Ring och hota med att säga upp så får ni fina rabatter.
Fick 50% sist jag ringde och klagade.

Betalar 298 kr mån för 250/250 MBit.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att ett av de stora problemen med den öppna modellen är att det är för många kockar som bakar soppa. Nätägare, KO och tjänsteleverantörer. Nu har ju KO marknaden konsoliderats kraftigt de senaste åren så nu ligger kanske huvudproblemet på nätsidan. Det andra problemet är konkurrensen mellan tjänsteleverantörer som verkar obefintlig.

Nätsidan är svårare att förstå. Även de med nationella nät verkar höja priset trots att kostnaderna knappast skenat.
I många stora nät är nätägare och KO samma sak, vilket ju leder till ännu mer monopolställning. Att TL inte kan konkurrera med varann beror på att marginalen på en bredbandstjänst till konsument i valfritt öppet nät i Sverige är några kronor per månad.

Men jag tror det är så enkelt som att alla nät/KO vet att PTS reglering kommer hösten 2024 dvs hösten 2026 kommer det skyldighet att antingen sätta priser utifrån en schablon som PTS bestämmer eller att tillåta andra åtkomst till ens nät (så som Telia är reglerat idag).. så man får passa på att ta ut så mycket man kan så länge man kan.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Lite taskigt väder just nu men ändå rätt okej för min del.[bild]
4G eller 5G?
 
K Klabbis 3000 skrev:
4G eller 5G?
4G
Mindre ort där jag haft lite problem innan, därför hade jag en extra extern antenn på min gamla router som min nya router utklassar utan antenn.
Ca femdubbla hastighet efter byte så routern har stor betydelse för hastighet.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
4G
Mindre ort där jag haft lite problem innan, därför hade jag en extra extern antenn på min gamla router som min nya router utklassar utan antenn.
Ca femdubbla hastighet efter byte så routern har stor betydelse för hastighet.
Intressant!
Vilken router är det du använder?
Vilken operatör?
 
Har ändå lite svårt att tro att det enbart är nätägaren som höjer priset. Isåfall borde man inte så lätt kunna få en sänkning med ett kort telefonsamtal, eftersom leverantören då skulle gå back.

Ringde tex Bahnhof på Black Friday och fick sänkt från 499 till 349 i 12mån. Hört/ läst om otaliga såna exempel.

Nej jag tror även operatörerna passar på att höja så mycket de kan med svag koppling till faktiska kostnadsökningar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Intressant!
Vilken router är det du använder?
Vilken operatör?
Tre
5G router dock så har vi bara 4G än så länge. En vit Zyxel-enhet med ljus indikator på svart yta, troligen en router eller modem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
F
S Spannen skrev:
Nej jag tror även operatörerna passar på att höja så mycket de kan med svag koppling till faktiska kostnadsökningar.
Så är det såklart också, alla passar på. Men jag vet t.ex. att i Telia Öppen Fiber så är det KO-avgifterna som gjort störst skillnad, det är extremt små marginaler för en TL.
 
Kolla med Tele2. Jag hade Telia 549 kr/mån för 250/250. Fick ett erbjudande från Tele2 med 299 kr/mån med 600/600, bundet 24 månader från okt -23. Tyckte att det var okej.
 
Och även det verkliga behovet av "hastighet"!! Jag har alltid slentrianmässigt följt med upp i hastighet först modem, ISDN, ADSL/VDSL och nu fiber (var ju ett måste när man hade IT/data som yrke och inom branschen men företagsområdet😎). Så senast blev det nedgradering från 500 Mbit/s till 100 Mbit/s och det räcker bra för oss idag, bara det är stabilt och alltid fungerar. Sedan är behoven olika men kolla vad behovet verkligen, kanske testa lägre hastighet. Fungerar det inte är det bara att öka igen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och även det verkliga behovet av "hastighet"!! Jag har alltid slentrianmässigt följt med upp i hastighet först modem, ISDN, ADSL/VDSL och nu fiber (var ju ett måste när man hade IT/data som yrke och inom branschen men företagsområdet😎). Så senast blev det nedgradering från 500 Mbit/s till 100 Mbit/s och det räcker bra för oss idag, bara det är stabilt och alltid fungerar. Sedan är behoven olika men kolla vad behovet verkligen, kanske testa lägre hastighet. Fungerar det inte är det bara att öka igen.
Jag behöver inte heller 500 Mbps. Men det blev samma pris som 100/100 och till och med billigare här
 
J Jernhand skrev:
Jag behöver inte heller 500 Mbps. Men det blev samma pris som 100/100 och till och med billigare här
Så är det ibland/ofta när olika operatörer försöker få nya kunder.
Behöver inte kosta mera för en operatör om nyttjandegraden utifrån kapacitet inte är större än att 100 Mbit/s skulle vara tillräcklig. På den nivån dimensionerar man näten utifrån belastning på nät och förbindelser. Dagens fibernät har i de flesta fall 1 Gbit/s anslutningar till villafastigheter, så där påverkas inget.
 
G Guzzen1 skrev:
Är det så dyrt med fiberanslutning forfarande? Jag betalade 7000 sek inkopplat till huset. Dom grävde och kopplade in dom flesta kåkarna i området då, förra året.
Jag hade mobilt innan det som fungerade utmärkt, samma som du tror jag. Anledningen till fibern var den ev värdehöjning den ger och det priset jag gav var inte mycket att gasta över.
Skulle säga att öppen fiber brukar ligga runt 20' medan de när man är bunden till en ISP är billigare och då kommer man under 10' många gånger.
När vi kopplade på oss för 4 år sen så var vi efter alla andra, kostade 20,9' om jag minns siffran rätt och grannarna hade betalat liknande siffra om dom gjorde det när det drogs på gatan.
 
A Argastesnickaren skrev:
Lite taskigt väder just nu men ändå rätt okej för min del.[bild]
Skulle säga på tok för dålig uppladdning och svarstid. Ska man läsa aftonbladet, mail och lite annat är det inget problem. Ska man däremot spela blir det mindre kul. Detta är vad vi har med 250/250 fiber, skiljer en hel del alltså.

Skärmdump av nätverksinställningar, enhetens status, systemdrifttid och internetanslutningstestresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Purre Purre skrev:
Skulle säga på tok för dålig uppladdning och svarstid. Ska man läsa aftonbladet, mail och lite annat är det inget problem. Ska man däremot spela blir det mindre kul. Detta är vad vi har med 250/250 fiber, skiljer en hel del alltså.

[bild]
Om du då läst mina inlägg så vet du också att dra in fiber i mitt 3 år gamla hus där slang ligger ut till deras anslutning ligger på 25000kr plus avgift för användning.
I dag betalar jag 269 kr totalt.
Ensam i hushållet med tv och data som enda förbrukare där 4k inte är några som helst problem att köra.
Hur tycker du att jag ska motivera merkostnaden för fiber??
Mina inlägg är ju bara en motpol till att alla som skriver att man MÅSTE ha fiber för allt annat inte fungerar:)
Nu börjar ju en del tycka att kostnaden för fiber ökar, en ännu större anledning för mig att inte hoppa på.
 
  • Älska
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.