H Hallerudsbo skrev:
Nej har sett det.

Förstår också att du har de problemen med alla när du är så dryg med, och bara ser att alla andra gör fel men inte du.

Förklara bara vad enkelt det är att få till ett slutbesked, och att din kommun verkar vara tillmötesgående när inte du har lyckats göra din del under utsatt tid.

Kanske skulle ta till dig lite julstämning och inte leva med piggarna ut hela tiden.
Får man mer ro i kroppen.
👍
 
H Hallerudsbo skrev:
Nej har sett det.

Förstår också att du har de problemen med alla när du är så dryg med, och bara ser att alla andra gör fel men inte du.

Förklara bara vad enkelt det är att få till ett slutbesked, och att din kommun verkar vara tillmötesgående när inte du har lyckats göra din del under utsatt tid.

Kanske skulle ta till dig lite julstämning och inte leva med piggarna ut hela tiden.
Får man mer ro i kroppen.
Då har du kanske också förstått att jag ville ha relevant information, pekpinnarna gör mej bara frustrerad och reagerar då oftast med "piggarna ut" som du har haft vänligheten att påpeka....
 
H
M maxmsm skrev:
Då har du kanske också förstått att jag ville ha relevant information, pekpinnarna gör mej bara frustrerad och reagerar då oftast med "piggarna ut" som du har haft vänligheten att påpeka....
Var ingen pekpinne jag gav dig utan ett exempel på vad smidigt det är att få till ett slutbesked.
 
H Hallerudsbo skrev:
Var ingen pekpinne jag gav dig utan ett exempel på vad smidigt det är att få till ett slutbesked.
Det finns en hel del som har kommit med pekpinnar och kritik istället för att komma med relevant information, du kom inte med någon pekpinne om du nu har tolkat mitt svar på det viset.
Jag kan erkänna att jag har piggarna utåt till stor del pga vem som skickat brevet från kommunen, en person som kommit med gravt felaktig information till mej vilket blev mycket kostsamt för oss och när jag i telefon frågade varför han hade gjort så då hotade han mej istället för att svara på min fråga så allt med denna rövkommunen och denna inkompetenta jävel ger mej piggarna ut tyvärr.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det enda som skickades i var en signerad kontrollplan där KA (Jag själv) intygade att kontrollpunkterna var utförda.
Det är väl det som är "intygsintyget" som efterfrågades i ett tidigare inlägg...
 
M maxmsm skrev:
Det är korrekt men då det diskuteras följderna av en renovering med bygglov och byggande av takkupor så är det givetvis den typen av renovering som jag avser, att tapetsera om, måla lite och lägga ett nytt klickgolv räknar jag inte som renovering.
Hade jag lagt in bilder från den gjorda renoveringen eller den som påbörjas nu på ett annat hus så skulle du förstå vad jag avser med renovering.
Det förstår jag mkt väl det jag menade var det som nämns om att bo i en renovering
 
H
M maxmsm skrev:
Det finns en hel del som har kommit med pekpinnar och kritik istället för att komma med relevant information, du kom inte med någon pekpinne om du nu har tolkat mitt svar på det viset.
Jag kan erkänna att jag har piggarna utåt till stor del pga vem som skickat brevet från kommunen, en person som kommit med gravt felaktig information till mej vilket blev mycket kostsamt för oss och när jag i telefon frågade varför han hade gjort så då hotade han mej istället för att svara på min fråga så allt med denna rövkommunen och denna inkompetenta jävel ger mej piggarna ut tyvärr.
Förstår det, men om du nu har fått chans att sända in papper för att få slutintyg så sent efter att tiden gått ut så försöker ju kommunen samarbeta lite med.
De hade ju kunnat sätta sig helt på tvären och krävt nytt bygglov eller sanktions avgift.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det förstår jag mkt väl det jag menade var det som nämns om att bo i en renovering
De jag avsåg som bodde i huset under renovering var en större renovering med bygglovspliktiga åtgärder.
 
  • Haha
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Förstår det, men om du nu har fått chans att sända in papper för att få slutintyg så sent efter att tiden gått ut så försöker ju kommunen samarbeta lite med.
De hade ju kunnat sätta sig helt på tvären och krävt nytt bygglov eller sanktions avgift.
Precis och det enda jag ville var att få svar på några frågor vilket jag anser att jag har fått och har även meddelat att jag avser att signera och lämna in dessa papper till kommunen som en liten julklapp......
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Med tanke på att kommunen uppenbarligen har dokument för detta så är det bristande service att inte skicka med dessa vid beviljat bygglov, det hade dessutom kostat kommunen mindre......
Men hade du nån KA (kontrollansvarig/kvalitetsansvarig - vet inte när de bytte beteckning) för bygget?
Denne bör skicka in underlag till kommunen (med cc till dig) efter uträttat värv så kommunen kan utfärda ett slutbesked...
 
H
Cruzze Cruzze skrev:
Men hade du nån KA (kontrollansvarig/kvalitetsansvarig - vet inte när de bytte beteckning) för bygget?
Denne bör skicka in underlag till kommunen (med cc till dig) efter uträttat värv så kommunen kan utfärda ett slutbesked...
Som ts skrev behövde han inte en sådan utan han kunde vara det själv.
Samma för mitt bygge när jag byggde garage och stallet så fick jag vara det själv.
Det var helt okej för kommunen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Men hade du nån KA (kontrollansvarig/kvalitetsansvarig - vet inte när de bytte beteckning) för bygget?
Denne bör skicka in underlag till kommunen (med cc till dig) efter uträttat värv så kommunen kan utfärda ett slutbesked...
Nej, det fanns inga krav på detta med byggnationerna som skulle göras vilket jag idag tycker troligen hade varit fördel att ha.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, det fanns inga krav på detta med byggnationerna som skulle göras vilket jag idag tycker troligen hade varit fördel att ha.
Njaa. Det problem du har nu är inte värt en KA. Men vi vet iofs. inte vad det var för problem från början som kostade dig 200 000 (jag ÄR nyfiken). Om en KA kunde räddat dig från det problemet, så hade det givetvis varit väl spenderade pengar.

Bygglovshandläggare finns av alla typer, jag har hittils bara råkat ut för handläggare som varit "tokiga" i min favör "regeln om att man inte får kombinera attefallsutbyggnad med bygglov samtidigt, är så dum så den bryr vi oss inte om i dne här kommunen". Eller handläggaren som blev så glad över att vi "frivilligt" hade ritat in en handikappsenlig gäst toa. Varje fråga jag hade sedan: "Det är helt OK, och jättebra med den där toaletten". Jag tror jag fick OK med den kommentaren på minst 10 punkter som jag egentligen inte borde fått göra enligt reglerna.

Och ibland så sanslöst oproffsigt. En bekant skulle bygga på en våning, handläggaren kom med nya anmärkningar hela tiden. De ritade om, och så nya anmärkningar. Efter 5 upprepningar vågade maken inte gå dit på nästa möte, han var rädd att han skulle ta till våld mot handläggaren. Så han skickade frun, som körde med "dumma blondin tricket", "Ja jag förstår ju inte riktigt det här, kan inte du hjääälpa mig lite...". Hon kom ut från mötet med godkänt bygglov, handläggaren hade börjat gråta och berättade att arbetskamraterna mobbade honom, alla var emot honom, egentligen ville han vara stor arkitekt. Hon är VD för ett företag med 200 anställda, appropå "hjälplös blondin".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Det problem du har nu är inte värt en KA. Men vi vet iofs. inte vad det var för problem från början som kostade dig 200 000 (jag ÄR nyfiken). Om en KA kunde räddat dig från det problemet, så hade det givetvis varit väl spenderade pengar.
Vad jag minns så skulle en KA för detta kostat några få tusenlappar och det hade det varit värt med facit i hand men så är det alltid det lättaste som finns att vara efterklok.

Problemet var att den inkompetenta byggnadsinspektören lämnade gravt felaktig information till mej när jag var inne på byggnadsförvaltningen och visade skisser inför framtagande av ritningar och bygglovsansökan vilket ledde till att bygglov inte beviljades, arkitektritningarna blev värdelösa och fick göras om och förseningarna ledde till att vi inte kunde använda ROT-avdrag under 2 år varav det första året var det sista man kunde få 50%.
Summa summarum drygt 200 000:-

Artikeln i den lokala tidningen handlade om andra fel han gjorde i samband med detta ärendet som upprörde stora delar av grannskapet.....
Idag skulle jag spela in allt om jag var tvungen att ha ett möte med någon på kommunen, jag spelar in alla möte med tex mina chefer...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.