Z Zodde skrev:
Är det värt det? Få P böter för att parkera bilen i en vändplats bara för att ge grannen besk medicin. ??
Korkat råd imho
Du behöver inte vara oförskämd, det räcker med att påpeka att det är vändplats. Det hade inte jag noterat.
Vänligen Stephan
 
C Curryplutt skrev:
Du behöver inte vara oförskämd, det räcker med att påpeka att det är vändplats. Det hade inte jag noterat.
Vänligen Stephan
Det är sånt man noterar om man läser tråden INNAN skrivklådan blir för svår. TS nämner det flera gånger
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men som du säkert vet, finns det många handlingar som inte är olagliga. Men ändå inte okej.
Absolut! Men att parkera på ett tillåtet sätt på en "allmän gata" är enligt min uppfattning inte en sådan handling.

Jag förstår ärligt talat inte alls hur man kan anse sig ha rätt att ha åsikter om hur någon parkerar på mark man inte äger och på ett sätt som överensstämmer med parkeringsföreskrifter/regler/lag. För mig är detta lika svårbegripligt som att någon skulle bli irriterad på en granne för att denne köpt en bil av fel fabrikat eller fel färg.
 
  • Gilla
adron och 9 till
  • Laddar…
H
S Sorbus skrev:
Historiskt sett har man i Sverige haft högre säkerhetstänk än många andra länder. Brandstadgan, säkerhetständstickan, trepunktsbältet, halvljusautomatik mm. Efter att ha jobbat i utlandet vill jag nog påstå att vi (i allmänhet) är mer omtänksamma om tredje man än andra länder (i allmänhet) är. Vi har ett bättre säkerhetstänk än stora delar av Europa.
Och resultatet av det är, att det nu bor en massa söndercurlade idioter här som tror att ALLT som inte är olagligt är ofarligt...😉😂

Med det vill jag inte säga att säkerhetstänk är fel, tvärt om, det vara bara min första tanke som dök upp. 🙂
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte lite av en nationalsport?
Jo, i många fall en ganska kostsam sådan. 🙃😎
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt finns det inget som tyder på att det är farligare att prata i telefon utan handsfree. Man försökte gå på fakta, men man fick ge sig när trycket blev för stort.
Problemet är väl alla j--la idioter som absolut måste SMS:a eller leta adresser/surfa när dom kör. Det blev nog enklare att förbjuda att att hålla i en telefon över huvud taget för att bevisläget blir enklare då, gissar jag.

Annars håller jag med dig, som yrkesförare har jag talat i telefon och kört samtidigt sedan tidigt 80-tal, och jag ser inget problem med det så länge man bara pratar.
 
G Gramphos skrev:
Om du backar ska du fortfarande göra det enligt högertrafik, så det spelar ingen roll om du backar eller kör framåt du får fortfarande inte köra vänstertrafik.
Man får faktiskt utnyttja hela vägens bredd så länge man inte har möte och det är fri sikt. (Ja om det inte är heldraget då)

Detta lär man sej på trafikskolan om man tar MC-kort, eftersom man med MC ofta bör/vill skära kurvor då det är säkrare.
 
Z Zodde skrev:
Om TS har pratat med grannen till ingen nytta…

Hur kan man då som sitt bästa råd ge…
”Prata med grannen”?

Tror ni verkligen TS finner ett sådant råd nyttigt…?
Eller är det så mycket viktigare att få skriva själv så man skiter i å läsa vad TS inledningsvis skriver?
Suck.. vuxna människor piper som fågelungar
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Suck.. vuxna människor piper som fågelungar
Du tror det kanske inte men de allra flesta här på BH uppskattar att den som skriver faktiskt har nåt å komma med. Hade flera läst tråden och framförallt vad TS menar INNAN de känt sig manade att skriva hade BH vart ett bättre, mer givande å mer lättläst forum.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Du har två val;
1) Acceptera läget
2) Gå hårt på juridiken vilket innebär att bli bundis med P-bolaget som har hand om gatan och ring dit dom när 24 timmar och 1 minut har gått - varje gång. Är det en samfällighet som har hand om gatan ser du till att bli invald i styrelsen och ändrar parkeringsreglerna för gatan. Är det en kommunal gata får du gå och bli fritidspolitiker.

Lycka till!
 
possum77 possum77 skrev:
Brandbilar ”puttar” inte bort bilar som står i vägen, det är en myt. Källa, jag är fd brandman.
Intressant. Jag känner en brandman som säger tvärtom. De bilar som är parkerade på det vis att de blockerar en brandbils framfart trycker de undan. Om det är sant vet jag inte.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja ja ja, men hörrni allihopa, grannen har ju en hel lagbok i ryggen när han parkerar där?
Sånt som hör till när man bor i urbaniserade trakter, en helhet man får köpa.
Sannolikt är det svårt att få köpa gatan så man kan bestämma vilka regler som ska gälla där, annars är det alltid en god regel att man ska äga det man vill bestämma över.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Intressant. Jag känner en brandman som säger tvärtom. De bilar som är parkerade på det vis att de blockerar en brandbils framfart trycker de undan. Om det är sant vet jag inte.
Möjligen om de blockerar vägen, ja. Tex om de står för nära korsning, på för smal väg etc.
 
M Marcus-AA skrev:
Finns inget sånt begrepp. Passa på och ställ en egen bil där när de är på jobbet. Värre med folk från andra stadsdelar som långtidsparkerar 14 dar i sträck, som jag har här.
Ja det där är ett problem här i Stockholm också. Nu har dom tokhöjt pris på boendeparkering i innerstan så nu vallfärdas dom till förorterna och långtidsparkerar. Vi blir ofta inparkerade. Stan vill få en ren innerstad och flyttar över problemen på oss. Det är galna Mp muppar som styr i den här stan.
 
S SuMa skrev:
Det är galna Mp muppar som styr i den här stan.
Man får det styre man väljer…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.