-vakterna när de som badar parkerat så att det inte går att komma fram. Det är faktiskt ännu värre när det är fin skridskois. Då kommer 100-tals bilar och folk orkar inte gå från en riktig parkering utan ställer sig varsomhelst. Då är det gott om p-lisor, på förekommen anledning. Folk har drunknat på vinterm flera stycken tror jag unde de 10 år vi bott här. Då vill brandkåren kunna komma ned till vattnet...

Men, nu blev det än mer OT. Bara för man står fel får man inte alltid böter...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
P Pin skrev:
Så är det nog men utan sådan skyltning borde även andra kunna parkera där och då blockeras porten.
Ok, jag tror att det är parkeringsförbud i infarter generellt i Sverige..men garage måste skyltas?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En mer långsiktig lösning är väl att sätta en brevlåda och grind på sträckan där grannen parkerar.
En ändå enklare lösning är gardiner/rullgardin eller byt sovrum till ett annat rum i huset.
 
  • Gilla
Nick 72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.