L LenaJo skrev:
Har ingen ftx fläkt och har inte haft köksfläkt på heller. Okej.då provar jag det ikväll. Tack för tips
Har ni FLVP (frånluftsvärmepump)?
Eller är det självdrag?


Vi har FTX, jag lägger in tändved/stickor likt följande bild, ibland lägger jag med hål i kuben, i hålet lägger jag ett ihopknycklat tidningsark.
Öppen vedspis med börjande eld på vedträn, rostig interiör, grå vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Nu var det väl inte din lösning vi diskuterar i tråden…
Vilken fläkt är det ska TS stänga av? Hen har ju inte ftx, kör inte köksfläkten o.s.v.
Har hönan inte FTX, vad bra!

Men all mekanisk ventilation påverkar draget i skorstenen oavsett om kaminen har separat tilluft eller inte.

Om hönan har självdragsventilation ska det inte vara något problem med baksug.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du en separat tilluftskanal i tillräcklig area/storlek ansluten till kaminen så ska du inte behöva ha någon dörr/fönster på glänt.

Är kanalen etc fria från hinder?
När jag öppnar rastret är det inte tilluft då?
När jag öppnar spjäll är det inte tilluft då?
Vad är skillnaden?
 
Spjället är tilluft, rastret äe extra tilluft vid tändning.
Se manualen jag länkade till tidigare.
 
B Boende45 skrev:
Men all mekanisk ventilation påverkar draget i skorstenen oavsett om kaminen har separat tilluft eller inte.
Har FTX. Alltid stäng draglucka på framsidan under eldstaden.
Tilluft från stenfoten genom 125 mm tub och rakt in under och förbi asklådan vidare till undersidan av rostret.
Spjäll mellan eldstad och skorsten helt öppen vid eldning, annars i stort sett stängd (en liten ursparing finns i luckan, typ som på kakelugnar).

Så FTX, öppen eller stängd ytterdörr e t c påverkar inte alls.

Vill jag öka draget någon gång, så öppnar jag luckan in till utrymmet för asklådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.