Har köpt mig en pelarborrmaskin och funderar nu på var man ska placera den i mitt allt för lilla garage.
Det bästa (läs minst dåliga) alternativet verkar vara mellan dörren och porten där ett av få tomma utrymmen finns.

Tanken är att i vanliga fall så kommer jag ha den åt detta hållet så man kan passera in och ut genom dörren.

Grön pelarborrmaskin i verkstad med sladd och skruvstycke på bord, åldrad och använd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man ska ha in en bil i garaget tänker jag att man bara kan vrida den åt andra hållet.

Grön pelarborrmaskin med metallborr, justeringshandtag och rund arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror detta blir bra men jag är lite orolig att foten är ivägen så jag funderar på att eventuellt ersätta den med en egen platta.
Får se vad jag kan lyckas få tag i för material men jag tänker ca 10-15mm stålplåt.
Original fot är ca 40X50cm och jag tänker något åt detta hållet som jag funderar på att montera med 5st försänkta skruv och slagexpander.
Tänker mig något smalare i bakkant, ca 35cm och lite spetsig i framkant.

Metallpelare fastsatt på en rostig basplatta, markeringar tecknade runt dess omkrets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta är det en dum idé?
Har ni några andra smarta lösningar eller kan man rent av skippa foten och montera pelaren direkt i golvet med expander?
(Golvet är en gjuten betongplatta från 70-talet utan armering. )
 
Rickard.
Jag kommer inte ihåg hur det såg ut under på min men "belastningsmässigt"(om det är ett riktigt ord) är jag helt övertygad att du kan bulta fast lilla fyrkanten med 4 hål i betongen om du vill det, din betongplatta är hur man än vrider och vänder på det bra mycket stabilare än foten. Jag gillar epoxy och gängstång lite mer än expander då det blir lite snyggare när man ångrar sig och vill kapa bort dom jämns med golvet.

Jag känner mig dock lite skeptiskt att dom 30cm eller vad det nu blir skulle vara värt jobbet men det är såklart upp till dig.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kommer inte ihåg hur det såg ut under på min men "belastningsmässigt"(om det är ett riktigt ord) är jag helt övertygad att du kan bulta fast lilla fyrkanten med 4 hål i betongen om du vill det, din betongplatta är hur man än vrider och vänder på det bra mycket stabilare än foten. Jag gillar epoxy och gängstång lite mer än expander då det blir lite snyggare när man ångrar sig och vill kapa bort dom jämns med golvet.

Jag känner mig dock lite skeptiskt att dom 30cm eller vad det nu blir skulle vara värt jobbet men det är såklart upp till dig.
Har den ståendes löst nu så jag får känna mig för men hörnena in i garaget är farligt nära att fälla en när man passerar.
Funderar verkligen på att plocka loss foten och montera stolpen direkt... 👍
 
Om du tar bort foten blir maskinen väldigt låg. Jag har en lite större 40mm plyfaskiva under min o tycker att det är en ganska lagom höjd. Kolla höjden o dina möjligheter att göra en ny fot, med lite tjocklek.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
K Keld skrev:
Om du tar bort foten blir maskinen väldigt låg. Jag har en lite större 40mm plyfaskiva under min o tycker att det är en ganska lagom höjd. Kolla höjden o dina möjligheter att göra en ny fot, med lite tjocklek.
En mycket bra tanke då den inte är så hög ens med foten så lägre vill jag inte ha den.
 
Rickard.
P-plats P-plats skrev:
En mycket bra tanke då den inte är så hög ens med foten så lägre vill jag inte ha den.
Jag vet inte vad det är för dimension på skruvarna där nere men kan du nyttja lite grövre gängstång kan du lyfta maskinen ovanför marken med muttrar både under och över foten.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag vet inte vad det är för dimension på skruvarna där nere men kan du nyttja lite grövre gängstång kan du lyfta maskinen ovanför marken med muttrar både under och över foten.
Bra tanke.
Ska fundera på ett annat fäste under och eventuellt höja den ytterligare. 👍
 
Har du huvudströmbrytaren i foten? En del modeller har det.

Vad du än gör kasta inte bort originalfoten för du kommer att vilja montera den tillbaka någon gång.

Skall du göra en egen fot blir det minst 20mm plåt skulle jag säga.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har du huvudströmbrytaren i foten? En del modeller har det.

Vad du än gör kasta inte bort originalfoten för du kommer att vilja montera den tillbaka någon gång.

Skall du göra en egen fot blir det minst 20mm plåt skulle jag säga.
Självklart kommer jag spara foten.
Har ingen el i foten på min men sett modeller där det går en kabel ner genom stativet.

Håller på att röja i garaget efter ett projekt, ska sen ta in bilen för ett jobb och då kommer jag förhoppningsvis se om det funkar med nuvarande placering med eller utan originalfoten.
 
Foten kommer inte vara ett problem. Dina backspeglar kommer slå i portonfarrningen före du köt på foten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Alternativ lösning, svetsa ihop en "vagga" som har 4 vagnshjul som basen får vila i, så du kan flytta borrmaskinen enligt behov, då kanske du kan flytta den i nåt hörn när den inte används.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Foten kommer inte vara ett problem. Dina backspeglar kommer slå i portonfarrningen före du köt på foten.
Har grubblat vidare och även om jag tappar nån dm på denna sida så kommer det nog vara ovanligt att jag ställer bilen så nära denna kant så denna dm är avgörande. Kommer backa in bilen om man vill ha så mycket plats som möjligt på vänster sida av bilen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Alternativ lösning, svetsa ihop en "vagga" som har 4 vagnshjul som basen får vila i, så du kan flytta borrmaskinen enligt behov, då kanske du kan flytta den i nåt hörn när den inte används.
Ett snart alternativ men tror jag vill ha den bultad i golvet.
Ska ha detta i åtanke när jag funderar på lämpligaste lösningen.
 
C
Jag skulle ta ett helhetsgrepp och försöka hitta ett (ännu) smartare sätt att möblera garaget.
Just där mellan gångdörren och porten är ett riktigt uselt ställe att placera saker, de står alltid i vägen.

Svårt att komma med några konkreta tips då vi inte vet hur garaget ser ut i övrigt, men något bättre ställe borde väl gå att hitta? Maskinen har ju ett förhållandevis minimalt "fotavtryck" även om du så klart också behöver visst arbetsutrymme runt omkring.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Jag skulle ta ett helhetsgrepp och försöka hitta ett (ännu) smartare sätt att möblera garaget.
Just där mellan gångdörren och porten är ett riktigt uselt ställe att placera saker, de står alltid i vägen.

Svårt att komma med några konkreta tips då vi inte vet hur garaget ser ut i övrigt, men något bättre ställe borde väl gå att hitta? Maskinen har ju ett förhållandevis minimalt "fotavtryck" även om du så klart också behöver visst arbetsutrymme runt omkring.
Har vänt och vridit på layouten många gånger och vill ha arbetsutrymme på sidorna av pelarborren, där av placeringen som jag tror på.
Kommer fungera fint då man kan vrida den åt båda hållen men risken jag ser är "bara" fotens storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.