Status
Tråden går ej att kommentera.
Dompan: Felade, menade självklart trådskaparen.
Rillerock: ledsen.

Jenza: Vad? skriv så man förstår. Menar du att du är hanverkare nu efter att ha varit lärare samt att din far är läkare?
Och att ni är överens om att en RIKTIG hantverkare skall käna mer än essa två yrkesgrupper?
Isåfall låter du jäkligt begåvad.
Tur att man inte har tummen centralt placerad för jag hade aldrig stått ut med att ha så hjärndött folk hemma.
 
ktm525 skrev:
Dompan: Felade, menade självklart trådskaparen.
Rillerock: ledsen.

Jenza: Vad? skriv så man förstår. Menar du att du är hanverkare nu efter att ha varit lärare samt att din far är läkare?
Och att ni är överens om att en RIKTIG hantverkare skall käna mer än essa två yrkesgrupper?
Isåfall låter du jäkligt begåvad.
Tur att man inte har tummen centralt placerad för jag hade aldrig stått ut med att ha så hjärndött folk hemma.
Du är skönt fördomsfull mot både det ena och det andra. Ta en tablett och andas lite lugnt en stund. Jag menar du behöver ju inte bli upprörd på dessa människor då du tydligen inte behöver komma nära dem. Med tanke på din ej centralt placerade tumme.
 
Det finns väl alla typer antar jag, men vissa beter sig som om dom vore guds gåva till folket. Min senaste erfarenhet var när jag skulle ha tag i en elektriker för att dra ström till avfuktaren i krypgrunden. Ringde runt till traktens alla elektriker och det var - "Få se, kanske nästa vecka, jag återkommer...". Inte var det någon som ringde tillbaka. Äger dessa människor inte en kalender, hur planerar dom sina jobb? Efter en par tre veckor ringde det på dörren och se där stod ett par elektriker som ville kolla om jobbet var något som dom ville göra och så blev det. Till slut kostade 6m kabel med tillhörande dubbeluttag (iofs fint klamrat) inkopplad på bef. säkring i bef. rör motsvarande en bluerayspelare. Jag skulle aldrig sätta mig i en situation med delad entreprenad för överlag verkar denna yrkesgrupp knepiga att ha att göra med. Åtminstone begriper inte jag hur det går till, det är väl något handikapp som jag tyvärr är utrustad med.

Vad gäller lön kontra utbildningstid så finns det väl inget direkt samband i det här landet. Att jämföra vedermödor i arbetet är väl inte heller direkt lätt. Hantverkare får problem med knän och axlar, svetsare har väl sin skit och i min branch är det inte ovanligt med div. stressrelaterade åkommor där rel. unga människor faller ned i feta svarta hål och blir sig aldrig riktigt lika igen.

Ibland när man är som grinigast, vilket brukar vara kortvarigt, hoppas man på en rejäl lågkonjuktur i byggsvängen. Sådana tankar brukar dock fort gå över för det är ju elakt samt att det blir det väl en massa gnäll och krav på omskolningar i AMS regi till systemvetare och annat antar jag.
 
Som sagts i många trådar: De allra flesta betalar gärna en rejäl timpenning till hantverkaren, om de bara är något så när affärsmässiga.

Problemet uppstår när de inte håller avtalade tider, när de gör ett undermåligt arbete, när de skitar ned utan att städa upp efter sig, när de debiterar många fler timmar än de har arbetat eller som man kommit överens om, när de saltar materialräkningen med 500 - 750% och när de skriver dit ett antal olika extra kostnader på räkningen som rimligen borde ingå i timpenningen.

Jag tror att väldigt många småskuttar i byggbranschen skulle ha mycket att vinna på att gå samman några företag, anställa en koordinator som har koll på papper, avtal, kontrakt och kundkontakter, och sedan inrikta sig på att göra ett bra jobb istället. Rätt man på rätt plats helt enkelt.
 
Swetrot skrev:
Jag tror att väldigt många småskuttar i byggbranschen skulle ha mycket att vinna på att gå samman några företag, anställa en koordinator som har koll på papper, avtal, kontrakt och kundkontakter, och sedan inrikta sig på att göra ett bra jobb istället. Rätt man på rätt plats helt enkelt.
Och vipps så har du en ny post dom kan sätta upp på fakturan... :)
Kundrelationer a 500kr/h
 
Har haft en rätt underbar elkille hemma hos mig för några jobb. Bytt 1 central, utökningar mm. Jag har gjort mycket av planering och förarbete själv men elkillen har så att säga styrt upp och ordnat till allt det viktiga. Nu till saken, vi har haft dålig karma i vårt förhållande. Det har vid varje arbete blivit något fel, en skruv som inte sitter, en JFB som löser på grund av nollriktningen etc. Sista vändan driftsattes en ny undercentral och en nyrenoverad våning kopplades in. En lärling gjorde jobbet och några klämmor drogs inte åt ordentligt. Ingenting som HÄGER inte löser (HusÄgarensGenomgångEfterRenoveringen) och inget mer sas om det. Nu några månader efter att allt jobb är slut ringer jag och undrar om jag inte borde få någon faktura på det sista jobbet. Svaret; "jag tycker inte att vi skötte oss riktigt så jag tänkte inte skicka någon". Det finns hopp för branschen.
 
Mikael_L
Ja se där ...

Alla hantverkare är alltså inte onda ... :D

Som jag sagt tidigare, när diskussionen kommer upp, vare sig här på forumet eller runt fikabordet på jobbet, så kommer alla tråkiga erfarenheter upp.
Det är ju som inget att komma med, att man har fått ett helt korrekt bemötande samt korrekt arbete utfört mot gängse pris, typ ...

Kul att du kunde kontra med en bra historia! Kanske dags att starta en tråd där alla kan berömma någon/några hantverkare för att förväntningarna infriades. ;)
 
Hej!

Intressant tråd....

Fick precis en räkning på ett jobb som snickaren hade uppskattat till mellan 7 och 8 tusen... det landade på 20.
Jobbet gällde byte av några fönster och utbyte av ett fönster till ett fönsterparti.
Dessutom skulle dom lämna lite finlir till mig, det blev ohyggligt mycket "finlir"... plus städande på hela tomten.
Här har jag själv givetvis gjort bort mig iom att jag inte krävde fast pris och specade exakt vad som skulle göras.
Dock hade jag bra referenser från kompisar så jag trodde på snickaren när han sa att det skulle bli billigast om han "körde på timme..."

Det som blev fel i mitt fall var:

Fel uppskattat pris
Dåligt utfört jobb (inget var rakt...)
Jobbet blev två veckor försenat
Matrialet som skulle slängas hade dom lyckats sprida över hela trädgården... (2800 kvm)
När fakturan kom var det en klumpsumma....

Detta är en av få gånger jag anlitat hantverkare, jag tänkte lyxa till det lite och låta någon anna göra jobbet, såhär i efterhand var det fel...
Detta är väll förmodligen ett extremt dåligt exempel men det kan kanske fungera som en påminnelse för er som ska anlita någon att vara noga...

Givetvis är dom allra flesta hantverkare seriösa och duktiga men rötäggen finns...

/Henrik
 
Läs igenom KTL. Bestrid fakturan. Förhandla.

Priset m.m.

Priset

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Pristillägg

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.
I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.htm#P36
 
Henrik T skrev:
Hej!

Intressant tråd....

Fick precis en räkning på ett jobb som snickaren hade uppskattat till mellan 7 och 8 tusen... det landade på 20.
Jobbet gällde byte av några fönster och utbyte av ett fönster till ett fönsterparti.
Dessutom skulle dom lämna lite finlir till mig, det blev ohyggligt mycket "finlir"... plus städande på hela tomten.
Här har jag själv givetvis gjort bort mig iom att jag inte krävde fast pris och specade exakt vad som skulle göras.
Dock hade jag bra referenser från kompisar så jag trodde på snickaren när han sa att det skulle bli billigast om han "körde på timme..."

Det som blev fel i mitt fall var:

Fel uppskattat pris
Dåligt utfört jobb (inget var rakt...)
Jobbet blev två veckor försenat
Matrialet som skulle slängas hade dom lyckats sprida över hela trädgården... (2800 kvm)
När fakturan kom var det en klumpsumma....

Detta är en av få gånger jag anlitat hantverkare, jag tänkte lyxa till det lite och låta någon anna göra jobbet, såhär i efterhand var det fel...
Detta är väll förmodligen ett extremt dåligt exempel men det kan kanske fungera som en påminnelse för er som ska anlita någon att vara noga...

Givetvis är dom allra flesta hantverkare seriösa och duktiga men rötäggen finns...

/Henrik
Skriv alltid ett RO-05 avtal när du ska anlita hantverkare. Det är din enda garanti för att priset inte ska skena iväg på detta sätt.
 
Snailman
Henrik T skrev:
Hej!

Intressant tråd....

Dock hade jag bra referenser från kompisar så jag trodde på snickaren när han sa att det skulle bli billigast om han "körde på timme..."

Dåligt utfört jobb (inget var rakt...)

/Henrik

Ovanstånde tycker jag belyser problemet med att att få referenser på utfört arbete, från personer som antagligen inte vet någonting om hur ett korrekt arbete ska gå till och se ut... (och dit hör nog övervägande delen av kunderna, visste de exakt hur arbetet skulle gå till hade nog många av dem gjort jobbet själva...)
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Ovanstånde tycker jag belyser problemet med att att få referenser på utfört arbete, från personer som antagligen inte vet någonting om hur ett korrekt arbete ska gå till och se ut... (och dit hör nog övervägande delen av kunderna, visste de exakt hur arbetet skulle gå till hade nog många av dem gjort jobbet själva...)
Poäng !!!,
 
Henrik T skrev:
När fakturan kom var det en klumpsumma....
Detta är en av få gånger jag anlitat hantverkare, jag tänkte lyxa till det lite och låta någon anna göra jobbet, såhär i efterhand var det fel...
Precis vad jag tänkte med mitt garageprojekt - denna gång lägger jag ut alltihop, betalar vad det kostar och gör något annat under tiden istället.

Men vad hände ?

1. Ett halvårs letande efter byggfirma, tagit ledigt från jobbet tre gånger och väntat vid avtalad tid på firmor som inte dyker upp. Ringt otaliga samtal. Alla firmor var ändå via referenser, inga "Blocket-annonsörer". Men pengar och bra betalt lockar inte - så fort det inte är glassjobb vänder firmorna på klacken....

2. Hittar i somras via referenser en liten lokal firma som säger ja till jobbet. Yipppppiiiie ! Tidplanen (muntlig, tyvärr) är att snarast börja med markarbetet, gjuta och mura före frosten och att jag skall kunna köra in bilarna igen i februari.

3. Augusti går, och inga konstruktionsritningar eller annat fixas. Jag vet inte ens vem byggaren kontaktat för KA-jobbet (byggaren fick även det uppdraget) och själv är han norröver på älgjakt. Efter lite eget rotande får jag fatt i KA, som inte fått direktiv om att det var bråttom alls. KA ber mig göra konstruktionsritningarna (kan jag väl göra....) och fixar sedan in bygganmälan och även klartecken att börja på några dagar.

4. Jag kontaktar själv grävaren som byggaren och jag enats om (gemensam bekant). Byggarens bergsskrotarkontakter är dock helt oanvändbara - de jobbar inte ens med "försiktig" bergsskrotning. Byggaren har inga idéer. Jag jagar runt själv, och hittar ganska snabbt en sprängare som fixar det hela smidigt. Byggaren meddelar att "det kört ihop sig lite", och han har ett annat stort uppdrag framöver fyra dagar i veckan. Men en dag i veckan kan han lägga hos mig, fast han lät mig förstå att jag gärna fick göra lite själv också...

5. Plattan skall gjutas, men jag är otålig för vi börjar nu komma in i november. Kommer överens med byggaren att jag gör allt underarbete, armering o.s.v. och att han bara kollar av det innan betongbilen beställs. Bra.

6. Betongbilen kommer, byggaren och hans medhjälpare är på plats och plattan är klar på en timme varvid vi åker iväg var och en på sitt håll. Återstår att komma tillbaka och fixa till ytan, vilket de tydligen försöker göra 6-7 ggr under dagen. Först frampå eftermiddagen är den möjlig att bearbeta. Tid debiterad för gjutningsjobbet denna dag: 5+5 timmar (!). Hmmm......

7. Jag börjar mer och mer inse att här blir det inget garage om inte jag tar tag i saker själv. Byggarens nästa jobb blir att mura upp väggdelen (Leca). Material beställs, jag räknar ut att det går åt 158 block, byggaren beställer 250. Likaså kommer 4m³ mursand som (mot mina direktiv) tippas exakt mitt på garageuppfarten så ingen av våra bilar längre kan parkeras där. Murningen påbörjas på utsatt dag (bra !), men inte många stenar kommer på plats per dag. Överenskommer med byggaren att jag själv skall påbörja nästa moment, att beställa och få stålbalkarna i taket på plats.

8. Murningen slutförs faktiskt på utsatt dag, men slamningen hanns inte med. Stenarna sitter halvslarvigt och den nygjutna fina plattan har ett decimetertjockt lager med intorkat bruk som jag själv nu börjat hacka bort. Tvättstugan är nergrisad, murbruksrester har skvätt på tvätten och min egna murarhink fick jag rengöra. Dörren inifrån huset ut till garaget har stora intorkade handavtryck i murbruk. En hel pall Leca är oöppnad trots att de ändå använt en del block (och mitt virke) som "byggnadsställning", och nästan hela sandhögen är kvar. Flyttar den ett par meter (jättekul !) så att vi kan köra upp bilarna i alla fall.

9. Dagen efter slammar jag hela väggen på utsidan själv, och säljer överbliven Leca på Blocket (med förlust, givetvis). Några dagar senare kommer fakturan - återigen en klumpsumma. Det har gått åt nästan 40 mantimmar för att mura upp 18m² vägg med Leca (!). Biter i det sura äpplet och betalar, men hädanefter blir det till att överenskomma fastpris.

10. Nu, en månad senare, har jag ännu inte hört något från byggaren. Han är uppenbarligen inte intresserad av att jobba med detta ens en dag i veckan, utan har annat för sig. Under tiden har jag jobbat vidare själv på kvällarna, och hela överbygggnaden och taket är snart helt klart. Med metalldetektor har jag dock konstaterat att de bara armerat c:a 60% av det vi kom överens om i väggen (den står med jordtryck), så nu har jag beställt en U-balk som skall fällas in som extra stöd

Jag gnäller inte på min hantverkares lön/timdebitering. Jag är heller inte helt missnöjd med "min" byggare, fast jag rimligen borde vara det. Varför inte ?

Jo, när vi väl bestämt ett exakt datum så har han faktiskt kommit denna dag. Att de sedan grisar ner, slarvar och maskar med tider är så "vanligt" att man nog nästan räknar med och utgår från att denna yrkeskategori är grisar som fuskar mer eller mindre. Det blir inte bättre än så här. Är det ett oförtjänt rykte ? Nej, sannolikt inte alls. De som är pålitliga och bär sig åt som vilken annan "normal" tjänstekategori som helst är tyvärr i minoritet, och detta vet både hantverkarna och "svensson".

Besviken - ja i och för sig. Men hade jag begärt skriftligt avtal skulle jag inte fått någon som gjorde något alls de närmaste åren. Bara att gilla läget. Jag har fått det viktigaste utfört (om än till överpris) och kan nu fortsätta själv. Jag som amatör hinner ju med mer i pannlampans sken på några kvällstimmar än vad byggaren gör på en hel dag.

Skall det vara så här ? Nej, men så länge branschen är överhettad är det så det är. Acceptera, eller stå utan byggare. Visst, det är mot även mina principer, men att "bråka" om något resulterar bara i att mitt projekt inte blir färdigt närmaste året. Väljer man att ställa krav eller processa mot vad man tycker är ett dåligt arbete så kommer man upptäcka att man nog skulle få rätt i de flesta fall. Har processat mot bl a en målerifirma angående en tveksam tapetsering - de blev fällda i ARN och besiktningsmannen från deras branschorganisation hade två sidor med anmärkningar (på ett enda rum).
Om man bara orkar dra det till prövning så skall man finna att kraven alltså är högre på en hantverkares professionalitet än vi vanliga "svensson" tror......
 
Hantverkare är BÄST - de är faktiskt små stjärnor, det är bara så att män som har tummen mitt i näven är avundsjuka på hantverkare och gnäller allt vad de kan. I vilket annat yrke kan en annan yrkeskategori stå och hänga över v b yrkesman när
v b arbetar och frågasätta deras arbete, kompetens? INGET.

Vem hänger inne på operation och ifrågasätter läkarens sätt att operera?

Nej det är för mycket bla bla och läsande på nätet och tro att man vet.
 
Snailman
jag ifrågasätter många läkares jobb, nuförtiden står det ofta om personer som hittat sin sjukdom själva via internet när läkaren gått bet... Det finns mycket undersökningar där de jämför olika sjukhus vård för en viss sjukdom och det kan skilja massor... Däremot är det ju svårare att sköta deras jobb, men numera har de ju inte tid att träffa en längre, de bara förnyar recepten år efter år utan personlig kontakt (gäller de som har kroniska sjukdomar, som de för ett antal år sen tyckte var lämpligt man hade personlig kontakt varje år)

Ett exempel som mer hör till tråden är att mitt hus är byggt av en snickare för att bo i själv... Och mina föräldrars hus var byggt av byggfirma.. Inget av dessa hus har imponerat på mig det minsta...

Farsan har byggt sommarstugan själv ca 90kvm och dubbelgarage 50kvm. en elkille hjälpt till och en grävare för septitank, och tomtplanering. resten har han gjort själv, grund gjutning, takstolar och allt, samt att jag hjälp till lite grann. Kommunen godkände honom som 'byggansvarig' eller vad det hette på den tiden.

Behovet av grävhjälp tänkte jag eliminera genom att köpa mig en liten grävmaskin, kostar säkert inte mer än grävjobbet kostat, och den har man ju kvar sen...

Jag vet att det finns bra hantverkare, men motsatsen är ganska vanlig, och jag har inte lust lägga ner jobbet på att leta efter en bra och sen har jag tröttnat på att sitta vid en skärm hela dagarna...:D

Bil och allt annat brukar jag serva själv, och har alltid gjort så med vissa mindre undantag.

Jag vet att det finns kollegor till mig som gör ett dåligt jobb, man kommer ju tex då och då i kontakt med konsulter tex samt att man kolla på konkurrenters produkter. Men jag tar faktiskt inte åt mig ett dugg för det, jag vet ju själv jag gör ett bra jobb, och gör jag inte det, tar jag reda på hur jag kan förbättra mig och utveckla mig. Jag förstår faktiskt inte varför hantverkare så ofta verkar ta åt sig i överkant, det verkar ju mera troligt att de som gör det innerst inne vet att de kanske inte gör ett så bra jobb egentligen och då har ett behov av att framföra att så är fallet för att förhoppninsvis åtminstone övertyga sig själv.

Men det finns ju exempel här på forumet om någon som kaklat ett rum och hade en okunnig kund som klagade ändå, och då blir man ju inte så glad, det händer nog alla i alla yrken men kan jag föreställa mig kanske mycket oftare om man är hantverkare.

Nu vet jag ju inte ännu om jag bygger hus bra men får förhoppningsvis snart veta..:rolleyes:

Jag tycker det finns många bra hantverkar som svarar på frågor här på forumet och även ställer egna, och gör så ofta, man hänger nog inte här som hantverare om man inte är intresseread av sitt jobb...

sen har jag ett fåtal gånger sett enstaka hantverare på forumet som endast säger typ man får vad man betlatar för (underförstått, man har aldrig betalat tillräckligt, oavsett vad man betalat), alla kunder är idioter, om man kollar igenom dessas alla inlägg här så ser man att de aldrig besvarat någons fråga någonsin, men däremot ställt egna när de haft problem, som tur är är de väldigt sällsynta, men något sällsyntare ändå, hade inte skadat:rolleyes:

Jag hoppas jag kan göra allt plåtjobb själv, det blir en utmaning, men dubbelfalsning och sånt... Man hittar tyvärr inte mycket på nätet angående detta...


Hoppas såna här utbrott inte gör att ingen vill besvara mina frågor i fortsättningen:D

Jag försöker ofta besvara andras frågor så gott det går, jag har under året som jag hängt här samlat på mig ganska mycket info, synd man inte kan sno andras bilder etc då jag några gånger känt för att sätta ihop typ en steg för steg handledning, åtminstone för en viss typ av grund /husmodell (av en 'slump' ett som liknar det jag tänkt bygga) Men känns ju lite jobbigt om man måste rita egna bilder, men kanske man kan länka, men då lär man ju tyvärr få uppdatera länkarna då och då...

Hoppas det inte blev för mycket OT här nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.