Skickar en fråga här på forumet om det är någon som har ett Swegon Casa R5-H eller liknande som skulle kunna tänka sig att lägga upp en bild på vad er display visar nu när det är lite kallare ute. Det jag är ute efter är vilka aktuella Temperaturer som visas (uteluft, tilluft, frånluft, avluft).
 
M Max R70 skrev:
Skickar en fråga här på forumet om det är någon som har ett Swegon Casa R5-H eller liknande som skulle kunna tänka sig att lägga upp en bild på vad er display visar nu när det är lite kallare ute. Det jag är ute efter är vilka aktuella Temperaturer som visas (uteluft, tilluft, frånluft, avluft).
Av en händelse så kollade jag just detta:

Digital display visar temperaturer för olika luftflöden, exempelvis uteluft och tilluft, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är uppenbarligen kallt på vinden.

Har du någon som helst konstighet. Börja med att byta filer om du inte gjort det de senaste 2-3 månaderna kanske?
 
O Odmjuk skrev:
Av en händelse så kollade jag just detta:

[bild]

Det är uppenbarligen kallt på vinden.

Har du någon som helst konstighet. Börja med att byta filer om du inte gjort det de senaste 2-3 månaderna kanske?
Mitt "problem" om det nu är något är att när det blir ca -5 grader så åker tilluften upp till ca 21 grader trots att inställt värde är 18 grader och detta utan att någon eftervärmare är på. Då spelar det ingen roll om man ändrar önskad tilluft till 14 grader den står kvar på 21 till det blir mildare ute då det återgår till inställt värde.
Dessutom pendlar "Tilluft före eftervärmare" mellan ca 15 - 20 grader upp och sedan ned inom loppet av 3-4 minuter.
Varierar detta värde så hos dig?
Tycker även att rotorn borde gå hela tiden när det är minusgrader men min går några minuter och står still någon minut och så håller det på - Kanske normalt?
 
O Odmjuk skrev:
Av en händelse så kollade jag just detta:

[bild]

Det är uppenbarligen kallt på vinden.

Har du någon som helst konstighet. Börja med att byta filer om du inte gjort det de senaste 2-3 månaderna kanske?
Så här ser mina värden ut och då är tilluften inställd på 18 grader och ingen eftervärmare aktiverad.
 
  • Digital display visar temperaturer för uteluft, tilluft, och avluft i Celsius. Bakgrundsbelysning, möjligtvis värmesystemskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med om att det ser lite märkligt ut. Det är annars en sjukt effektiv återvinning av värme.

Min fundering är mest runt den interna eftervärmaren som alltid påstår 0% nu. Har 17 grader inställt och den trillar gladeligen upp dit utan att erkänna något om eftervärmaren.

Tidigare i min historia brukade den visa ett antal procent som den tyckte att den behövde.
 
Det finns ju alldeles för många inställningar. Kanske att dom bråkar med varandra.

Alla typer av sommardrft och sommanattskyla ska vara avslagna på vintern.
 
O Odmjuk skrev:
Håller med om att det ser lite märkligt ut. Det är annars en sjukt effektiv återvinning av värme.

Min fundering är mest runt den interna eftervärmaren som alltid påstår 0% nu. Har 17 grader inställt och den trillar gladeligen upp dit utan att erkänna något om eftervärmaren.

Tidigare i min historia brukade den visa ett antal procent som den tyckte att den behövde.
Om jag ”tvingar” igång eftervärmaren genom att ställa tilluft på typ 25 grader så syns i displayen att den är på. Frågan är om den kan vara på annars också även om det står 0% ??
 
Som jag minns det tidigare så var den väldigt varierande.

Den är väl på 700W vill jag minnas. Klart att den inte ska gå på 100% hela tiden men 10-50 får den gärna gå för lite ökad komfort tänker jag.

Ska testa jag också.

Men att den varierar i temperatur som du skriver låter som att en inställning är i konflikt med någon annan inställning. Bara spekulerar… och att du inte har några felmeddelanden?
 
O Odmjuk skrev:
Som jag minns det tidigare så var den väldigt varierande.

Den är väl på 700W vill jag minnas. Klart att den inte ska gå på 100% hela tiden men 10-50 får den gärna gå för lite ökad komfort tänker jag.

Ska testa jag också.

Men att den varierar i temperatur som du skriver låter som att en inställning är i konflikt med någon annan inställning. Bara spekulerar… och att du inte har några felmeddelanden?
Inga felmeddelanden alls. Har nu satt en extern termometer för att mäta tilluften och den pendlar mellan 13-19 grader fast tilluft är inställd på 18!
 
M Max R70 skrev:
Inga felmeddelanden alls. Har nu satt en extern termometer för att mäta tilluften och den pendlar mellan 13-19 grader fast tilluft är inställd på 18!
Oj, ja, det gör inte min. Lyckades tvinga igång eftervärmaren nu.

Det låter ju ändå som att det skulle vara något med inställningarna. Alltså 5.2 i manualen. Det finns för mycket logik. Det känner dom nog själva också.

Har aldrig gjort det själv. Men det finns ju alltid 5.4 ”återställa fabriksinställningar”.
 
Hej! Kapar delvis denna tråd. Har ett nybyggt fritidshus med FTX Casa R5 och bergvärme.
Då jag nu kör systemet så visar den att tilluften är 19.4grader men då jag mäter i tilluftsdonen så är den 12.2grader! Se bilder nedan. Detta gör att temperaturen inte kommer upp som önskat i huset. ( Om jag inte bränner på med bergvärmen dvs) Jag har inte tidigare märkt detta. Å andra sidan har jag bara varit här en vecka i december så det är möjligt att det inte fungerat sedan den installerades. Enheten har inga larm. Någon som vet vad detta kan bero på eller har andra tips.
Skall ringa installatören imorgon.
 
  • Digital termometer visar inomhus och utomhustemperatur samt inomhusfuktighet. 21,7°C inne, 12,2°F ute, 29% fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för ventilationssystem som visar temperaturer för uteluft, tilluft och rumsluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bengtsbox skrev:
Hej! Kapar delvis denna tråd. Har ett nybyggt fritidshus med FTX Casa R5 och bergvärme.
Då jag nu kör systemet så visar den att tilluften är 19.4grader men då jag mäter i tilluftsdonen så är den 12.2grader! Se bilder nedan. Detta gör att temperaturen inte kommer upp som önskat i huset. ( Om jag inte bränner på med bergvärmen dvs) Jag har inte tidigare märkt detta. Å andra sidan har jag bara varit här en vecka i december så det är möjligt att det inte fungerat sedan den installerades. Enheten har inga larm. Någon som vet vad detta kan bero på eller har andra tips.
Skall ringa installatören imorgon.
Dåligt isolerade kanaler?
Har du mätt tilluftstemperaturen inne i aggregatet så att det stämmer där?
 
Tack!
Hittade "felet". Jag har frikyrka med kondensisolerade kanaler. Till kylaggregatet finns en cirkulationspump som tar vatten från borran. Enligt uppgift skall det räcka att stänga av strömmen till pumpen för att det skall sluta cirkulera. Men nej, detta räckte inte utan kylvattnet cirkulerar ändå och kylde då den inkommande luften. Då jag stängde ventilen till slingan kom värmen tillbaks. I efterhand så skulle vi haft en annan lösning. Får se om jag orkar modifiera den....
 
Skall sitta en backventil på returen som förhindrar det
 
Tack! Får ta ett snack med röris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.