även om jag tycker att du har rätt i vissa saker. Vissa saker är inte rätt gjorda. Men att jobba åt dig måste vara en mardröm. Fota och snoka och påpeka på allt. En arbetsledare måste vara dränerad på energi efter en dags mailkonversation med dig.
 
  • Arg
Nalleman64 och 21 till
  • Laddar…
Här är länk till i princip alla bilder som tagits sedan start om någon har riktigt tråkigt över Jul. 😉

https://drive.google.com/drive/folders/1KLZR6SdXlT4vR0Abw-mDNTj_pju3UHvk?usp=sharing

Alla bilder är inte tagna för att leta efter fel, utan mer tagna för principen "bättre ha och inte behöva än tvärt om", för dokumentation, "kul" att ha osv. Jag har inte sållat mer än att jag tagit bort några riktigt dåliga bilder samt maskerat ansiktet på ett par bilder där det syns.

Återstår fortfarande att svara på era inlägg vilket jag kommer göra under dagen men jag måste hinna med annat också.

Tack för alla åsikter hittills och så länge!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
även om jag tycker att du har rätt i vissa saker. Vissa saker är inte rätt gjorda. Men att jobba åt dig måste vara en mardröm. Fota och snoka och påpeka på allt. En arbetsledare måste vara dränerad på energi efter en dags mailkonversation med dig.
Eftersom den här kommentaren nyss kom och jag precis gjorde ett inlägg så passar jag på att svara på det även om den ligger sist.

Jag vill poängtera att jag (tyvärr, såhär i efterhand) tillåtit entreprenören att arbeta ostört. Jag har ett jobb vilket innebär att jag inte ens är hemma när de varit här och arbetat. Det är först i efterhand, när de ansåg sig vara färdiga och när jag började förstå att det fuskades och slarvades som jag har "snokat och påpekat". Vem ska annars göra det om inte jag som beställare av arbetet? Om jag som inte ens kan kalla mig lekman hittar uppenbara fel är det ju min skyldighet att påpeka dessa.
 
  • Gilla
  • Älska
Niklas_Gustafsson och 40 till
  • Laddar…
E
I ItWasntMe skrev:
även om jag tycker att du har rätt i vissa saker. Vissa saker är inte rätt gjorda. Men att jobba åt dig måste vara en mardröm. Fota och snoka och påpeka på allt. En arbetsledare måste vara dränerad på energi efter en dags mailkonversation med dig.
Är det du som har gjort jobbet 🙂
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 27 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Sista bilden i inlägg 13.
Där är ju alla nedersta pannor upplyfta i nederkant.
Nog tror jag även detta är fel.
Ser i vart fall högst amatörmässig ut.

Är hängrännorna nya, nymonterade?

Själv hade jag hållit inne all betalning för arbetet tills allt är korrigerat, rätt monterat.

D v s alla fel enligt alla dina bilder.

Troligtvis finns det fler fel som inte syns, men som en god besiktningsman upptäcker.

Om du spolar vatten på taket, så ska allt vatten utefter hela taket hamna i hängrännorna.
S swirve skrev:
Ser förjävligt ut! Nedersta pannraden har ju helt annan vinkel!? De trasiga pannorna ska bytas. Hängrännor för långt in, vattnet kommer missa. och varför svarta hängrännor?
Fula, felaktiga plåtarbeten.
R Rejäl skrev:
Inte när det gäller kulören på ränna det är i sig ingett fel…
Sedan kan man tycka att kulörkombinationerna kunde valts i en annan kombination..
Tyvärr är det lite svårt att spola vatten på taket på grund av vädret just nu. 😉 Men ja, all takavvattning är ny.

Det är jag som valt färgen då jag planerar att byta färg på huset till vitt framöver.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar men ingen svälter i Sverige. Om du arbetar på ett sånt företag så är du medskyldig. Hade det varit tredje världen, slaveri eller liknande så är det en annan sak. Men man kan inte ursäkta sitt dåliga arbete med att chefen är dum.

Byt jobb.
H HenrikHuslöse skrev:
Inte svenskar på takfirmorna som vänder sig till privatpersoner.
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, tyvärr. Mina takläggare var svenskfödda sedan alla generationer jag kände till (liten ort) och hade minst 25 år i branschen, ändå slarv de luxe.
M maria01 skrev:
vad var det fasta priset då?
Jag vet inte om det är relevant riktigt, men jag kan väl svara: för mycket sett till kvaliteten på arbetet. Det är inget svartjobb, utan jag har anlitat ett svenskt företag med svenska arbetare och som ligger under ett franchiseparaply.
 
  • Gilla
ConnyN och 5 till
  • Laddar…
Hej. Jobbar inom besiktningsbranschen.
Finns tyvärr inte många rätt på detta taket. Besiktningsmannen som du skriver varit ute och kollat pappen innan pannorna lades känns som han missat en hel del om det endast var 3st anmärkningar?

Jag kollade igenom snabbt de 3 första bildmapparna på Google drive. Jag skulle nog säga att taket behöver rivas ned för att få det rätt då det är mycket brister i grundarbetet. Försök häva kontraktet samt begär tillbaka pengar för material som inte går att återanvända. Ta sedan in en en annan mer pålitlig firma för takbytet.

Som svar på någon annans inlägg om att du skulle vara en jobbig kund som smyger runt och synar och fotar deras arbete. Tyvärr är det så i dagens samhälle att det finns så mycket klåpare ute i byggbranschen så det är tyvärr så att man som kund behöver vara påläst för att sedan hänga över axeln och se till så allt görs korrekt. Ta bare ett exempel på badrum där 7 av 10 NY renoverade har allvarliga brister.

Hoppas detta löser sig för er. Har varit med kunder i ärenden likt detta så vet hur jobbigt och tidskrävande det kan vara.
 
  • Gilla
  • Älska
ConnyN och 22 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Även takstegen ser felaktiga ut, de måste sitta rakt under varandra och då lämpligtvis till skorstenen:)
H Hybro skrev:
Öööhhh... På sidan av skorstenen!
Uppskattas av sotare.
P PHPersson skrev:
Öööhhh… ja men då så, vad dum jag är, då är det ju korrekt utfört. Eftersom man inte får sätta steg i sidled utan isf skall montera en plattform så räcker det att man bara säger att sotaren som kommer måste ha 2-3 meter långa armar… rätt så stark och bra balans.
Jag valde att flytta takstegen till baksidan där jag har en utbyggnad som gör att det blev offset på stegen. Detta skulle lösas med en gångbrygga från sista steg ut mot skorstenen, en sådan säkerhetsbrygga som man kan fästa sele i och som jag förstått i efterhand är krav från Boverket på hus med min fasadhöjd och taklutning. Denna missades tyvärr i offerten vilket jag själv tycker är märkligt då det verkar vara ett krav, men jag får också skylla mig själv som inte förstod att varje materialbit tydligen måste skrivas ut i klartext, utan förlitade mig på entreprenören. Det är något som givetvis kommer monteras i efterhand, men inte av samma personer.
 
  • Gilla
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Tack hittills för all hjälp, det gäller er alla i tråden. Jag uppskattar det oerhört mycket ska ni veta för det känns som att jag har varit helt ensam om det här helvetet hittills. Besiktningsmannen är SBR-godkänd så jag hoppas han ska räknas som oberoende och ja, jag har redan bett honom att vi ska vara extra noggranna vid slutbesiktningen, när den nu blir...

Nu ska jag iväg resten av kvällen så jag kanske inte svarar så frekvent, om alls, på frågor som kommer närmsta timmarna, men åter igen tack för stödet!
Herrejösses å svar NEJ
 
  • Gilla
  • Ledsen
jono0911 och 1 till
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Anlitade i somras ett företag för att byta tak och startdatum var från början v.34 men det sköts upp gång på gång och det har varit väldigt svårt att få kontakt med dem under tiden. Till slut kom de igång med bytet måndag v.49 i drygt -20 och snö och det tog hela v.49, fram till fredag e.m. v.50 för att bli "färdiga". Det finns väldigt många detaljer att berätta om, men för sakfrågans skull håller jag det kort just nu och mest fokus på bilderna i tråden och att jag ska kunna få ett tak som är dugligt i slutänden.

Det har varit problem sedan offerten skrevs på, och nu hävdar de att de är färdiga och ställer ut slutfaktura. Jag kontrar med bilder och en åtgärdslista (som jag inte lägger in här för tillfället, i alla fall inte om ingen specifikt ber om den) varpå de dyker upp i ett par timmar ett par dagar senare (idag), blåser/borstar av ca. 1/3 av snön på takets fram/baksida och åtgärdar kanske någon enstaka trasig panna, ett par andra smågrejer som ex. att de inte lagt spårpannor på bärläktstegen från början och gör samtidigt nockpannan som avslutar mot vindskivebeslaget ännu värre än innan då den i alla fall låg ovanpå men var bara inte utskuren för att ligga i linje med övriga nockpannor.

Nu har de bådit skurit ur i pannan men samtidigt knölat in den under vindskivebeslaget så det är fult, buckligt och ett stort gap mellan takpannorna och beslaget där det kommer älska att komma in is och snö. Har under hela tiden varit tålmodig, vänlig/diplomatisk och försökt vara förstående. Till och med låtit dem ha tillgång till mitt hem för att värma sig, låna toalett och kök och jag fick storstäda efter dem när de slutade åka hit förra veckan. Börjar bli så jävla less på fusk och slarv. Innan de var här idag och medans det var snöfritt så var jag upp och tog 289st bilder där jag täcker in precis hela taket från flera vinklar och har både in- och utzoomade bilder på alla fel jag funnit. Bilderna här i tråden är bara exempel som jag skickade till hantverkarna. Som tur är har jag inte betalat mer än materialfakturan än så länge...
Anlita en besiktningsman, Anticimex anlitade vi (kostnad 6000kr) efter ett liknande fall som gällde vindskivor där inget gjordes yrkesmässigt, bl a så monterade vindskivorna helt galet då inget skydd fanns för undertaket. Nu har jag kontaktat advokat då allt enligt Anticimex protokoll måste göras om... vilket hantverkaren bestrider.
 
  • Nedhängande spik, trästruktur, ljusa färger, inomhus- eller utomhuskonstruktion, snickerifel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av hus med takfot, vattenavvisande bräda, gula väggar, blå himmel, spikar sticker ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad, skadat takfot, hängränna, blå himmel, trädetaljer, underhållsbehov, utomhusperspektiv, skarpt ljus, arkitekturelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg och takfot på byggnad med skugga, dagtid, delvis klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
även om jag tycker att du har rätt i vissa saker. Vissa saker är inte rätt gjorda. Men att jobba åt dig måste vara en mardröm. Fota och snoka och påpeka på allt. En arbetsledare måste vara dränerad på energi efter en dags mailkonversation med dig.
Det är förmodligen så att TS sett ett fel och sedan tittat mer noggrant för att hitta massor av fel. Tänker att om de bara gör ett bra jobb så hade nog arbetsledaren haft det rätt skönt. Tror tom något litet fel hade varit ok, bara åka dit och fixa till.
 
  • Gilla
vattentjejen och 3 till
  • Laddar…
J jono0911 skrev:
Jag valde att flytta takstegen till baksidan där jag har en utbyggnad som gör att det blev offset på stegen. Detta skulle lösas med en gångbrygga från sista steg ut mot skorstenen, en sådan säkerhetsbrygga som man kan fästa sele i och som jag förstått i efterhand är krav från Boverket på hus med min fasadhöjd och taklutning. Denna missades tyvärr i offerten vilket jag själv tycker är märkligt då det verkar vara ett krav, men jag får också skylla mig själv som inte förstod att varje materialbit tydligen måste skrivas ut i klartext, utan förlitade mig på entreprenören. Det är något som givetvis kommer monteras i efterhand, men inte av samma personer.
Ja då förstår jag varför det blivit som det blivit, tyvärr är det så många gånger idag att hantverkare har slutat med yrkesstolthet och lämnat det ofärdigt om inget annan avtalats. Men det är också kundernas fel som stirrar blint på prislappen och väljer det billigaste, så tyvärr är det nog en ond spiral även om jag också tycker de borde lämnat det godkänt.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
O Opus skrev:
Herrejösses å svar NEJ
Det är svårt att inte engagera sig när man har råkat ut för något liknande. Jag kunde inte heller bevaka mitt bygge på plats och såg i efterhand hur mycket som var fel eller inte gjort överhuvudtaget. Det är så frustrerande och tär på krafterna och ekonomin! För mig blev det dubbla kostnader när den nya snickaren fick göra om nästan allt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
jono0911 och 1 till
  • Laddar…
L linkanbygg skrev:
Det är svårt att inte engagera sig när man har råkat ut för något liknande. Jag kunde inte heller bevaka mitt bygge på plats och såg i efterhand hur mycket som var fel eller inte gjort överhuvudtaget. Det är så frustrerande och tär på krafterna och ekonomin! För mig blev det dubbla kostnader när den nya snickaren fick göra om nästan allt.
Blir nog så här med tyvärr
 
  • Ledsen
jono0911
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är förmodligen så att TS sett ett fel och sedan tittat mer noggrant för att hitta massor av fel. Tänker att om de bara gör ett bra jobb så hade nog arbetsledaren haft det rätt skönt. Tror tom något litet fel hade varit ok, bara åka dit och fixa till.
I mitt fall så avslutades inte arbetet, vi fick återbetalning för färgen (vindskivor ej målade) och då avslutades jobbet. DÅ först kontaktade jag andra hantverkare som kunde måla men dom upptäckte att allt inte stod rätt till :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.