83 080 läst · 337 svar
83k läst
337 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 298 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 298 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Det är förstås tråkigt om de inte har reservdelar. Men jag skulle inte kunna säga att det är super service. Men det är ändå viktigtare hur de löser garantiproblem. Att hålla med reservdelar är dyrt. Så man får snarare se det som bonus.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Blot en status - de er også ganske flinke i kundeservice, men lige den her situation er lige nu i denne status:hsd skrev:
|
De har bestilt den og jeg vil få besked når det kommer. Jeg har i forvejen fortalt dem at det ikke haster (græsset begynder næppe at gro før en gang omkring april, så det kan vente). Men en del af min pointe holder: De har ikke reservedele. I dette tilfælde tre lidt specielle maskinskruer (teknisk set er det bolte med skruehovede).
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Jag tycker du dömer Jula för hårt bara för att de saknar reservdelar.Steen P skrev:Blot en status - de er også ganske flinke i kundeservice, men lige den her situation er lige nu i denne status:
Tack för din förfrågan av reservdel. Tyvärr är det osäkert om vi kan leverera önskad reservdel. Vi kommer kontakta dig med besked.
De har bestilt den og jeg vil få besked når det kommer. Jeg har i forvejen fortalt dem at det ikke haster (græsset begynder næppe at gro før en gang omkring april, så det kan vente). Men en del af min pointe holder: De har ikke reservedele. I dette tilfælde tre lidt specielle maskinskruer (teknisk set er det bolte med skruehovede).
Okay, og undskyld for det er ikke min mening at dømme nogen - ej heller Jula.Bananskalare skrev:
For mig drejer det sig mere om at man skal være opmærksom på det, sådan at hvis man køber værktøj der indeholder specielle dele, så er det ikke sikkert at man kan få de dele hvis uheldet er ude.
Det er ikke min hensigt. Jeg vil godt rose Jula for at dække skaden på garantien, men de gør det ikke nemt for sig selv. Jeg har fx lige afhentet den del som var beskadiget og som de havde bestilt inklusive skruer. Men det ser ud til at de bliver svigtet af deres leverandør for delen kom, men uden skruer. Så dem mangler jeg stadig, men det haster heller ikke fordi en röjsåg ikke er særlig anvendelig til snerydning.Bananskalare skrev:
På riktigt? Belasta domstolen för en pissummaAlfredo skrev:Beloppet är som tidigare skrivits för lågt för att ARN ska ta upp det.
Jag skulle skicka en faktura till Jula och om så behövdes driva den hela vägen via inkasso/domstol(ar)/kronofogde.
Det är inte på något sätt värt besväret för denna skitsumma men jag skulle driva in pengarna ändå. Såna hyss som Jula håller på med ska utrotas!
Det borde vara en lagstadgad konsumenträttighet att få köpa reservdelar, speciellt rätten att få köpa slitagedelar.
Vem skulle köpa en bil om det visade sig att det inte gick att byta däck eller bromsar?
Kan säljaren komma undan med att svara ”inte till det priset. Då får du köpa en dyrare produkt. ”
Det är en del av affärsidén att hålla låga priser genom att inte behöva lagt föra reservdelar.
Jula har ju dessutom det grå lågprissegmentet och sin röda Meec som är lite dyrare, men inte ens till sina fina röda Meec serie 😇 av produkter tillhandahålls alltid slitagedelar. Det är dåligt. 👎
Men det är förståeligt. En reservdel till motsvarande Bosch produkt kan kosta mer än Meec produkten (ny komplett produkt).
Vi behöver en ”Rätt Att Reparera” rörelse Jfr USAs right to repar.
Slit-och-släng-produkter bör förses med beräknad livslängd i timmar som tex lampor, så att konsumenter kan avgöra om produkten är värt ett inköp.
Vem skulle köpa en bil om det visade sig att det inte gick att byta däck eller bromsar?
Kan säljaren komma undan med att svara ”inte till det priset. Då får du köpa en dyrare produkt. ”
Det är en del av affärsidén att hålla låga priser genom att inte behöva lagt föra reservdelar.
Jula har ju dessutom det grå lågprissegmentet och sin röda Meec som är lite dyrare, men inte ens till sina fina röda Meec serie 😇 av produkter tillhandahålls alltid slitagedelar. Det är dåligt. 👎
Men det är förståeligt. En reservdel till motsvarande Bosch produkt kan kosta mer än Meec produkten (ny komplett produkt).
Vi behöver en ”Rätt Att Reparera” rörelse Jfr USAs right to repar.
Slit-och-släng-produkter bör förses med beräknad livslängd i timmar som tex lampor, så att konsumenter kan avgöra om produkten är värt ett inköp.
Instämmer, men framför allt: det behöver saneras från såna avarter som finns på Jula. Dvs anställda som hånskrattar och servicepersonal som ljuger kunden rakt upp i ansiktet.blackarrow skrev:Det borde vara en lagstadgad konsumenträttighet att få köpa reservdelar, speciellt rätten att få köpa slitagedelar.
Vem skulle köpa en bil om det visade sig att det inte gick att byta däck eller bromsar?
Kan säljaren komma undan med att svara ”inte till det priset. Då får du köpa en dyrare produkt. ”
Det är en del av affärsidén att hålla låga priser genom att inte behöva lagt föra reservdelar.
Jula har ju dessutom det grå lågprissegmentet och sin röda Meec som är lite dyrare, men inte ens till sina fina röda Meec serie 😇 av produkter tillhandahålls alltid slitagedelar. Det är dåligt. 👎
Men det är förståeligt. En reservdel till motsvarande Bosch produkt kan kosta mer än Meec produkten (ny komplett produkt).
Vi behöver en ”Rätt Att Reparera” rörelse Jfr USAs right to repar.
Slit-och-släng-produkter bör förses med beräknad livslängd i timmar som tex lampor, så att konsumenter kan avgöra om produkten är värt ett inköp.