Hej,

Täkte bygga om 2 mellanväggar som endast är uppbyggda med 45x70 reglar samt 13mm gips på varje sida vilket gör att väggarna känns otroligt ostabila samt allt ljud läcker igenom.

Tanken är att spara ena sidans ”väggar” och bygga upp väggen från ett håll. (Se bild).

Då tänkte jag fråga vad ni rekommenderar för tillvägagångssätt samt materialval för att få väggarna mer stabila samt ljudisolera ordentligt.

Mvh
 
  • Rum under renovering, nakna väggar, träbjälkar, rörladder, byggavfall, enkeldörr, hängande ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satt kortlingar mellan de stående reglarna. Sedan skruvat osb-skivor under gipset.

Har du haft isolering i väggen tidigare? Annars kommer ju det plocka bort en hel del ljud. Vanlig stenull borde fungera bra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nilstyko Nilstyko skrev:
Jag hade satt kortlingar mellan de stående reglarna. Sedan skruvat osb-skivor under gipset.

Har du haft isolering i väggen tidigare? Annars kommer ju det plocka bort en hel del ljud. Vanlig stenull borde fungera bra.
Du menar osb under gipset som ska upp då antar jag?

Ingen isolering har suttit där tidigare.
 
Jag hatar hus Scj skrev:
Du menar osb under gipset som ska upp då antar jag?

Ingen isolering har suttit där tidigare.
Exakt, under gipset som ska upp.

Då kommer isolering göra stor skillnad😃
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
Exakt, under gipset som ska upp.

Då kommer isolering göra stor skillnad😃
Absolut! Det var det jag hade tänkt men tänkte om det kanske fanns något annat typ av material som isolerar ännu bättre. 😊
 
Möjligt att det finns. Men stenull har bra ljudisolerande förmåga, bättre än glasull har jag för mig. Jag tror att det kommer räcka om det gäller ett ”vanligt” rum i en bostad.

Men om det är en kvällspigg trummis som ska hänga i rummet och öva, då kommer inte 70 mm stenull att räcka till.
 
Isolera noga , foga tak,golv,vägg vinkel, dubbelgips. Då har du en helt oki vägg . Bäst är om man kan lämna en bit luft emellan olika vägglager men då blir väggen snabbt väldigt tjock.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
Tack för alla förslag! Det blir glasull > osb > gips samt kortlingar. Nu till något annat.. upptäckte att 2 av reglarna är otroligt skeva måtten är 70x45. Går det att rikta upp dess på något vis utan att riva hela väggen?

Mvh s
 
  • Byggplats i inomhusmiljö med träbjälkar och sågspån; verktyg och material synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Jag skulle säga att du har två olika "problem" som till viss del kräver olika lösningar.

Är det viktigt med ljudisolering så är två lager gips bättre än OSB-gips och om man frikopplar väggarnas båda sidor så undviker man mer ljud som fortplantar sig (dvs sätter fler reglar som är förskjutna sins emellan och där varannan regel bär skivorna på ena sidan och varannan regel bär skivorna på andra sidan) men det gör väggen tjockare och kan vara lite "bökigt".
Tyngre isolering som stenull dämpar bättre än glasfiber.


Stabiliteten: här är ju OSB+gips och kortlingar en bra lösning, det ger ju väggar som man kan kasta sig emot utan att det händer så mycket. Det gör det även lättare att sätta upp det man vill på väggarna.

De böjda reglarna du frågar om är svåra att räta upp. Du kan eventuellt hyvla ner den sidan du har frilagt för att ta bort bukighet på en sida av väggen men andra sidan är ju vad den är. Annars blir det till att byta dem till nya. Det kommer å andra sidan skada gipsen så den måste bytas och nya tapeter/ommålning på den sidan också.
 
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag skulle säga att du har två olika "problem" som till viss del kräver olika lösningar.

Är det viktigt med ljudisolering så är två lager gips bättre än OSB-gips och om man frikopplar väggarnas båda sidor så undviker man mer ljud som fortplantar sig (dvs sätter fler reglar som är förskjutna sins emellan och där varannan regel bär skivorna på ena sidan och varannan regel bär skivorna på andra sidan) men det gör väggen tjockare och kan vara lite "bökigt".
Tyngre isolering som stenull dämpar bättre än glasfiber.


Stabiliteten: här är ju OSB+gips och kortlingar en bra lösning, det ger ju väggar som man kan kasta sig emot utan att det händer så mycket. Det gör det även lättare att sätta upp det man vill på väggarna.

De böjda reglarna du frågar om är svåra att räta upp. Du kan eventuellt hyvla ner den sidan du har frilagt för att ta bort bukighet på en sida av väggen men andra sidan är ju vad den är. Annars blir det till att byta dem till nya. Det kommer å andra sidan skada gipsen så den måste bytas och nya tapeter/ommålning på den sidan också.
Okej då blir det eventuellt att byta glasull mot stenull, dock säljer inte den lokala butiken annat än 40,90 och 140 tjocklek på stenullsskivorna så då antar jag att jag kan ta 140 och dela dem på tjockleken så har jag fått ut dubbelt så mycket av varje skiva? 😊

Det blir osb och gips någon luftspalt blir det inte då det bygger för mycket.

Lutar åt att jag byter reglarna och gör om väggen på båda sidor istället även om det nu inte är något jag kommer se när det är klart så vet jag att jag kommer störa mig på vetskapen av att det är skevt.
 
Vad vill du rent konkret uppnå? Dvs vilken kravställning har du om väggen ska byggas om?
 
L Liljeros skrev:
Vad vill du rent konkret uppnå? Dvs vilken kravställning har du om väggen ska byggas om?
egentligen inget mer än ljudisolering och en stabil vägg, att det ser estetiskt korrekt ut är bara en bonus
 
Det går bra att dela på isoleringen. Lite mer jobb för dig bara.

Jag läste nyss om fibergipsskivor som tydligen har samma ljuddämpning i en skiva som två vanliga. Har ingen erfarenhet av dessa, men det verkar ju bra för ditt ändamål.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nilstyko Nilstyko skrev:
Det går bra att dela på isoleringen. Lite mer jobb för dig bara.

Jag läste nyss om fibergipsskivor som tydligen har samma ljuddämpning i en skiva som två vanliga. Har ingen erfarenhet av dessa, men det verkar ju bra för ditt ändamål.
Kanon

Vanligt 13mm gips inköptes igår så det får bli så denna gång men jag har ett gäng väggar som ska byggas om framöver så då ska jag kika på fibergips!
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Jag hatar hus Scj skrev:
egentligen inget mer än ljudisolering och en stabil vägg, att det ser estetiskt korrekt ut är bara en bonus
Vid alla lösningar som är mer omfattande än enkelgips och lite isolering typ 45-70mm så kommer dörren direkt bli den begränsande faktorn.

Vill man däremot att själva väggen ska bli lite rejälare så är ett lager extra med gips en bra väg, vill man kunna skruva upp väldigt mycket saker enkelt så underlättar det att ha OSB men den har sämre ljudprestanda än gips. Alla konstruktioner som är mer omfattande än 2 skivlager per sida, lite isolering samt en 70mm regel i en vanlig villa är inte särskilt meningsfullt då ljudet ändå kommer ta andra vägar.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.