Anna_H Anna_H skrev:
Fint!
Lite liknande känsla som jag var ute efter i mitt badrum när vi gjorde om det.
Tack! Har du någon bild på ditt?
 
Hur låste ni låsningen av skjutdörren?
 
Mellan tillträde och inflytt 2020

Om några dagar är det tre år sedan vi flyttade in. Då hade vi haft tillträde i en dryg månad och hunnit göra huset lite beboeligt. Jag tyckte då att vi knappt hade hunnit göra något alls, men nu med lite distans tycker jag att vi gjorde jättemycket, speciellt med tanke på att vi samtidigt packade för flytten.

Hela huset luktade tobaksrök, så vi rev ner så mycket tapeter vi kunde och skrubbade målade ytor, tak och golv. Jag ägnade tre dagar bara åt att skrubba samtliga ytor i köket med Fluren 49, Cif cream och ångtvätt. Vi körde även ozonmaskin, vilket gjorde en del skillnad men var ingen mirakelkur.

Renovering pågår i rum med trägolv, skadad tapet, lädersoffa, träbalk i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tomt rum med trägolv, träpanel i taket, vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hann bara tapetsera sovrummet och arbetsrummet innan inflytt, och det är väl det jag var mest besviken på då. Nu i efterhand är jag glad att vi inte jäktade med val av tapeter. Den färdiga sovrumstapeten kan man skymta i ett tidigare inlägg, och såhär blev arbetsrummet:

Ett kontorshörn med skrivbord, datorskärm, tangentbord, mus, stol och bordslampa. Trägolv, björkträdsmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tog in elektriker som drog om all elen till jordat, bytte elcentral och installerade jfb. På vissa ställen fick de jobba lite för att hitta kopplingar som hade byggts in bakom senare uppreglade väggar.

Vägg med flera hål, kablar sticker ut, renovering eller installation, inomhus, obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tog in en firma som slipade och lackade om parketten i vardagsrummet. Jag brukar säga att det är det mest prisvärda jobbet vi någonsin tagit in hantverkare för. Golvet var bedrövligt innan och blev nästan som nytt!

Delvis solbelyst trägolv med synliga skador och repor, visar färgvariation och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träparkettgolv med varierande färgtoner och ljusreflektioner. Naturligt, stilrent, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt hade vi även takläggare som la om hela taket. Det var egentligen ganska nyrenoverat men felgjort och underkändes av vår besiktningsman. Tyvärr trodde vi efter besiktningen att det skulle räcka med en relativt liten åtgärd, men takläggaren rekommenderade (såklart) att man gör om hela. Då hade tidsfristen för besiktningsklausulen redan gått ut, så vi hade ingen chans att pruta på köpeskillingen. Tur att vi har räknat med att allt blir dyrare än vi har räknat med 😉
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
A adde_hjelm skrev:
Hur låste ni låsningen av skjutdörren?
Det finns skjutdörrslås att köpa. Den har en hake istället för bara en rak regel. Såhär ser det ut (bild 2 är i ”låst” tillstånd)

Vit dörr med modern kolvhandtag och skruvad låsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dörr i förgrunden, delvis öppen, med två låsknoppar och en synlig låsplatta, interiör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi har tagit det lite lugnare med renovering den senaste tiden. Det enda vi har gjort är att renovera putssläpp och sprickor på skorstensmuren i vardagsrummet. Först en massa knackande av gammal puts, sedan fick maken öva på att kasta kalkbruk 🙂

Skadad vägg med fuktproblem, avskalad färg och puts, synlig elinstallation, repareringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg under reparation med spackel, oslipad yta, öppen eluttagshållning, skyddsduk på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag är det då äntligen dags för installation av en kamin. Vi har som tur är beställt kaminen inklusive installation och glidgjutning, för inget är ju rättframt i gamla hus. Den pipan vi hade tänkt använda visade sig innehålla ett 4 meter långt rör. Vi hade sett röret men trodde inte att det var riktigt så långt. Nu försöker dom istället borra upp pipan bredvid som är delvis igensatt. Den går inte helt rakt, så glidgjutning blir lite mer komplext men åtminstone mer förutsägbart än att försöka få ut fyra meter rör.

Jag ska iväg i eftermiddag så maken får hålla ställningarna. Det ska bli spännande att se hur långt dom har kommit när jag är tillbaka.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
En stycken kamin på plats 😊 Med lite tur får vi hit en sotare nästa vecka som kan godkänna installationen. Det vore trevligt med brasa till jul!

Renoveringsprojekt, modern kamin framför sliten vägg, trägolv, golvskydd under kaminen, plastöverdraget möbel till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Och nu är kaminen godkänd och klar 😊

Ovant att elda i en sån här modern apparat med medföljande instruktioner. 1,7 kg antändningsved och en tändkub staplas enligt bild osv… Jag har ju eldat i gjutjärnsspis, gammeldags kamin samt bastu i stugan sedan jag var tio år, och då var principen att moffa in torr ved och tidningspapper i lagom mängd och hoppas att det räcker med två tändstickor.

Luktar illa vid första antändningen 😛 men det är normalt enligt både instruktionsboken och sotaren.

Modern braskamin med levande eld, står på parkettgolv mot ofärdig vägg. Hygge-stämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 5 till
  • Laddar…
Med två ilägg efter upptändningen gick temperaturen i vardagsrummet upp drygt 2,5 grader, och det tog 12 timmar innan den sjönk helt. Även intilliggande rum blev lite varmare. Det duger alldeles utmärkt för stjärnklara kvällar eller blåsigt väder (bara man får drag i skorstenen) då huset kyls ner. Antagligen räcker det egentligen med ett ilägg efter upptändningen. Vi har inte så mycket torr ved, så vi får elda sparsamt denna vinter.

Grafen visar temperaturen i vardagsrummet:

Graf som visar temperaturvariationer i olika rum i en bostad över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det fortfarande varmare än före eldningen, men det beror antagligen på att det även har blivit flera grader varmare ute. Jag trimmar huskurvan allt jag kan men det blir inte perfekt när vi inte har innegivare på bergvärmepumpen.
 
Och med innegivare och kamin kan det bli lite udda i värmen tillsammans med VP. Sätts givaren i samma rum som kaminen så kommer VP att dra ner på utgående värme och alla andra utrymmen kan bli riktigt svala när VP känner att, nu behövs ingen värme. VP kan inte dela upp sig på olika rum, utan tar allt på en gång, så tänk till var en givare skulle sitta. Är det golvvärme så finns ett magasin i plattan med värme, men tar lika lång tid att öka på. Är det vanliga element så är det lite bättre men ska vara utan innegivare.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och med innegivare och kamin kan det bli lite udda i värmen tillsammans med VP. Sätts givaren i samma rum som kaminen så kommer VP att dra ner på utgående värme och alla andra utrymmen kan bli riktigt svala när VP känner att, nu behövs ingen värme. VP kan inte dela upp sig på olika rum, utan tar allt på en gång, så tänk till var en givare skulle sitta. Är det golvvärme så finns ett magasin i plattan med värme, men tar lika lång tid att öka på. Är det vanliga element så är det lite bättre men ska vara utan innegivare.
Vi har vanliga element. Vi har funderat på om man kan sätta innegivare den dag vi köper ny värmepump (den nuvarande är 18 år nu), men det är svårt att hitta en bra placering för en innegivare i vårt hus. Rummen påverkas olika mycket av solinstrålning, i sovrummet har vi dragit ner temperaturen, i köket blir det varmt av matlagning och i vardagsrummet har vi nu en kamin. Det finns ett enda rum där man skulle kunna sätta givaren. Det ligger intill vardagsrummet och temperaturen där gick upp ca en grad när vi eldade, men det kan kanske räknas som tillräckligt bra.
 
Ja det gäller att hitta en plats som inte påverkas för mycket av en kamin, men kan vara riktigt svårt. Bara prova sig fram.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Nu har vi ”fått hjälp” att välja nästa projekt i huset 😖 I förrgår upptäckte jag att ”någon” (dvs en råtta) har börjat ta isär en gammal trasmatta i vårt ”förrådsrum” i källaren och gjort en utgrävning i en del av golvet som inte är igengjuten efter att ett avloppsrör flyttades.

Sliten, trasig matta på smutsigt marmorgolv. Fransar och trådar synliga, mattan är delvis uppfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörmokningsarbete inomhus, oppet golv med synliga rör, grus, och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har satt dit webbkameror och kan se att råttan ”bor” nere i sin utgrävning. Den har ännu inte gått på betet i råttfällorna jag satte ut. En kille från Anticimex har varit här idag och tittat och satt ut fler fällor. Utifrån våra filmer gjorde han bedömningen att råttan är stressad och instängd nu när vi har stängt dörrarna till rummet. Det innebär att den snarare har grävt ner sig där än kommit upp den vägen. Gissningsvis har den kommit in via en golvbrunn (i ett annat rum) som har hål i gallret för badkarsavlopp.

Så nu är vårt nästa renoveringsprojekt att gjuta igen golvet samt göra något åt golvbrunnen. Jag har ställt en murarhink med diverse schaktmassor uppepå brunnen just nu.

”Hej tomten, i år önskar jag mig fem säckar betong i julklapp. Gärna med leverans redan imorgon så att vi kan börja gjuta så fort råttan är borta. Jag har varit jättesnäll i flera dagar och både fyllt och tömt diskmaskinen!”
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Nu är golvet igengjutet (lite fult men det funkar tillsvidare) och vi har ställt i ordning hörnan som hobby/pyssel-avdelning 😊

Här stod tidigare ca 20 flyttkartonger som inte har packats upp eftersom vissa rum inte är färdigrenoverade. Många av dem skulle till just detta rum och har väntat på att golvet ska gjutas igen och att vi ska bygga låda runt det synliga avloppsröret så att vi kan möblera. Nu bestämde vi att vi struntar i att avloppsröret är synligt och möblerar ändå. Omkring en tredjedel av lådorna kunde packas upp, några har vi kunnat sortera ut till loppis/skänk och resten står nu i den f.d. bastuavdelningen. Bara ca tio lådor kvar sedan flytten, varav flera ska till vardagsrummet när det är klart 😊

Någon gång i framtiden ska vi renovera hela rummet och bl.a ta bort plastmattan, men plastmatta har ändå fördelen att det inte blir fukt på golvet från betongplattan 😉

Hemmakontor med skrivbord, stol, hyllor, böcker och organisatoriska lådor i källarmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått avloppsrör i hörn, metallklämma, skåp, pussellådor, ojämn betonggolv, kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 4 till
  • Laddar…
Rivning av bastuinteriör 2021, några bilder

När prospektet nämner badrum och bastu i källaren men inte har några foton på det är det läge att bli misstänksam 😄 Det var verkligen befogat. Bastun var inte bara obrukbar, det hade till och med varit bättre om den inte hade funnits. Den var sliten och stank något förskräckligt, och badrumsdelen var inte särskilt mycket bättre.

Någon gång i framtiden ska vi renovera upp det hela till ett brukbart badrum (utan bastu - för lågt i tak), men tillsvidare är bastun och delar av badrummet bra som förvaringsutrymme. Först behövde vi bara riva stinkande lavar och bastupanel. Fram med kofot och tigersåg!

Jag tog tyvärr varken ”före”-bilder eller ”efter”-bilder, men jag har några ”under”-bilder där man kan få en uppfattning av skicket.


Renovering pågår, balk stöds upp, rostiga beslag, träkonstruktion, saknar vinkelräthet, isoleringsmaterial synligt, nedsmutsat betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastun var så välanvänd att lavarna var nerslitna. Vinkeljärnen var rostiga där man hade suttit.


Ett brunt träpaneltak med en stor spricka och skador, synliga isoleringsmaterial och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom det första lagret panel fanns ett lager äldre panel samt isolering. Här fick vi ta det lite försiktigare eftersom det gick en vattenledning utanför panelerna. Panelen är mörk i överkanten- kan det ha varit vedeldat eller blir det så av värmen?


Renovering av badrum, demonterad dusch, träplankor, duschblandare, kaklade väggar, rör, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren och en del av det utrivna virket. Här kan man även ana skicket på duschutrymmet. Våtrumstapeten är limmad direkt på kakel från 50-talet, man kan se kaklet skymta fram nedanför duschen.
 
Panelen mörkar så av värmen, var likadant i bastun på badhusen i Hagfors och Karlstad precis före renovering. Den ljusa fläcken är där bastubadaren brukade vila huvet.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.