Svarta väggar ser snyggt ut men de ser snabbt skitiga ut, minsta lilla skav syns och de stjäl ljus. Så om det inte finns något speciellt skäl så skulle jag föreslå ljusa väggar. Hellre många svaga lampor än få starka förresten, framförallt LED-lampor ger väldigt skarpa skuggor om det är ett fåtal ljuspunkter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tvättställ/utslagsback!
Köp inte 6500K! Det är ju blått ljus. Malmbergs har 60 & 80W på 4000K.
Kör ljusgråa väggar, kommer reflektera ljuset betydligt bättre och ser mindre skitiga ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag satte durkaluminium en meter upp från golvet, blev kanon! Snyggt och skyddar väggarna bra.
 
  • Inomhus, trappstege, verktyg, kartong, kabel, pall, dammsugare, dekorativ väggplåt, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Fundera på om du inte ska ha någon form av målning/dammbindning/ythärdning på golvet. Skyddar ytan och enkelt att städa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
Håller också på med garage, konverterar en inspelningsstudio till hobbygarage. Massa bra tips här. Jag reagerar också på svarta väggar/tak, rummet känns mycket mindre då och inget ljus reflekteras. Jag gör en liten 2x2M ljudisolerad utbyggnad för kompressor och svetsutsug. Kompressorn är stor och låter mycket. Jag har målat halva golvet nu med Hagmans 2K epoxy, gick åt dubbelt så mycket som beräknat. Funderar om jag skall måla andra halvan med Biltemas 2K, billigare.
 
  • Garage, halvt isärtagen bil, verktyg, stegar, byggnadsställningar, renoveringsprojekt, oordnad, kablar på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kommer bli super nice!
Själv fick jag lov att bygga 33 kvm, hade hoppats kunna renovera min gamla amazon. Helt klart för trångt, med allt bröte som också samlas i garaget av någon konstig anledning.
Jag satsade på french cleat wall-system för verktygen istället för pegboard. Blev dock aldrig en sån där nice ordning där de har all verktyg från samma fabrikat. Men jag gillar "systemet" bättre då mna får konstruera hållare själv.
Stort lycka till med ditt garage!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vatten. Vet inte hur många ggr jag gick in i huset med oljiga fingrar för att jag behövde tvätta dem. Med oljiga fläckar på handtag, tvålpump osv. Behöver inte vara så avancerat, jag hade en tvättho (en sån med räfflor) i garaget. Ställde en hink under avloppet (som bara var ett hål rakt ner), skaffade en 20-litersdunk med kran som jag sedan byggde en hylla till som den låg på ovanför hon. Ja, vattnet var kallt, men jag slapp ränna in i huset för att tvätta bort det värsta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra skrivet av alla innan mig om garaget.
Det jag funderar på är att du ska ha sovloft över. Garage räknas som brandfarlig plats. Se till att ha bra brandskydd kring garagerummet så de som sover ovan hinner ut. Se till att ha kopplade brandvarnare mellan loft och garage.
Om det brinner i trappan se till att ha tillräckligt stort fönster på andra gaveln som man kan komma ut från och gärna en repstege.
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Byggde mitt garage för några år sedan. Följande lärdomar drogs. (Vissa kom jag på innan bygget, andra efter.)

Som någon nämnde: ett eget rum för kompressor. Galet jobbigt att ha den stående i samma rum som man är i.

I samma rum drar du in vatten och avlopp. Monter vvb! Räcker med en liten. Att ha varmvatten i garaget är så sjukt lyxigt men ändå enkelt. Avloppet gör att du kan ha handfat och/eller skitholk i framtiden. Du vet aldrig vad du vill nyttja utrymmet till om 10år, och avlopp är lätt att dra in. Nu har du typ 3-4kvm du "måste" värma upp. Blir elen snordyr kan du kallställa resten och bara värma upp rummet med kompressor, vatten, öl, kem osv.

Gjut in slang i plattan för golvvärme. Kostar typ 2000kr nu. Omöjligt att lösa i framtiden.

Montera låga fönster högst upp vid taket. Då kan du ha stora skåp/ hyllor under. Ingen insyn men ändå ljusinsläpp.

Se över design av loft för att kunna få in låglutande saxlyft. Den kan du flytta runt ganska lätt. Jag flyttar min relativt ofta beroende på vad jag ska göra i garaget. Skulle inte vilja bra ut den emot en bultad höglyftade.

Golvbrunn. Bara fixa. Om kommunen klagar, led den till en sluten brunn på typ 100liter utanför som du kan 5ömma manuellt. Tar 1-2 år att fylla för mig.

Dra mycket slang och sätt dosor som du pluggar. Du vet aldrig vart du vill ha uttagen. Jag kompletterar med uttag där jag behöver dem. Tomslanfäg, dosa och täcklock är typ gratis. Gäller både enfas och 3fas.

Vattenutkastare på utsidan vid porten.

Slangvindor för både el och luft. Helst i båda ändarna av garaget.

Fast uttag för luft vid arbetsbänken.

Det jag kan komma på just nu
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
8 st 6000 Lumen lampor är mer än bländande det räcker med 3 st.
I mitt garage 4x7 meter har jag 2x6000 lumen och det är som dagsljus.

Tänkt på att ha golvbrunn och/eller doserat golv som tar hand om smältvatten, snö.

Ordentligt med el (3-fas 16 amp) så att du kan ladda elbil.

Golvvärme är väldigt skönt i ett garage men SKALL vara vattenburet även om man kör elvärme, men kräver 20-30 centimeters isolering under betongplattan.

Kom även ihåg att dra in nätverk, kabel från riktiga huset, sedan trådlöst inne i garaget som även når loftet.

Varmvatten via en egen varmvattenberedare så att du slipper vänta X minuter på att få varmvatten.

Var placerar du kompressorn, den väsnas (om du inte skaffar en ljudreducerad).

Ett garage blir ofta förråd, det behövs massor med hyllor och skåp.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Två tankar runt gymmet:

Tänk igenom så takhöjden är tillräcklig för de övningar du vill göra. Vill du kunna lyfta skivstången över huvudet kan 240cm vara tajt beroende på hur lång du är.

Beroende på budget så kan du överväga ett infällbart gym som inte tar så mycket plats när det inte används. Se till exempel: https://prxperformance.com/

Annars instämmer jag med föregående kommentarer om nyttan av att tänka igenom behoven vad gäller vatten och el ordentligt då det är svårt/dyrt att korrigera i efterhand.

Lycka till!
 
Många bra kommentarer och tips. Tackar!
Jag ska förtydliga lite.

Bygglovet är godkänt och garaget är beställt enligt nedan ritning, blir en kopia av bostadshuset.
Man kan alltid önska mer takhöjd i garage men detta inkräktar på "vettig" takhöjd på loftet som ska inhysa gäster i sängar same xtra förvaring vilken är mycket värdefullt..
Däruppe blir det ca 2.45m i nock men kraftigt sluttande pga 38gr takultining, 1m i kattvinden. Trappan upp är på baksidan gaveln. Fönstersättning är så att jag ser ut precis och kan kolla ut över gårdplanen, blir det för mycket insyn sätter man ngt skydd, men lite naturligt ljus är viktigt
Jag är väldigt mycket för symmetri, att allt ska se enkelt men praktiskt ut

Garage takhöjd 2.40m är helt ok, jag har haft ett annat garage som var ca 2.20 som kändes ok och inte hindrade mig i ngt. Lyfta bilen på 2.40 och meka under funkar fint. Sällan man lyfter bilen högre än byta däck, även med amerikanare

I övrigt:

Garageporten - 5x.2.10m är lite overkill i bredd, men detta har mycket att göra med utseende också, vill endast ha en port och då så bred som möjligt, detta ser bäst ut. Man kan alltid klämma in högre port mm men någonstans får man göra avkall så bygglovet medgav endast bygghöjd 3.20m och loftet måste vara ståhöjd mitten.
- Brunn - kör jag aldrig in bilen och ville hellre ha helt plant golv för att kunna ställa upp maskiner utan att det lutar. Hela garaget har en sockel runt 100mm så man kan spola av det.
- Brandklass - Garaget kommer ha brandklass EI30 med dubbel gips i tak samt osb+gips i väggarna 145+45 isolering. Ingen kommer vara på loftet på heltid, utan endast övernattning ngn enstaka natt då och då. Allt enligt byggstandard.
- Uppvärmning - Ja värmepump där nere, och ev även där uppe på loftet en split-pump. När plattan gjöts så orkade jag inte dra in golvvärme då det var stressat. En värmepump avfuktar, ger bättre cirkulation samt billigare och enklare att justera värmebehovet. Golvvärme är för trögt enligt mig.
- Det är indraget ett 110 VA rör i ena röret samt ett mindre 70mm rör för en vask närmast ytterdörren, som ngn skrev, vask och varmvatten är viktigt där ute, dock vet jag inte hur man ska montera en VVB på ett snyggt sätt vid vasken
- El, det kommer finnas mer än ordentligt uttag (16amp på rulle, 230 uttag monterar på 110cm golvhöjd 4x 32 amps handske)
- Tryckluft i båda ändarna samt en fast monterar tryckluftsuttag på utsidan vid ytterdörr för att blåsa av sig.
- Verktygsbänk - den som är inritade var första och bästa som hittades i Sketchups galleri. Jag vill ha ev två högskåp på sidorna. Har inga problem med att bänkar samlar skräp, det är klinisk 365 dagar om året i garaget.
- Belysning - var i valet och kvalet med 4000k eller 6000k men valde det sneare, redan inköpt. Jag ska även montera en rad med spottar ca 6st längs med varje långsida för "mysbelysning". Köpte lågbyggda snygga armaturer endast 24 mm höga. Får se om rätt väl. Bra tips med att montera där inte porten skymmer, man vill ju gymma med halvöppen garageport ibland.
- Väggfärg, ser fräckt ut med svar eller mattgrått mörkt. Men ska testa färgerna innan, inte skrivit i sten, också en sak som är enkel att ändra senare, bara spraya ny färg.
- Gymmet - tror det blir ett infällt som föregående skribent visade, ngt man kan fälla in mot väggen, ser bra ut.

Fråga:

- Ventilation - hur löser man detta om man har en värmepump i garaget? På loftet så kommer det vara en luftspalt i fönstret
- VA röret i hörnet, hur ska man bygga in det? I väggen eller i ett "hörne", gärna tips så det blir dolt men ändå snyggt! Kanske i ett högskåp??


Arkitektoniska ritningar, fyra fasader, byggnad, garage, fönster, entrédörr, skorsten, trappa, detaljer, orienteringar (norr, söder, väster, öster).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongplatta med uppsatt tältkonstruktion och förpackningsmaterial på grusig mark, inramad av klippvägg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takvy över gårdsområde, tält, byggnadsmaterial, markerade områden, otydlig text, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Är det fönster åt båda hållen? Fönster stjäl väggyta för förvaring och ökar inbrottsrisken om man kan se värdefulla grejer genom dem. Jag tycker det räcker med ett litet för dagsljusinsläpp, det är ju

/M
Ja hade jag gjort om mitt garage hade jag skippar fönstren.
Tar bara ta från förvaring och har aldrig känt att jag tittar ut. Skaffa bra belysning.
 
Ja. Men det är skönt att kolla ut och se om det är ngn som rullar upp på uppfarten. De sitter ganska högt. 160-210cm. Så man ser ut precis. JL ännu liten mindre instängt. Belysning är redan för mycket 🙃😀
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du har glömt det viktigaste, hörnstenen som du bygger resten av garaget runt: https://eleiko.com/en-se/equipment/racksandrigs/racks/3085550-03-eleiko-prestera-power-rack-frame-black😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.