RoTe RoTe skrev:
Det kan vara skillnaden att få körtiden att räcka eller ej.
Då låter det ju mer som det är körtiden det är fel på om man har så små marginaler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Säg 80 om det känns bättre för dig, tycker inte det är en trafikfara i högerfilen det heller.
Det är din åsikt, har varit med om en anställd som blev bötfälld då denne inte följde trafikrytmen på motorväg…

Ser att dom som slåss för att köra långsamt är samma som i Tesla tråden gör mest väsen av sig, så det säger en del om deras egna värderingar om att alla bör/ska anpassas till deras värderingar och val av bil…


Tror du att det blir säkrare om du sänker hastigheten med 30km/h jämfört med andra?bara för att tungtrafik som lastbilar gör det..
Är det inte trafiksäkrare om alla håller den angivna hastigheten? och inte sina egna hastighetsgränser som passar dig själv och ditt val av bil…
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Då låter det ju mer som det är körtiden det är fel på om man har så små marginaler.
Det är så prispressat vårt samhälle är idag. Detta var ju tänkt att göra chaufförerna pigga och säkra, men i verkligheten gör det chaufförerna så stressade att dom blir farliga i trafiken.
 
  • Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är så prispressat vårt samhälle är idag. Detta var ju tänkt att göra chaufförerna pigga och säkra, men i verkligheten gör det chaufförerna så stressade att dom blir farliga i trafiken.
Jo jag vet, riktigt trist utveckling.

Men poängen var att det egentligen inte var den som körde 1km/h långsammare som var problemet, det är att någon måste köra om som är problemet.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo jag vet, riktigt trist utveckling.

Men poängen var att det egentligen inte var den som körde 1km/h långsammare som var problemet, det är att någon måste köra om som är problemet.
Jo men som någon tidigare skrev kan man underlätta en omkörning, men folk vägrar.
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är det inte trafiksäkrare om alla håller den angivna hastigheten?
Dom som lagstiftat om att husvagnsekipage högst får köra 80 km/h tycker uppenbarligen inte det.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
R
S Skopan skrev:
Dom som lagstiftat om att husvagnsekipage högst får köra 80 km/h tycker uppenbarligen inte det.
Men nu blandar du in helt andra ekipage inte jämförbart…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jo men som någon tidigare skrev kan man underlätta en omkörning, men folk vägrar.
Det hade ju varit trevligt, håller med.

Samtidigt ser jag inte lastbilschaufförerna göra det själva. När det lossat en färja i stan kan man följa proppen av lastbilar på Google Maps ända upp till Helsingborg innan de hittat sin ordning.
 
  • Gilla
Heden71 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men nu blandar du in helt andra ekipage inte jämförbart…
Är det för att husvagnsekipaget syns bättre när det kör 80 än elbilen som snålkör i 80 och därmed är mindre överraskande när man hinner ikapp? Är det därför det inte är jämförbart, menar du?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
S Skopan skrev:
Är det för att husvagnsekipaget syns bättre när det kör 80 än elbilen som snålkör i 80 och därmed är mindre överraskande när man hinner ikapp? Är det därför det inte är jämförbart, menar du?
Helt enkelt av den anledningen att det inte är procentuellt tillämpningbart då det är så få sådana ekipage på vägarna i jämförelse med antalet vanliga bilar..
Det gäller inte bara elbilar utan lagen ser ingen skillnad på elbilen och bensin/diesel bilen..
Även om man i tråden ser en skillnad på elbils och dessa..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men om en omkörning tar flera kilometer, behövde man verkligen köra om då? 🤔
Det kan man verkligen fråga sig! Jag har dock hört att tyskarna till och med har ett speciellt ord för det så uppenbarligen förekommer det! 😂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Borde vara bättre att sänka hastigheten på motorvägarna till nånstans runt 90-100 igen då. Bättre räckvidd för de som kör på el och lägre förbrukning för de som kör på bensin eller diesel.


Lastbilar som kör som nötter råkar man ju ut för titt som tätt. Håller man drygt 80 (gps) på 80-väg så har man ofta en lastbil (dragbil +europatrailer) på dragkroken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Det är din åsikt, har varit med om en anställd som blev bötfälld då denne inte följde trafikrytmen på motorväg…

Ser att dom som slåss för att köra långsamt är samma som i Tesla tråden gör mest väsen av sig, så det säger en del om deras egna värderingar om att alla bör/ska anpassas till deras värderingar och val av bil…


Tror du att det blir säkrare om du sänker hastigheten med 30km/h jämfört med andra?bara för att tungtrafik som lastbilar gör det..
Är det inte trafiksäkrare om alla håller den angivna hastigheten? och inte sina egna hastighetsgränser som passar dig själv och ditt val av bil…
Har jag släp måste jag köra långsammare, är jag lastbil måste jag köra långsammare. Det är så det fungerar på en motorväg, fordon framförs i lite olika hastigheter. Kör man själv i en så hög hastighet där man inte kan hantera det anser jag att det är det som är det trafikfarliga beteendet.

Som jag skrev så brukar jag själv hålla den skyltade hastigheten, ger mig bara in här för att du har så otroligt dåliga argument.
 
  • Gilla
sysmali och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vintertid kan det behövas laddas även på 30-milsresan trots att man naturligt kör lite långsammare då. Vinterhjulen ger mer rullmotstånd, kylan gör sitt och snömodd förkortar också räckvidden. Men då pratar vi stopp på något tiotal minuter.
Uppvärmningen måste väl även kosta en del eller är det försumbart i det stora hela?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Borde vara bättre att sänka hastigheten på motorvägarna till nånstans runt 90-100 igen då. Bättre räckvidd för de som kör på el och lägre förbrukning för de som kör på bensin eller diesel.
Och högre samhällsekonomiska kostnader på grund av ökade restider.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.