Demmpa Demmpa skrev:
Vi har en separat tilluftskanal till vår kamin, så vi eldar med uteluft.
Det har jag oxå.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Har du en separat tilluftskanal i tillräcklig area/storlek ansluten till kaminen så ska du inte behöva ha någon dörr/fönster på glänt.

Är kanalen etc fria från hinder?
 
L LenaJo skrev:
Det har jag oxå.
Då ska du inte behöva öppna dörr eller fönster.
Kan det vara något spjäll på tilluften?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du en separat tilluftskanal i tillräcklig area/storlek ansluten till kaminen så ska du inte behöva ha någon dörr/fönster på glänt.

Är kanalen etc fria från hinder?
Allt är nytt installerat. Ingen har nämnt att jag ska ha rastret öppet och det är väl det som är tilluften ?
 
Exakt vilken kamin är det?

Fick ni inte med en manual med kaminen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken kamin är det?

Fick ni inte med en manual med kaminen?

Contura 556T Style​

 
R
L LenaJo skrev:
Jag installerade in en kamin i somras så detta är första vintern. Jag kan inte elda i den då det ryker in hur jag än gör. Fick tipset att elda med tändblock uppe i kaminen för att värma upp men efter 3 ggr 2st tändblock så går det fortfarande inte. Har ngn annan samma problem? Vad kan jag göra. Ledsen att jag inte kan elda då jag längtat så.
Har du testa o ha ytterdörren på glänt när du tänder samt när det har tagit sig så får luckan i kaminen inte stängas utan bara ligga an så att den får syre..
Har du ett modernt nybyggt hus?
Någon tilluft tillkopplad under kaminen när du installerade den?
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
L LenaJo skrev:
Allt är nytt installerat. Ingen har nämnt att jag ska ha rastret öppet och det är väl det som är tilluften ?
Contura har en liten videosnutt som visar hur du ska elda, se den om du inte gjort det.
 
Har du typ sotlucka på rökkanalen eller skorstenen?

När jag inte eldat på några dagar vintertid eller mer än en vecka i övrigt, så lägger jag in några tidningsblad i skorstenen genom sotluckan och tuttar på.
Så fort det tagit sig så tänder jag på i eldstaden.
Funkar alltid.
 
H Hybro skrev:
Har du typ sotlucka på rökkanalen eller skorstenen?

När jag inte eldat på några dagar vintertid eller mer än en vecka i övrigt, så lägger jag in några tidningsblad i skorstenen genom sotluckan och tuttar på.
Så fort det tagit sig så tänder jag på i eldstaden.
Funkar alltid.
Har ingen sotlucka
 
L LenaJo skrev:
Har ingen sotlucka
Följ kamintillverkarens eldningsanvisningar.
 
Du har samma kamin som jag, den installerade vi 2015.
Har ingen tilluft utifrån. Den var väldigt knepig att tända de första gångerna. Men vi hade missat att ta bort en lucka på baksidan där luften kommer in. Den är fortfarande rätt knepig och har luckan lite på glänt i början innan det tagit sig. Med en tändpåse så går det dock bra.
Var går din tilluft in?
Vid nästa inlägg i kaminen måste vi sänka draget i FTX annars ryker det in.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Flera felaktiga råd i tråden.

Jag har en ny Contura 690 och mekanisk frånluftsventilation i huset.

Skorstenen är hög/lång och den absolut största delen löper utanför huskroppen vilket ger längre tid för uppvärmning.

Kaminen är ansluten till uteluft till brännkammaren men det hjälper inte när husets frånluftsfläkt suger in luft från kaminens skorsten.

Det är alltså nödvändigt att öppna en dörr eller fönster alternativt stänga av fläkten under uppstart av kaminen.
 
B Boende45 skrev:
Flera felaktiga råd i tråden.

Jag har en ny Contura 690 och mekanisk frånluftsventilation i huset.

Skorstenen är hög/lång och den absolut största delen löper utanför huskroppen vilket ger längre tid för uppvärmning.

Kaminen är ansluten till uteluft till brännkammaren men det hjälper inte när husets frånluftsfläkt suger in luft från kaminens skorsten.

Det är alltså nödvändigt att öppna en dörr eller fönster alternativt stänga av fläkten under uppstart av kaminen.
Nu var det väl inte din lösning vi diskuterar i tråden…
Vilken fläkt är det ska TS stänga av? Hen har ju inte ftx, kör inte köksfläkten o.s.v.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.