D Derbyboy skrev:
Så hade jag kunnat göra om det var längden, nu är det bredden och det kommer inte så klokt ut att dra ut det för mycket. Kan ha fel dock.

Dessutom har jag en annan byggnad att förhålla mig till.
Jag vet ju inte hur det ser ut och vad som passar hos dig, ville bara tala om att jag nog hade funderat på att få en i princip gratis lagringsyta under tak. Dubbelplåten tillför ju inget mervärde till huset om du lägger plåten så, men soptunnan,vedtraven eller cyklarna 'trivs' ju bättre om de naturligt kan komma undan snö och regn
 
Sjukt snyggt gabbe, får prestationsångest
 
R
D Derbyboy skrev:
Sjukt snyggt gabbe, får prestationsångest
Vi vill se bilder ifrån dit i dom olika momenten😉 ingen press😂
 
Tänker ju direkt att jag hoppar över ribborna som väggar och gör som gabbe och kör panel istället slipper jag snö och regn som blåser in.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tänker mig typ såhär:
 
  • 3D-ritning av pergola med mått, skapad i HyperSnap 9, vattenmärkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vilken taklutning är det?
Jag tror de flesta tillverkare anger 14º som minsta lutning för TP20. Jag har fuskat lite och har 10º. Men ditt ser ut att vara ändå mindre?
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
R
Lägger man plåten på lägre lutning än 14 grader så ska man täta alla skarvar med lämplig takfog även dom längsgående..
 
G Gabbe1 skrev:
Vilken taklutning är det?
Jag tror de flesta tillverkare anger 14º som minsta lutning för TP20. Jag har fuskat lite och har 10º. Men ditt ser ut att vara ändå mindre?
Ja jag har dålig lutning tillsynes på min ritning. Jag vill få in plåten under takfoten på det befintliga huset och samtidigt få 190-200 cm i takhöjd längst ut. Jag ska ta lite mått i julhelgen och uppdatera ritningen.

Vad är det för risker med för lågt lutande tak på ett kallförråd, läcker in?

14 grader går väl översätta till 14 cm per meter. Det betyder i mitt fall 4x14=64 cm. Det får jag nog inte till.
 
R Rejäl skrev:
Lägger man plåten på lägre lutning än 14 grader så ska man täta alla skarvar med lämplig takfog även dom längsgående..
Vad är lämplig takfog?
 
R
Ska ju helst vara något som inte torkar..
Vi brukar använda m82 falstätning
 
Rickard.
Har du en öppen sån som fortfarande inte torkat eller en oöppnad du inte planerar för något annat tycker jag du absolut kan använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.