83 137 läst · 175 svar
83k läst
175 svar
Nytt tak av firma. Skulle ni acceptera detta "slutresultat"?
även om jag tycker att du har rätt i vissa saker. Vissa saker är inte rätt gjorda. Men att jobba åt dig måste vara en mardröm. Fota och snoka och påpeka på allt. En arbetsledare måste vara dränerad på energi efter en dags mailkonversation med dig.
Här är länk till i princip alla bilder som tagits sedan start om någon har riktigt tråkigt över Jul. 😉
https://drive.google.com/drive/folders/1KLZR6SdXlT4vR0Abw-mDNTj_pju3UHvk?usp=sharing
Alla bilder är inte tagna för att leta efter fel, utan mer tagna för principen "bättre ha och inte behöva än tvärt om", för dokumentation, "kul" att ha osv. Jag har inte sållat mer än att jag tagit bort några riktigt dåliga bilder samt maskerat ansiktet på ett par bilder där det syns.
Återstår fortfarande att svara på era inlägg vilket jag kommer göra under dagen men jag måste hinna med annat också.
Tack för alla åsikter hittills och så länge!
https://drive.google.com/drive/folders/1KLZR6SdXlT4vR0Abw-mDNTj_pju3UHvk?usp=sharing
Alla bilder är inte tagna för att leta efter fel, utan mer tagna för principen "bättre ha och inte behöva än tvärt om", för dokumentation, "kul" att ha osv. Jag har inte sållat mer än att jag tagit bort några riktigt dåliga bilder samt maskerat ansiktet på ett par bilder där det syns.
Återstår fortfarande att svara på era inlägg vilket jag kommer göra under dagen men jag måste hinna med annat också.
Tack för alla åsikter hittills och så länge!
Eftersom den här kommentaren nyss kom och jag precis gjorde ett inlägg så passar jag på att svara på det även om den ligger sist.I ItWasntMe skrev:
Jag vill poängtera att jag (tyvärr, såhär i efterhand) tillåtit entreprenören att arbeta ostört. Jag har ett jobb vilket innebär att jag inte ens är hemma när de varit här och arbetat. Det är först i efterhand, när de ansåg sig vara färdiga och när jag började förstå att det fuskades och slarvades som jag har "snokat och påpekat". Vem ska annars göra det om inte jag som beställare av arbetet? Om jag som inte ens kan kalla mig lekman hittar uppenbara fel är det ju min skyldighet att påpeka dessa.
H Hybro skrev:Sista bilden i inlägg 13.
Där är ju alla nedersta pannor upplyfta i nederkant.
Nog tror jag även detta är fel.
Ser i vart fall högst amatörmässig ut.
Är hängrännorna nya, nymonterade?
Själv hade jag hållit inne all betalning för arbetet tills allt är korrigerat, rätt monterat.
D v s alla fel enligt alla dina bilder.
Troligtvis finns det fler fel som inte syns, men som en god besiktningsman upptäcker.
Om du spolar vatten på taket, så ska allt vatten utefter hela taket hamna i hängrännorna.
S swirve skrev:
Tyvärr är det lite svårt att spola vatten på taket på grund av vädret just nu. 😉 Men ja, all takavvattning är ny.R Rejäl skrev:
Det är jag som valt färgen då jag planerar att byta färg på huset till vitt framöver.
Farstatjej90 skrev:
H HenrikHuslöse skrev:
MultiMan skrev:
Jag vet inte om det är relevant riktigt, men jag kan väl svara: för mycket sett till kvaliteten på arbetet. Det är inget svartjobb, utan jag har anlitat ett svenskt företag med svenska arbetare och som ligger under ett franchiseparaply.M maria01 skrev:
Hej. Jobbar inom besiktningsbranschen.
Finns tyvärr inte många rätt på detta taket. Besiktningsmannen som du skriver varit ute och kollat pappen innan pannorna lades känns som han missat en hel del om det endast var 3st anmärkningar?
Jag kollade igenom snabbt de 3 första bildmapparna på Google drive. Jag skulle nog säga att taket behöver rivas ned för att få det rätt då det är mycket brister i grundarbetet. Försök häva kontraktet samt begär tillbaka pengar för material som inte går att återanvända. Ta sedan in en en annan mer pålitlig firma för takbytet.
Som svar på någon annans inlägg om att du skulle vara en jobbig kund som smyger runt och synar och fotar deras arbete. Tyvärr är det så i dagens samhälle att det finns så mycket klåpare ute i byggbranschen så det är tyvärr så att man som kund behöver vara påläst för att sedan hänga över axeln och se till så allt görs korrekt. Ta bare ett exempel på badrum där 7 av 10 NY renoverade har allvarliga brister.
Hoppas detta löser sig för er. Har varit med kunder i ärenden likt detta så vet hur jobbigt och tidskrävande det kan vara.
Finns tyvärr inte många rätt på detta taket. Besiktningsmannen som du skriver varit ute och kollat pappen innan pannorna lades känns som han missat en hel del om det endast var 3st anmärkningar?
Jag kollade igenom snabbt de 3 första bildmapparna på Google drive. Jag skulle nog säga att taket behöver rivas ned för att få det rätt då det är mycket brister i grundarbetet. Försök häva kontraktet samt begär tillbaka pengar för material som inte går att återanvända. Ta sedan in en en annan mer pålitlig firma för takbytet.
Som svar på någon annans inlägg om att du skulle vara en jobbig kund som smyger runt och synar och fotar deras arbete. Tyvärr är det så i dagens samhälle att det finns så mycket klåpare ute i byggbranschen så det är tyvärr så att man som kund behöver vara påläst för att sedan hänga över axeln och se till så allt görs korrekt. Ta bare ett exempel på badrum där 7 av 10 NY renoverade har allvarliga brister.
Hoppas detta löser sig för er. Har varit med kunder i ärenden likt detta så vet hur jobbigt och tidskrävande det kan vara.
P PHPersson skrev:
H Hybro skrev:
Jag valde att flytta takstegen till baksidan där jag har en utbyggnad som gör att det blev offset på stegen. Detta skulle lösas med en gångbrygga från sista steg ut mot skorstenen, en sådan säkerhetsbrygga som man kan fästa sele i och som jag förstått i efterhand är krav från Boverket på hus med min fasadhöjd och taklutning. Denna missades tyvärr i offerten vilket jag själv tycker är märkligt då det verkar vara ett krav, men jag får också skylla mig själv som inte förstod att varje materialbit tydligen måste skrivas ut i klartext, utan förlitade mig på entreprenören. Det är något som givetvis kommer monteras i efterhand, men inte av samma personer.P PHPersson skrev:
Herrejösses å svar NEJJ jono0911 skrev:Tack hittills för all hjälp, det gäller er alla i tråden. Jag uppskattar det oerhört mycket ska ni veta för det känns som att jag har varit helt ensam om det här helvetet hittills. Besiktningsmannen är SBR-godkänd så jag hoppas han ska räknas som oberoende och ja, jag har redan bett honom att vi ska vara extra noggranna vid slutbesiktningen, när den nu blir...
Nu ska jag iväg resten av kvällen så jag kanske inte svarar så frekvent, om alls, på frågor som kommer närmsta timmarna, men åter igen tack för stödet!
Anlita en besiktningsman, Anticimex anlitade vi (kostnad 6000kr) efter ett liknande fall som gällde vindskivor där inget gjordes yrkesmässigt, bl a så monterade vindskivorna helt galet då inget skydd fanns för undertaket. Nu har jag kontaktat advokat då allt enligt Anticimex protokoll måste göras om... vilket hantverkaren bestrider.J jono0911 skrev:Anlitade i somras ett företag för att byta tak och startdatum var från början v.34 men det sköts upp gång på gång och det har varit väldigt svårt att få kontakt med dem under tiden. Till slut kom de igång med bytet måndag v.49 i drygt -20 och snö och det tog hela v.49, fram till fredag e.m. v.50 för att bli "färdiga". Det finns väldigt många detaljer att berätta om, men för sakfrågans skull håller jag det kort just nu och mest fokus på bilderna i tråden och att jag ska kunna få ett tak som är dugligt i slutänden.
Det har varit problem sedan offerten skrevs på, och nu hävdar de att de är färdiga och ställer ut slutfaktura. Jag kontrar med bilder och en åtgärdslista (som jag inte lägger in här för tillfället, i alla fall inte om ingen specifikt ber om den) varpå de dyker upp i ett par timmar ett par dagar senare (idag), blåser/borstar av ca. 1/3 av snön på takets fram/baksida och åtgärdar kanske någon enstaka trasig panna, ett par andra smågrejer som ex. att de inte lagt spårpannor på bärläktstegen från början och gör samtidigt nockpannan som avslutar mot vindskivebeslaget ännu värre än innan då den i alla fall låg ovanpå men var bara inte utskuren för att ligga i linje med övriga nockpannor.
Nu har de bådit skurit ur i pannan men samtidigt knölat in den under vindskivebeslaget så det är fult, buckligt och ett stort gap mellan takpannorna och beslaget där det kommer älska att komma in is och snö. Har under hela tiden varit tålmodig, vänlig/diplomatisk och försökt vara förstående. Till och med låtit dem ha tillgång till mitt hem för att värma sig, låna toalett och kök och jag fick storstäda efter dem när de slutade åka hit förra veckan. Börjar bli så jävla less på fusk och slarv. Innan de var här idag och medans det var snöfritt så var jag upp och tog 289st bilder där jag täcker in precis hela taket från flera vinklar och har både in- och utzoomade bilder på alla fel jag funnit. Bilderna här i tråden är bara exempel som jag skickade till hantverkarna. Som tur är har jag inte betalat mer än materialfakturan än så länge...
Det är förmodligen så att TS sett ett fel och sedan tittat mer noggrant för att hitta massor av fel. Tänker att om de bara gör ett bra jobb så hade nog arbetsledaren haft det rätt skönt. Tror tom något litet fel hade varit ok, bara åka dit och fixa till.I ItWasntMe skrev:
Ja då förstår jag varför det blivit som det blivit, tyvärr är det så många gånger idag att hantverkare har slutat med yrkesstolthet och lämnat det ofärdigt om inget annan avtalats. Men det är också kundernas fel som stirrar blint på prislappen och väljer det billigaste, så tyvärr är det nog en ond spiral även om jag också tycker de borde lämnat det godkänt.J jono0911 skrev:Jag valde att flytta takstegen till baksidan där jag har en utbyggnad som gör att det blev offset på stegen. Detta skulle lösas med en gångbrygga från sista steg ut mot skorstenen, en sådan säkerhetsbrygga som man kan fästa sele i och som jag förstått i efterhand är krav från Boverket på hus med min fasadhöjd och taklutning. Denna missades tyvärr i offerten vilket jag själv tycker är märkligt då det verkar vara ett krav, men jag får också skylla mig själv som inte förstod att varje materialbit tydligen måste skrivas ut i klartext, utan förlitade mig på entreprenören. Det är något som givetvis kommer monteras i efterhand, men inte av samma personer.
Det är svårt att inte engagera sig när man har råkat ut för något liknande. Jag kunde inte heller bevaka mitt bygge på plats och såg i efterhand hur mycket som var fel eller inte gjort överhuvudtaget. Det är så frustrerande och tär på krafterna och ekonomin! För mig blev det dubbla kostnader när den nya snickaren fick göra om nästan allt.O Opus skrev:
Blir nog så här med tyvärrL linkanbygg skrev:Det är svårt att inte engagera sig när man har råkat ut för något liknande. Jag kunde inte heller bevaka mitt bygge på plats och såg i efterhand hur mycket som var fel eller inte gjort överhuvudtaget. Det är så frustrerande och tär på krafterna och ekonomin! För mig blev det dubbla kostnader när den nya snickaren fick göra om nästan allt.
I mitt fall så avslutades inte arbetet, vi fick återbetalning för färgen (vindskivor ej målade) och då avslutades jobbet. DÅ först kontaktade jag andra hantverkare som kunde måla men dom upptäckte att allt inte stod rätt till :OP PHPersson skrev: