Y Ylex skrev:
Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser kanonbra ut, men glöm inte en lagom go och slapp gammal soffa att ligga i och klura på problemlösningar....
Underskattat verktyg 👍👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P P28 skrev:
Tvättställ/utslagsback!
Köp inte 6500K! Det är ju blått ljus. Malmbergs har 60 & 80W på 4000K.
Kör ljusgråa väggar, kommer reflektera ljuset betydligt bättre och ser mindre skitiga ut.
Mörka väggar är hål i huvudet om man vill ha bra ljus att arbeta i. Lite textur hjälper till att gömma smutsen ännu bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Känns som om styrketräningsutrusningen kommer vara i vägen när du mekar hobbybil.
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Jag satte durkaluminium en meter upp från golvet, blev kanon! Snyggt och skyddar väggarna bra.
Genialiskt! Det ska jag försöka sätta i vårt garage också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Vatten. Vet inte hur många ggr jag gick in i huset med oljiga fingrar för att jag behövde tvätta dem. Med oljiga fläckar på handtag, tvålpump osv. Behöver inte vara så avancerat, jag hade en tvättho (en sån med räfflor) i garaget. Ställde en hink under avloppet (som bara var ett hål rakt ner), skaffade en 20-litersdunk med kran som jag sedan byggde en hylla till som den låg på ovanför hon. Ja, vattnet var kallt, men jag slapp ränna in i huset för att tvätta bort det värsta.
Skaffa valfri sort av babywipes eller universal tvättservetter, tar lätt bort det värsta så att man kan gå in i huset och fintvätta händerna.
Ska man vara lite hälsomedveten så är annars engångshandskar bra, finns ju en riska med all kem i garaget...
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Många bra kommentarer och tips. Tackar!
Jag ska förtydliga lite.

Bygglovet är godkänt och garaget är beställt enligt nedan ritning, blir en kopia av bostadshuset.
Man kan alltid önska mer takhöjd i garage men detta inkräktar på "vettig" takhöjd på loftet som ska inhysa gäster i sängar same xtra förvaring vilken är mycket värdefullt..
Däruppe blir det ca 2.45m i nock men kraftigt sluttande pga 38gr takultining, 1m i kattvinden. Trappan upp är på baksidan gaveln. Fönstersättning är så att jag ser ut precis och kan kolla ut över gårdplanen, blir det för mycket insyn sätter man ngt skydd, men lite naturligt ljus är viktigt
Jag är väldigt mycket för symmetri, att allt ska se enkelt men praktiskt ut

Garage takhöjd 2.40m är helt ok, jag har haft ett annat garage som var ca 2.20 som kändes ok och inte hindrade mig i ngt. Lyfta bilen på 2.40 och meka under funkar fint. Sällan man lyfter bilen högre än byta däck, även med amerikanare

I övrigt:

Garageporten - 5x.2.10m är lite overkill i bredd, men detta har mycket att göra med utseende också, vill endast ha en port och då så bred som möjligt, detta ser bäst ut. Man kan alltid klämma in högre port mm men någonstans får man göra avkall så bygglovet medgav endast bygghöjd 3.20m och loftet måste vara ståhöjd mitten.
- Brunn - kör jag aldrig in bilen och ville hellre ha helt plant golv för att kunna ställa upp maskiner utan att det lutar. Hela garaget har en sockel runt 100mm så man kan spola av det.
- Brandklass - Garaget kommer ha brandklass EI30 med dubbel gips i tak samt osb+gips i väggarna 145+45 isolering. Ingen kommer vara på loftet på heltid, utan endast övernattning ngn enstaka natt då och då. Allt enligt byggstandard.
- Uppvärmning - Ja värmepump där nere, och ev även där uppe på loftet en split-pump. När plattan gjöts så orkade jag inte dra in golvvärme då det var stressat. En värmepump avfuktar, ger bättre cirkulation samt billigare och enklare att justera värmebehovet. Golvvärme är för trögt enligt mig.
- Det är indraget ett 110 VA rör i ena röret samt ett mindre 70mm rör för en vask närmast ytterdörren, som ngn skrev, vask och varmvatten är viktigt där ute, dock vet jag inte hur man ska montera en VVB på ett snyggt sätt vid vasken
- El, det kommer finnas mer än ordentligt uttag (16amp på rulle, 230 uttag monterar på 110cm golvhöjd 4x 32 amps handske)
- Tryckluft i båda ändarna samt en fast monterar tryckluftsuttag på utsidan vid ytterdörr för att blåsa av sig.
- Verktygsbänk - den som är inritade var första och bästa som hittades i Sketchups galleri. Jag vill ha ev två högskåp på sidorna. Har inga problem med att bänkar samlar skräp, det är klinisk 365 dagar om året i garaget.
- Belysning - var i valet och kvalet med 4000k eller 6000k men valde det sneare, redan inköpt. Jag ska även montera en rad med spottar ca 6st längs med varje långsida för "mysbelysning". Köpte lågbyggda snygga armaturer endast 24 mm höga. Får se om rätt väl. Bra tips med att montera där inte porten skymmer, man vill ju gymma med halvöppen garageport ibland.
- Väggfärg, ser fräckt ut med svar eller mattgrått mörkt. Men ska testa färgerna innan, inte skrivit i sten, också en sak som är enkel att ändra senare, bara spraya ny färg.
- Gymmet - tror det blir ett infällt som föregående skribent visade, ngt man kan fälla in mot väggen, ser bra ut.

Fråga:

- Ventilation - hur löser man detta om man har en värmepump i garaget? På loftet så kommer det vara en luftspalt i fönstret
- VA röret i hörnet, hur ska man bygga in det? I väggen eller i ett "hörne", gärna tips så det blir dolt men ändå snyggt! Kanske i ett högskåp??

[bild]
[bild]
[bild]
Ventilation löser du med en 125 kanalfläkt, ett frånlftsdon garagetak, upp på kattvinden, ett don i kattvindsvägg, dra samman till ljuddämpare och fläkt, avluft genom gavelvägg med nedåtriktat don. Enkelt brandspjäll, eller har de godkänt en brandcell?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eluttag i taket är fantastiskt bra när man jobbar. Har 3fas med 230V 16A uttag på. Då kommer dom ner lite så man når dom.
 
Y Ylex skrev:
Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Har du gjort en ljusberäkning eller är det bara tilltagit armaturer efter känsla?

8 armatur på 6000lx vardera känns rätt stark.
Det kan vara trevligt när man ska meka men under träning och dylikt kan det nog upplevas starkt.

Är armaturerna dimbara?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N NL12345 skrev:
Ventilation löser du med en 125 kanalfläkt, ett frånlftsdon garagetak, upp på kattvinden, ett don i kattvindsvägg, dra samman till ljuddämpare och fläkt, avluft genom gavelvägg med nedåtriktat don. Enkelt brandspjäll, eller har de godkänt en brandcell?
E Emil.liden skrev:
Har du gjort en ljusberäkning eller är det bara tilltagit armaturer efter känsla?

8 armatur på 6000lx vardera känns rätt stark.
Det kan vara trevligt när man ska meka men under träning och dylikt kan det nog upplevas starkt.

Är armaturerna dimbara?
Hej

Köpte 8st men ska ha ett par som reserv, ev kanske vägg montera 2st så man får sidoljus. Ej dimbara. Kommer ha spottar längs med väggarna 3000k dimbara för myskänsla när man gymmar.
Håller med 6000k för gymmet känns mer som man är hos tandläkaren! :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Belysningen, sätt två armaturer i mitten med lämpligt avstånd, sätt sedan två armaturer vardera på samma avstånd i 45graders vinkel på varje vägg där taket och väggarna möts. Du får bättre spridning och minskar skuggningen i garaget, framförallt längs med sidorna, väldigt skillnad när man mekar, polerar etc. De sista två armaturerna sätter du över arbetsbänken som du redan tänkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
På skolan för typ 100 år sen hade vi el, luft, gas till mig (mag) svets och acetylen/syrgas på rulle, jäkligt smidigt men kanske overkill i ett hobbygarage
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Isolering.
Att du har värmepumpt är bra. I mitt garage stör jag mig på att isoleringen är sämre än huvudhuset vilket gör att en onödigt stor del av elräkningen går till garaget, även om jag bara låter temperaturen vara bara några grader över noll. Detta beror ju på var i landet man bor men du skall ju ha gym i garaget och vill väl ha typ 20 grader året om. Då gäller det att ha bra garagedörrar, fönster och isolering för att det inte skall bli dyrt i längden att hålla detta varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej.
Absolut. Det är 145mm regelverk/isolering plus installation regel 45mm trippel gips. Så ca 200mm isolering. Även i mellanbjälklag ljudisolering samt i tak på loft. 3 glas fönster och riktigt ytterdörr. Samt garageportar and så isolerad det går för rimlig peng. Låg u värde.

Västkusten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ett tips som är säkert svårt att få in, men vi murade upp ett litet förråd för kemikalier, färg mm i ett av hörnen i vårt garage. Innermått är 100*100 cm och yttermått 125x125- höjd 235 cm. Rummet har särskild ventilation, brandklassad dörr o tak, samt belysning, samt att väggarna är av Leca. Tre hyllplan (25 cm djupa) som ett U och botten används för tunga målfärgsburkar, bensin mm. Man märker att det luktar mycket kolväten, trots ventilationen. Ytan är inte så stor, men sväljer mycket och gör att det blir lätta att hitta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra idé. Man vill inte att det går ut i loftet mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.