Hej

Har en Siemens tvättmaskin som slutade centrifugera.
Kolen var helt slut så jag bytte men nu vill den inte gå som den ska.
Om jag har motorn liggandes utanför maskinen och kör centrifugeringsprogram så startar den ibland men varvar inte upp. Går ibland en stund men oftast så rycker den bara eller så startar den och sedan pulserar (som att man försöker gasa igång en bilmotor) utan att riktigt varva upp.
Skruvar jag in den och kopplar på trumman så startar oftast den inte alls , bara rycker. Hjälper inte att jag hjälper den igång.

Alla delar ser fina ut och alla sladdar ser ut att sitta i ordentligt, kolen ligger mot fint.

Någon idé?
 
Sitter nog en kondensator någonstans ner till, som en rund avlång metalltub med 2 kablar på. har den gått så orkar inte motorn att starta. Kostar inte många kronor och värt ett försök. Läs av det som står på den och beställ en ny.
 
MultiMan
Sitter inga separata, större kondensatorer till motorn i en Siemens vad jag vet, endast en stor på ingående ström till hela maskinen. Går den fungerar inte maskinen alls. Motorn styrs helt från elektroniken och där kan det finnas saker som gått sönder.

Lägg upp bilder på kollektor och kolens anslutningar. Låter mer som att kolen inte får kontakt ordentligt. En del kommer profilerade och ska sättas på ett särskilt håll. Rengjordes kollektorn? Den kan ha varit sliten och ojämn om det körts för länge med dåliga kol.

Det är stora strömmar som går genom kolen, så både kollektor och kol måste ha bra passform och vara rena, samt kolens anslutning också solid såklart.

Som alltid bör man ange modell på maskinen då det givetvis skiljer på en maskin från 1985 eller 2015.
 
Om man kommer åt att se kollektorn och det finns lite plats så kan man slipa den. Man tar en smal pinne och på den viker ett 240 sandpapper om pinnen och sätter lite lätt mot kollektorn, den blir då blank och kollen sliter in sig med.
 
J jonaserik skrev:
Om man kommer åt att se kollektorn och det finns lite plats så kan man slipa den. Man tar en smal pinne och på den viker ett 240 sandpapper om pinnen och sätter lite lätt mot kollektorn, den blir då blank och kollen sliter in sig med.
Hej
Modellen är en Siemens s14-47 och har några år på nacken. Ska bytas ut men för att överleva jul och nyår hade det varit trevligt att få igång den.
Svårt att ta vettiga bilder men jag har gjort ett försök.
Kolen är fasade och sitter på rätt håll
 
  • Närbild av en mekanisk del, möjligen en bromskomponent, med kopparfärg och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild av odefinierbart objekt, möjligtvis metallstrukturer och skuggor, med varma och kalla toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild, närbild, möjligtvis en del av en mekanisk anordning eller utrustning, metalliska element, svagt ljus, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en elektrisk motor, troligen från ett fordon, som visar kopparlindningar och stator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
>Vet inte om det hjälper, men kollektorn ser repig ut en rand på den, prova som jag skrev, det är gott om plats, syns på foto 3. Med pinne lite platt i nosen och sandpapper på, så går det bra att slipa kollektorn, sandpapper och pinne leder ingen spänning, värt ett försök. Om du får snurr på den och det blir som blå blixt runt kollektorn, så är det kortis i ankaret. Hur mycket var kolen slitna, ända ner så en fjäder gått mot kollektorn. Då kan det finnas grader av koppar som ger kontakt mellan lamellerna. inte bra då blir kortis.
 
Kommutatorn är ju rätt sliten, ser ut som kolen rider på ena kanten?
Spåret mitt i, är det av mening från fabrik eller slitage?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Kommutatorn är ju rätt sliten, ser ut som kolen rider på ena kanten?
Spåret mitt i, är det av mening från fabrik eller slitage?
Spåret har tillkommit och finns inte från början på någon kollektor.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
MultiMan
Fotografen Fotografen skrev:
Kommutatorn är ju rätt sliten, ser ut som kolen rider på ena kanten?
Spåret mitt i, är det av mening från fabrik eller slitage?
Spåret blir när man kör för länge med slitna kol och inte byter i tid. Det är kopparledaren inuti kolet som kommer i kontakt med kollektorn och det blir kraftig gnistbildning som skadar den.

I detta fallet skulle jag säga att den är i tämligen uselt och utslitet skick.

Du har inte missat eller skadat någon kabel som går till varvtalsgivare mm i motorn? Om elektroniken inte märker att motorn rör sig så kommer den inte kunna köra motorn normalt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kikar jag en gång till så jo, den där skulle jag sätta i svarven...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Kikar jag en gång till så jo, den där skulle jag sätta i svarven...
Efter det så gäller det att spåra mellan lamellerna så inga flisor kortsluter.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Så sant, så sant.
 
Blir ingen svarv på denna, gammal och ska bytas. Men det hade underlättat att få igång den över helgerna.
Spåret kommer av att gamla kolet var för slitet och koppar sladden gått i.
Sladd till varvatalsgivaren , det är möjligt men alla sladdar ser ok ut. Ska prova slipa lite och möjligen elektronik rengöring i alla kontakter. Sitter givaren i motorn eller i trumman?

Tack för alla tips.
 
A
J jonaserik skrev:
Sitter nog en kondensator någonstans ner till, som en rund avlång metalltub med 2 kablar på. har den gått så orkar inte motorn att starta. Kostar inte många kronor och värt ett försök. Läs av det som står på den och beställ en ny.
Det gör det aldrig på en motor till en tvättmaskin
 
A
J jonaserik skrev:
Om man kommer åt att se kollektorn och det finns lite plats så kan man slipa den. Man tar en smal pinne och på den viker ett 240 sandpapper om pinnen och sätter lite lätt mot kollektorn, den blir då blank och kollen sliter in sig med.
Helt fel detta oxå som det mesta du skriver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.