Då är väl svaret nej om du inte vill krångla ihop det med HA
 
nino nino skrev:
Då är väl svaret nej om du inte vill krångla ihop det med HA
Har förstått det 👍🏼
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M Mollli skrev:
Jag är till vardags väldigt nöjd med plejd egentligen så inlägg om huruvida plejd är bra eller inte kan vi ju skippa 🤷🏼‍♂️
Tyvärr är plejds driver inte ett alternativ i detta fall. Och om problemet jag undrade om inte går att lösa utan att köpa ikeas gateway så får jag nöja mig med fjärrkontrollen, ville bara se om det var möjligt att lösa det med grejerna jag har 🙂
Om du vill att allt skall integreras i ett system så är det Homey som gäller. Men då håller inte budgeten.
Att plejd och Ikea använder olika protokoll gör att det behövs något från 3e part för att länka dom samman.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du vet inget om vad framtidslösningen kommer att bli. De som är små idag kan vara större i morgon och tvärtom.

Och ingen stor leverantör har släppt sina egenutvecklade system för att gå över de systemen du kärat ner dig i. 😊

Så du kan ju älta vidare ditt mantra, det blir inte mer sant för det. 😊

Åter igen är det bevisat att detta inte är någon Plejd tråd. Ditt råd hade ingen avsikt att hjälpa ts på något vis, enda dyftet du hade var att klanka ner på Plejd och förorda dina hobbysystem. Bästa rådet för någon att få hjälp/idéer med sitt Plejdsystem är alltid att söka det någon annanstans än här. Trist men så länge ni håller på så funkar det inte.
Både Tridonic, Osram, Philips (numera Signify) mfl har gått från egenutvecklade stängda system till standardiserade öppna system. Anledningen är enkel… INGEN klarar själv av att driva utveckling i den takt som marknaden rör sig
 
  • Gilla
UrbOls
  • Laddar…
M Mollli skrev:
Håller på att platsbygga en bok/tvhylla och pga ekonomiska skäl landar det på att belysningen behöver köpas på Ikea.
Jag har plejd installerat i hela huset inkl. deras Gateway.
Vanligtvis styrs den ju den tänkta LED-drivern ’Trådfri’ med fjärrkontroll alternativt deras app eller Google Home OM du också har Ikeas gateway/hub ’Dirigera’.

Jag undrar då alltså om drivern är kompatibel med Plejds gateway, eller måste jag helt enkelt köpa Ikeas gateway för 800 också? Alternativet är ju att sätta en plejdpuck i el-uttaget men då ryker väl själva dimfunktionen så att man bara kan styra av eller på, antar jag?

Vad tror ni? 🙂🙏🏼
Köpte 4st ikea led Ytberg med arm ovanför garderoben, köpte fel driver så kunde inte dimma.
Slutade med att jag klippte kabeln till den fördelarna som följde med och anslut till en plejd led 10.

Funkade bra och nu kan jag dimmra.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
M Mollli skrev:
Alternativet är ju att sätta en plejdpuck i el-uttaget men då ryker väl själva dimfunktionen så att man bara kan styra av eller på, antar jag?
Du kan slå på och av med annan strömbrytare och ha dim funktionen i IKEA drivern. Den kommer ihåg dim nivån vid avlsag. Du måste ha den lilla fjärrkontrollen ifrån IKEA för att ändra dim nivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.