Vad är egentligen den stora poängen med sänksåg vs cirkelsåg. Cirkelsågarna är ju ganska mycket billigare får jag en känsla av. När behöver man en sänksåg? När behöver man en cirkelsåg. Både Cirkelsågen och sänksågen har ju ställbart sågdjup osv.
 
Allt man kan göra men en sänksåg kan man göra med en cirkelsåg. Men många moment blir mycket enklare och trevligare att utföra med en sänksåg.
 
Rickard.
Huvudfunktionen är som namnet tyder att man säkert och kontrollerat kan sänka ner klingan mitt i något. Att såga tillsammans med skena är inte längre bara för sänksågar men det började väl så och skenan gör att det är enkelt att såga rakt samt att skenan har ett skydd mot urslag vilket gör att man kan såga bänkskivor och golv från ovansidan vilket är praktiskt.
 
O Olf Oggler skrev:
Scheppach. Vad är det för märke egentligen? Det verkar säljas på Bauhaus i alla fall. Jag måste åka och kolla.
Scheppach har funnits på marknaden LÄNGE inte så stort här hemma i swe.
Dom är stora på trädbearbetningsmaskiner.
Kar en rikthyvel hemma KANON.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Att jämföra en cirkel såg med en sänksåg..
Sänksågen gör betydligt finare snitt vid klyvning med användandet av an skena.
Sänksågen är en mer precis såg.
Är det inredning o smygar som behövs klyvas upp så blir resultatet med Sänksågen mycket bättre än med cirkelsåg…
En cirkelsåg är ett mer grovt verktyg som används till stommning, tak och allt i allo såg..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Vad är egentligen den stora poängen med sänksåg vs cirkelsåg. Cirkelsågarna är ju ganska mycket billigare får jag en känsla av. När behöver man en sänksåg? När behöver man en cirkelsåg. Både Cirkelsågen och sänksågen har ju ställbart sågdjup osv.
1. Kontrollerat sågdjup med möjlighet att börja såga "mittpå" en yta.
2. Dammuppsamling med dammsugare om sågen är rätt byggd.
3. Skena
4. Skena
5. Skena

Jag har sällan behov av #1 men övriga 4 är fantastiskt bra, speciellt när man gör smygar som inte alltid är 100% parallella. Använder sågen mest för att kapa skivor på ett effektivt sätt, men även till fönstersmygar, justering av garderober etc där man vill ha en perfekt snittyta osv.

Jag skulle hellre köpa en beggad Festool eller Bosch än något av de billiga märkena.
 
  • Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Kontrollerat sågdjup med möjlighet att börja såga "mittpå" en yta.
2. Dammuppsamling med dammsugare om sågen är rätt byggd.
3. Skena
4. Skena
5. Skena

Jag har sällan behov av #1 men övriga 4 är fantastiskt bra, speciellt när man gör smygar som inte alltid är 100% parallella. Använder sågen mest för att kapa skivor på ett effektivt sätt, men även till fönstersmygar, justering av garderober etc där man vill ha en perfekt snittyta osv.

Jag skulle hellre köpa en beggad Festool eller Bosch än något av de billiga märkena.
Man kan ju börja såga mitt på en yta med vanlig handcirkel också men det är ju lättare med en sänksåg.
 
N Niq skrev:
Man kan ju börja såga mitt på en yta med vanlig handcirkel också men det är ju lättare med en sänksåg.
Ja det går även med en fogsvans, men jag antog att vi pratade om att såga med precision här.
 
  • Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
En bra sänksåg är grymt skön att använda, jag har ingen själv men lånat vid behov. Jag har själv en klyvsåg och en batteri cirkelsåg så det känns lite onödigt att köpa en sänksåg men om jag skulle göra ett större inredningsjobb hemma så kanske den skulle smita in i budgeten :)

Något jag har funderat på är att köpa en skena och göra en adapter för min Bosch gks 18v-57-2 cirkelsåg, det borde vara ganska lätt att göra en enklare adapter och på så sätt få en "budget" sänksåg för enklare snitt. Vill man ha bra snittyta så får man köpa en mer fintandad klinga för finjobben.
 
Det är många i tråden som hänvisar till att köpa beggat. Det är nog bra om rätt tillfälle dyker upp. Men behöver man sågen så kanske man inte kan sitta och vänta in rätt tillfälle.

Frågan är också vad som är bäst? Tex en billig sänksåg från Jula eller biltema? Eller en lite (lite) dyrare makita cirkelsåg?

Många verkar ju framhålla sänksågen som att den har bättre precision osv. Men det måste väl då också vara förknippat med att man kanske köper en lite dyrare kvalitetssåg.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det går även med en fogsvans, men jag antog att vi pratade om att såga med precision här.
Man kan såga med hyfsad precision med en bra fogsvans. Extra noga med en ryggsåg eller japansåg. Det går att börja mitt i med en vanlig handcirkel och ha bra precision också.
 
R
O Olf Oggler skrev:
Det är många i tråden som hänvisar till att köpa beggat. Det är nog bra om rätt tillfälle dyker upp. Men behöver man sågen så kanske man inte kan sitta och vänta in rätt tillfälle.

Frågan är också vad som är bäst? Tex en billig sänksåg från Jula eller biltema? Eller en lite (lite) dyrare makita cirkelsåg?

Många verkar ju framhålla sänksågen som att den har bättre precision osv. Men det måste väl då också vara förknippat med att man kanske köper en lite dyrare kvalitetssåg.
Ja det gäller alla sågar kvalitets sågar har en bättre precision..

I o med att du ska göra invändiga smygar, hyr en riktig sänksåg över helgen så får du ett bra resultat du kommer inte att få det bra med en cirkelsåg om du ska såga många smygar.,

Utomhussmygar går bra med en cirkelsåg då dessa är finsågade i sitt utförande..
 
N Niq skrev:
Man kan såga med hyfsad precision med en bra fogsvans. Extra noga med en ryggsåg eller japansåg. Det går att börja mitt i med en vanlig handcirkel och ha bra precision också.
Antar att det beror på vad man menar med bra precision. Jag klarar iallafall inte av att få ett vinkelrätt och helt rent snitt om jag inte använder en såg på skena. Inte sällan handlar det ju också om situationer där man inte kan såga djupare än materialet (även om jag själv inte sågar så så ofta). Då är ju handsågarna rätt opraktiska.

Sänksågen fyller en tydlig funktion här, det går inte att snacka bort.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.