Nu var det ett tag sen jag jobbade på verkstad (2006) men vi hade en utsedd provkörningsrunda med 50 som högsta tillåtna hastighet, det sas att försäkringen inte gällde utanför denna.
Om vi behövde köra längre för att tex få upp motortempen fick man köra flera varv.
Om kunden ville ha bilen provkörd längre eller i högre fart, fick den godkänna det, även då var det en bestämd sträcka vi skulle köra.
 
Din Bil hade uruselt rykte redan på 90-talet. Har dom någonsin repat sig efter det? Som det låter på ägarna så är det inte mycket skillnad än idag. Jag hade en kollega som köpte en ny Passat med fyrhjulsdrift. Det mesta krånglade och bilen var ofta på verkstaden. Dom lyckades fixa en redig buckla när den var inlämnad. När den väntade på plåtreparation så blev det inbrott i bilen på verkstadens inhägnade område. Då tröttnade kollegan och krävde en ny bil. Det var helt omöjligt i början. Han började därefter med att sitta på försäljningschefens rum på morgonen när denne anlände. Efter några veckor blev han lovad en ny bil.

Det finns massor av trista anekdoter om VAG. En kollega skickade sin son att hämta sin Audi A6 efter service. Dom hade glömt fylla bromsvätska i bilen. Ren tur att sonen inte krockade med bilen.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Din Bil hade uruselt rykte redan på 90-talet. Har dom någonsin repat sig efter det? Som det låter på ägarna så är det inte mycket skillnad än idag. Jag hade en kollega som köpte en ny Passat med fyrhjulsdrift. Det mesta krånglade och bilen var ofta på verkstaden. Dom lyckades fixa en redig buckla när den var inlämnad. När den väntade på plåtreparation så blev det inbrott i bilen på verkstadens inhägnade område. Då tröttnade kollegan och krävde en ny bil. Det var helt omöjligt i början. Han började därefter med att sitta på försäljningschefens rum på morgonen när denne anlände. Efter några veckor blev han lovad en ny bil.

Det finns massor av trista anekdoter om VAG. En kollega skickade sin son att hämta sin Audi A6 efter service. Dom hade glömt fylla bromsvätska i bilen. Ren tur att sonen inte krockade med bilen.
Låter som Berners i Sundsvall... Många som har avstått VAG-bilar på grund av dom.
 
Om jag minns rätt var det Din Bil i Hammarby i södra Stockholm. Jag tror att dom hade problem överlag, inte bara enstaka verkstäder.
 
I början på 2000talet behövde vi alltid nu och då köpa delar från din bil till arbetet. Man visste att det skulle ta minst 30 min innan man hade fått sin del. Ofta kom det fel delar.
 
Påminner mig om en Passat -00 jag fick in i garaget.
Den hade varit på service på VW verkstad och fått en lista/ prisförslag.
"Driver de med mig" var frågan från kunden.
Efter gått igenom bilen ringde jag och berättade att de inte drev med honom, bilen var så trasig som de sa.
Men jag kan laga bilen för 1/3 del av priset om du vill.
Dumt av mig att lova det, men jag höll mitt ord, och tog aldrig in en VAG bil i garaget igen.
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu var det ett tag sen jag jobbade på verkstad (2006) men vi hade en utsedd provkörningsrunda med 50 som högsta tillåtna hastighet, det sas att försäkringen inte gällde utanför denna.
Om vi behövde köra längre för att tex få upp motortempen fick man köra flera varv.
Om kunden ville ha bilen provkörd längre eller i högre fart, fick den godkänna det, även då var det en bestämd sträcka vi skulle köra.
Idag så finns det ju utrustning i många bilar som kräver längre och snabbare körning för att kunna kalibreras.
 
Var smidigt (eller otäckt beroende på hur man är lagd 🙂 ) när svärsonen fick fel på sin 520d, verkstaden kopplade upp sig på distans och kollade felkoder.
Allt fanns på plats när han lämnade in bilen. Har för mig det var NOX givare som bråkade
 
T TommyC skrev:
Din Bil hade uruselt rykte redan på 90-talet. Har dom någonsin repat sig efter det? Som det låter på ägarna så är det inte mycket skillnad än idag. Jag hade en kollega som köpte en ny Passat med fyrhjulsdrift. Det mesta krånglade och bilen var ofta på verkstaden. Dom lyckades fixa en redig buckla när den var inlämnad. När den väntade på plåtreparation så blev det inbrott i bilen på verkstadens inhägnade område. Då tröttnade kollegan och krävde en ny bil. Det var helt omöjligt i början. Han började därefter med att sitta på försäljningschefens rum på morgonen när denne anlände. Efter några veckor blev han lovad en ny bil.

Det finns massor av trista anekdoter om VAG. En kollega skickade sin son att hämta sin Audi A6 efter service. Dom hade glömt fylla bromsvätska i bilen. Ren tur att sonen inte krockade med bilen.
Det största problemet eller iaf. en av de stora var ju att de fick Skoda på halsen och de sålde ju bra då = Verkstaden hade å göra. Mitt bästa drag var att ge verkstadschefen en Whiskyflaska som tack för snabbt fixa min bil så jag kunde göra en planerad utlandsresa. Hade "taxiservice" efter det :D
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
galento
Kommer ihåg när vi tittade efter en Subaru och Hugo bil i Storå hade en
i " väldigt bra skick" . Vi åkte alla milen och kollade och fy fan hur den såg
ut bucklor och repor runt om och luktade as inuti. Hade troligtvis varit en
större hund bak med tanke på alla rivmärken. Vi blev så besvikna på skicket
så vi bara drog fast säljaren envisades med att vi skulle provköra.

Nä , nån mer tur till Hugo Bil i Storå blir det inte för oss.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är "bra läge"? Vem vill lämna in bilen på Strandvägen?
Enligt min åsikt nåt ställe med hyfsade kommunikationer så man kan åka dit/därifrån utan bil.
Så man slipper åka två personer/bilar om bilen skall lämnas in och man inte vill vänta på en lånebil.

Men allmänt tänker jag att "bra läge" innebär innanför tullarna eller åtminstone inte alltför långt utanför. Inte i nåt gudsförgätet industriområde som Akalla eller Länna iallafall.
 
Bra läge innebär för mig gångavstånd från där jag bor eller arbetar. Innanför tullarna betyder oftast onödigt dyrt och jobbig trängsel.

Serva och reparera själv slår alla verkstäder. Bara att gå ner i garaget och göra jobbet i lugnt tempo. Blir man inte klar samma dag så är det bara att lämna allt och fortsätta nästa dag där man slutade. 😄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Lite läskigt var det, mest pga alla skräckhistorier man hört 😂
Vit elbil med takräcke, smutsig, parkerad inomhus i en verkstad eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska bara boxen på!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Kommer ihåg när vi tittade efter en Subaru och Hugo bil i Storå hade en
i " väldigt bra skick" . Vi åkte alla milen och kollade och fy fan hur den såg
ut bucklor och repor runt om och luktade as inuti. Hade troligtvis varit en
större hund bak med tanke på alla rivmärken. Vi blev så besvikna på skicket
så vi bara drog fast säljaren envisades med att vi skulle provköra.

Nä , nån mer tur till Hugo Bil i Storå blir det inte för oss.
En gång när vi sökte bil så for vi till en firma för att se på en bil. Den såg riktigt fin ut men innan vi fick provköra så skulle dom provköra och kontrollera våran bil o diskutera pris. Varningsklockorna började genast ringa. När dom kom tillbaka från provkörningen av vår bil kände vi lukten av varma bromsar och varm turbo. Dom började genast berätta hur mycket fel det var på bilen och hur dåligt skick den var i. Sen tog dom upp motorhuven och "hittade" en massa fel. Bilen var t.o.m hoppbyggd av 2 krockade bilar enligt och det saknades massa delar. Så dom kunde ju inte betala nästan något i inbyte för den.
Jag svarade att Volvobutiken just hade låtit deras verkstad inspektera bilen och sagt att den var i ovanligt bra skick och att jag jobbade med bilar så jag vet nog något om dom. Men nej både jag o Volvo hade fel. Så jag sa att vi är intresserade av göra några som helst affärer med er när ni håller på så här hej då. Försäljaren försökte ge mig sitt visitkort men jag sa att jag har absolut ingen användning för det där vi har dasspapper hemma.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, har själv aldrig hör någon som fått sin bil skadad vid en bilverkstad.
Jag har fått det. Handtvättade bilen helgen före en service och helgen efter och då hade det dykt upp en "buckla" som om någon kört in i en betonggris eller något liknande. De blånekade såklart och det var omöjligt att bevisa något. Rent teoretiskt kunde naturligtvis ett lågt släp eller något liknande ha backat in i bilen så helt säker kan jag givetvis inte vara.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.