BirgitS BirgitS skrev:
Ikeas 120 cm långa kostar 1735 kr, troligen i tunnare plåt så mer känslig.
Det var onekligen en stor skillnad.
 
Det är väl Ikeas djup på skåp som gör att priserna drar iväg. Även om längden på en standard diskbänk från stala eller contura skulle stämma så funkar de inte eftersom st Ikeas skåp är ett par cm djupare än standardmåttet.
 
A Avemo skrev:
Jag provade nu med Stalas designsida att välja 1220 längd, 635 bredd och någon av standardhoarna. Den landade på 6745. Det är förvisso dyrare än Conturabänken du länkar. Jag minns när jag tittade på dem att det inte var mycket dyrare att måttbeställa en bänk från Stala än att köpa en Stala med standardmått på byggvaruhuset.
Suveränt, tack! Ska kolla närmare på Stala.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikeas 120 cm långa kostar 1735 kr, troligen i tunnare plåt så mer känslig.
Rostfritt stål är väl bland de allra mest tåliga material man kan ha i köket. Vad menar du med "mer känslig"?

Men alla rostfria diskbänkar är ganska tunna. Ofta har man en skiva under för att staga upp. Man kan dessutom klistra på bitumen plattor/mattor för att dämpa vibrationer och slippa att en tunn plåt skramlar.

Tunnare plåt betyder att blandaren sitter ostadigare. Man kan sätta en skiva under, men det skulle rimligen vara stadigare om man kan fästa i väggen oxo. Vad finns för lösningar på det?
 
BirgitS
O O skrev:
Rostfritt stål är väl bland de allra mest tåliga material man kan ha i köket. Vad menar du med "mer känslig"?
T.ex. tål inte att man ställer en het stekpanna på den utan att den skadas, Ikea skriver:
Även om rostfritt stål är ett robust material bör du aldrig ställa heta grytor eller stekpannor direkt på bänken utan värmeisolerande underlag.
https://www.ikea.com/se/sv/p/olofsjoen-baenkskiva-med-1-integrerad-diskho-rostfritt-stal-s99337550/

Det var ju inga problem för några årtionden sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. tål inte att man ställer en het stekpanna på den utan att den skadas, Ikea skriver:

[länk]

Det var ju inga problem för några årtionden sen.
Har haft den diskussionen med mina svärföräldrar som tycker man kan ställa kastrullen med kokande vatten på diskbänken. Jag är alltid orolig att de ska göra det fast jag sagt man inte får. Det går bra hos oss säger de, de har dock en ganska ny, men varianten med bitumen matta.

Men har man en underlimmad så står det att den inte tål det. Jag vill helst inte prova vad som händer. Någon som provat?
 
J JohanLun skrev:
Har haft den diskussionen med mina svärföräldrar som tycker man kan ställa kastrullen med kokande vatten på diskbänken. Jag är alltid orolig att de ska göra det fast jag sagt man inte får. Det går bra hos oss säger de, de har dock en ganska ny, men varianten med bitumen matta.

Men har man en underlimmad så står det att den inte tål det. Jag vill helst inte prova vad som händer. Någon som provat?
Jag kan ha varit ouppmärksam men jag har inte sett någon avrådan för att ställa varma grytor på min diskbänk från Intra. Jag hittar det inte heller på deras hemsida. Jag antar att om man ställer varma grytor och stekpannor på den så finns risken att limmet som håller plåten vid träfiberskivan släpper. Men jag hade inte tänkt tanken att det skulle räcka med en kastrull kokande vatten.
 
OK, tack. Bra tips med stabilisteringsstag direkt i blandaren Skall kolla på vad som finns som passar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. tål inte att man ställer en het stekpanna på den utan att den skadas, Ikea skriver:

[länk]

Det var ju inga problem för några årtionden sen.
OK👌
Det hade jag missat totalt när jag kollade på den diskbänken. En av anledningarna att jag gillar rostfria diskbänkar är att de tål allt. Jag ställer alltid varma saker som grytor med kokande vatten och plåtar direkt ut ur ugnen på >200C på diskbänken. Har alltid gjort så på alla rostfria diskbänkar. Tydligen kan man inte längre lita på det.

Det får mig att undra.
Metallen tål ju betydligt högre temp än 200C. Så då frågar man ju sig varför IKEA varnar.
Exakt vad är det som inte tål värmen?
Vad kan hända om man gör det?
Kan man "bygga om" enkelt så problemet försvinner?
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Finns säkert olika kvalité, vi beställde av Landskrona Rostfria som använder 1,5 mm plåt.
De hade då en skrivning om att deras diskbänkar klarade det.
Skriver inte t.ex. IKEA "bör" inte sätta heta kärl på bänken, dvs de garderar sig mot om något skulle hända?
 
A AndersS skrev:
Skriver inte t.ex. IKEA "bör" inte sätta heta kärl på bänken, dvs de garderar sig mot om något skulle hända?
Jo, se citat ovan. Dvs Jo antagligen.
Har nu kollat på Ikeas rostfria. Det finns inget alls under. Det är alltså endast en rostfri plåt. Vet inte hur tjock den är. Men den kändes rejäl.

Personalen kunde inte se något skäl att den inte skulle kunna klara värme. Rostfritt stål tål betydligt högre värme än vad som finns i ett kök.

Möjligen kan den bågna buckla sig. Trodde de. Och jag. Men det är väl normalt. När den kallnat går bucklan tillbaka. I alla fall är det min erfarenhet av andra rostfria diskbänkar.

Men jag skulle nog oavsett det ta en sväng förbi Biltema och skaffa ett antal självhäftande bitumenmattor och klistra på över så stor del av ytan under det går. För att dämpa skrammel och få ett tystare, gedignare ljud. Funkar på alla plåtar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. tål inte att man ställer en het stekpanna på den utan att den skadas, Ikea skriver:

[länk]

Det var ju inga problem för några årtionden sen.
Fast det står ju inte att diskbänken inte tål det.

Jag tror det snarare handlar om att dom känner sig tvungna att avråda från det pga risken för brännskador när man ställt något hett på diskbänken och sen flyttat det.

En spis förväntar man sig ju att den kan vara varm men om man inte vet att det alldeles nyss stod en stekpanna på den fina rostfria bänkytan så skulle nig de flesta inte tänka sig för innan man la handen på den
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
A Akronym skrev:
Fast det står ju inte att diskbänken inte tål det.

Jag tror det snarare handlar om att dom känner sig tvungna att avråda från det pga risken för brännskador när man ställt något hett på diskbänken och sen flyttat det.

En spis förväntar man sig ju att den kan vara varm men om man inte vet att det alldeles nyss stod en stekpanna på den fina rostfria bänkytan så skulle nig de flesta inte tänka sig för innan man la handen på den
Medan andra tillverkare säger att det inte är något problem med heta kärl?
När det inte är något under så är det troligt att plåten bågnar, och man kan inte lita på att den blir plan efter många såna gånger.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Medan andra tillverkare säger att det inte är något problem med heta kärl?
När det inte är något under så är det troligt att plåten bågnar, och man kan inte lita på att den blir plan efter många såna gånger.
Det är vad jag förstår de "underlimmade" som inte tål detta. Det är alltså en bänk där skivan är limmad på en träskiva. Jag misstänker risken är att limmet släpper och man då får en "blåsa".

De som bara har en bitumenfilt på undersidan tror jag tål detta, även om de givetvis också kan bucklas, slå sig osv - men då går de sannolikt tillbaka efter ett tag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.