M maxmsm skrev:
Med tanke på att kommunen uppenbarligen har dokument för detta så är det bristande service att inte skicka med dessa vid beviljat bygglov, det hade dessutom kostat kommunen mindre......
Definitivt: Och tjänstemän skall vara "serviceinriktade".
MEN: Det ändrar inte på ansvarsfrågan och att du som byggherre måste initera slutbeskedet och skicka in erfoderliga papper.
Det är lite det jag menade i mitt inlägg ovan: Hur det borde gått till, och hur usel just din handläggare är får du iaf tillfälligt lägga åt sidan och försöka göra allt "by the book". Sen kan man i efterhand kanske skicka in feedback (klagomål till) kommunen (byygnadsnämnden) om hur dom gör saker.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Definitivt: Och tjänstemän skall vara "serviceinriktade".
MEN: Det ändrar inte på ansvarsfrågan och att du som byggherre måste initera slutbeskedet och skicka in erfoderliga papper.
Det är lite det jag menade i mitt inlägg ovan: Hur det borde gått till, och hur usel just din handläggare är får du iaf tillfälligt lägga åt sidan och försöka göra allt "by the book". Sen kan man i efterhand kanske skicka in feedback (klagomål till) kommunen (byygnadsnämnden) om hur dom gör saker.
Jag tror inte att jag ska skicka in någon feedback till denna kommunen innan nästa hus är klart, det kan gå illa...
Jag har samlat ihop nog för en J-O anmälan nu enligt en av föräldrarnas bekanta som är jurist..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U
Dock är inget du presenterar i tråden tillräckligt för en JO-anmälan.

Säkert att du har en del dåliga erfarenheter. Men ett bygglov är ett lov till handling. Alltså vill kommunen ha startbesked efter beviljat lov, att du ämnar startar åtgärden som du sökt lov för. Därefter när du är klar så skall du ansöka om slutbesked för att avsluta lover och intyga att du utfört handlingen i enlighet med lovet. Efter detta får du nyttja/ta byggnaden eller de delarna av byggnaden så åtgärden avser i bruk.
Generellt efter 5 år upphör lovet och om slutbesked saknas får det inte tas i bruk och klassas som svartbygge.
Det är såklart byggherrens ansvar att söka slutbesked eftersom kommunen omöjligen kan veta exakt när bygget är slutfört.

Som resterande redan tipsat om, försök få ett snyggt avslut på det hela eftersom du uppenbarligen inte har gjort din fulla del för att avsluta bygglovet, alltså sökt om slutbesked.
 
  • Gilla
gunnar_holm och 10 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det skulle aldrig falla mej in att signera uppgifter som jag inte har någon kunskap om tex:
"Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens...."

Det står på det sista pappret under den prickade linjen: Kontrollansvarig/sökande och detta krävde ingen kontrollansvarig.
Du som byggherre skall ju ha koll på sånt även om du kan anlita någon för själva utförandet.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Dock är inget du presenterar i tråden tillräckligt för en JO-anmälan.
Korrekt.
 
Är det många papper? Är det möjligt att få se dem? Tänk bara på att maska fastighetsnamn och adresser.
 
FreQa FreQa skrev:
Är det många papper? Är det möjligt att få se dem? Tänk bara på att maska fastighetsnamn och adresser.
Det är 3 papper och det som man vill ha bekräftat finns i mitt första inlägg.
 
M maxmsm skrev:
Jag kan lägga till att jag är sugen på att maila idioten och trycka till honom ordentligt pga att det har tagit honom 8 år att få ut detta papper men jag har köpt en fastighet till i kommunen och vill inte drabbats av idioterna i onödan.
Härligt en rättshaverist i vardande, Jag tar fram popcorn ovh väntar med spänning.
 
  • Gilla
Joonazz och 6 till
  • Laddar…
F Färdigrenoverad skrev:
Härligt en rättshaverist i vardande, Jag tar fram popcorn ovh väntar med spänning.
Uppenbarligen så är du inte smart nog för att identifiera en rättshaverist.
 
M maxmsm skrev:
Med tanke på att många bor i sina renoveringsobjekt så tvivlar jag på att det är möjligt att utdöma en sanktionsavgift för detta men tipsa inte min kommun om detta är du snäll....
Många renoveringar kräver inte bygglov och då kan det ta hur lång tid dom helst
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rubriken kanske borde ändras från "Hur lång tid efter beviljat bygglov kan en kommun begära in handlingar?" till "Vad händer om jag missat lämna in mitt slutbesked i många år efter avslutat bygge?"
 
  • Gilla
Joonazz och 6 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Korrekt.
Nyfiken: Jag misstänker att det egentligen är det där inledande strulet som kostade dig en massa pengar (200 k skrev du ngt om) som du J-O anmäler ?

Vore intressantatt följa, i en annan tråd, om du/vill kan skriva ngt om det :)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nyfiken: Jag misstänker att det egentligen är det där inledande strulet som kostade dig en massa pengar (200 k skrev du ngt om) som du J-O anmäler ?

Vore intressantatt följa, i en annan tråd, om du/vill kan skriva ngt om det :)
Exakt, gravt felaktig information från just den idioten som nu tydligen har avbrutit sin pension och skickar ut brev.
Detta ledde till att en av grannarna kontaktade den lokala tidningen som skrev en artikel om detta.
Detta agerandet har lett till att jag använder endast skriftlig kommunikation med kommunen och om nummer som ej finns i mina kontakter ringer så spelar jag samtalet in från start.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nyfiken: Jag misstänker att det egentligen är det där inledande strulet som kostade dig en massa pengar (200 k skrev du ngt om) som du J-O anmäler ?

Vore intressantatt följa, i en annan tråd, om du/vill kan skriva ngt om det :)
Det är dessutom av den anledningen som jag ställer frågor om ärendet här då jag inte har någon större koll på detta som tydligt märks.

Han eller hon som anser att jag är en rättshaverist gissar jag använder skor med kardborre knäppning...
 
M maxmsm skrev:
Jag fick för en vecka sedan papper som skulle fyllas i när vi renoverade och byggde om huset för 8 år sedan!
Dessa handlingar borde enligt mitt tänk ha skickats ut tillsammans med bygglovshandlingarna för drygt 8 år sedan, att komma med dessa nu när jag inte ens vet om byggföretaget vi anlitade finns kvar.
Jag har inte kunskapen att fylla i dessa och kommer inte att göra detta.
Förbockat i formuläret är:
Byggnadsarbeten utförts enligt bbr - det har jag ingen aning om, allt är gjort enligt inlämnade ritningar.
Byggnadsarbeten utförts enligt gällande eurokoder - har inte en aning om vad detta betyder ens....
Utöver detta så ska det väljas mellan:
Åtgärden ej påbörjar och Åtgärden är klar - vilket ska vara klar.
Samt:
Byggnadsarbetena slutförts - vilket de har.
Överanalysera inte detta. Du har tvärtom en väldigt vänligt inställd handlägagre. De har uppmärksammat att du har ett ej avslutat ärende i systemet. Dom måset ha klara papper för att kunna ändra status att det är klart.

Tillkortakommandet ligger hos dig själv, skyll inte det på andra, om du du inte vetat förstått att du inom 5 år på eget initativ måste begära slutbesked. I samband med det hade du fått e listor de nu ber om. Och troligen några till, som de lite struntat i. Tror han förenklat lite här genom krysset att man följt BBR. Aletrantivt är ombygganden så enkel att andra ahndlingar, som fuktsäkerhetskontroll mm inte varit nödvändig.

Som redan nämnts har du i idag pga att du bommat att söka slutbesked en olovlig byggand. En taskig handlägagre, hade kunnat utdöma sanktionsavgift samt ny retroaktiv bygglovsavgift. Det hade avrit dyrt.
Dessutom så hade de ganska enkelt kunna påvisa att det är taget i bruk innan slutbesked, vilekt också kan medföra en ordentligt hög sanktionsavgift (22000:). (Eventuellt inte tillämpligt när det rör sig om en mindre åtgärd i befintlig yta).

Dokumenten de bett om är det minsta möjliga de kan be om för att ge dig ett slutbesked, och därmed stänga ett öppet ärende. Var glad över att du har en ordentligt serviceinriktad handlägagre som väljer att se mellan fingrarna istälelt för att dra igång sin möjlighet till äkta myndighetsutövande/maktmissbruk:)


Inget av de 2 i punketrna du skall intyga är ju något som "polisen" komemr jag dig för om det skulle vara fel vid en näramre kontroll.

Du kan ju bara anta att byggaren byggt enligt BBR, om de inte fyllt i och lämant en Egenkontroll. (Vilekt borde varit ett krav i kontrollplanen på ett antal moment).

Har du inga betänkligheter med hur arbetet är utfört, så borde du ju inte ha några problem att kryssa ja. Alternativet är ju värre, kan du inte kryssa ja där, så bör du ju ta in en besiktning och se om arbetet är felaktigt utfört.

Eurokoderna är rörande hållfastheten i konstruktionen. Inte helt oviktigt om man öppnat och därmed påverakt en takstolskonstruktion. Om ni lämande in en konstruktionsritning i samband med bygglovet och bygget följt den, så borde det heller inte vara något problem. Vi behövde bifoga konstruktionsritninagrna, där räckte ingen egen försäkran att vi uppfyllt krav.

En vän fick ett par år efter avslutat taklyft samtal att de sakande elintyget, betydligt kämpigare då han gjort fulel. Han hade några svettiga veckor att hitta en elektriker som i efterhand ville gå igenom hans el och godkänna. Han hade varit ordentligt nöjd, om han fick ett formulär där han själv bara garantearde att det var gjort enligt gällande regler:)

Sammanfattningsvis du har kommit riktigt lindigt undan....
 
  • Gilla
oxöga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.