Nja, kolla upp det! Det brukar finnas en säkerhetsventil där det kan ventileras ut lite vätgas trots "gastätt". Är du det minsta osäker på det så ska du ordna med ventilering. Jag känner till ett flertal fall där en tung metalldörr till batteriskåp har slungats mer än 10 meter när det har smällt. Den som råkar befinnar sig framför en sån smäll blir inte äldre.
 
D Dilato skrev:
Jag hade en vindgenerator (Air X 400W) på båten i många år, den hade inbyggd regulator så bara att koppla direkt på batteribanken. Med 300 Ah batteribank i kombination och 160W solpanel kunde jag ligga i naturhamn veckovis utan att starta motor.
Nice!

Jo man kan klara sig bra på rätt lite el och man tänker till. Nr 1 är ju att man kan värma upp på något annat sätt.

På de typ 3 kwh (nuläge) klara jag belysning, tv, kylskåp, en varm måltid från spisen ett varv med diskmaskin eller en tvätt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
är ett kinaverk för c
Hur har det gått med allt det här? En genomgång av färdigt system och vilka lärdomar som tagits hade varit spännande att höra om.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
Hur har det gått med allt det här? En genomgång av färdigt system och vilka lärdomar som tagits hade varit spännande att höra om.
Ja det måste man bjussa på! Systemet är upp och fungerar bra. Jag tog en gruppledning med lagom last och satte upp en transfer switch på den som jag manuellt kan växla mellan batteriel och nätel. På så sätt kan jag dra nytta av produktionen från solelen under sommaren och ändå hålla batterilagret fullt. Jag får då också ett ental uttag i huset som jag kan dra nödström ifrån till olika förbrukare om det skulle behövas. Under sommaren kör vi en tvättmaskin, belysning i ett rum, router och laddning av elmoped på solen.

Kör med blybatterier AGM kopplade i 24 V (900 amperetimmar i 12V) som matar en växelriktare 24/230 med max effekt av 2000 W. Här gjorde jag en lärdom blybatterier kommer i olika klasser C1 C10 C100 vilket betyder att de ger den energi som anges om effekten tas ut 1, 10 eller 100 timmar. Vanliga fritidsbatterier är ofta C100 vilket betyder att tömmer man de snabbare än 100 timmar får man inte ut all den angiva energin. Satsa på C10 batterier är alltså smart om man räknar med lite större effektuttag per batteri. Tomgångsförlusterna är rätt stora i växelriktaren så den bör man kunna stänga när den inte används. Min har en remote med sladd så jag slipper krypa på golvet för att stänga av och på den.

Återkommer med lite mer info om solpanelerna och vindkraftverket. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
4väggarochtak och 1 till
  • Laddar…
Solcellerna,

Paneler från Kjell Co och Biltema seriekoppade om två (8 st totalt) för att komma över 24 V batterispänning. En MPPT regulator sköter laddningen. Den är kanske 20% bättre än en konventionell regulator. Regulatorn har 20 ampere märkström. Vid toppeffekt en kall och klar midsommardag är den lite underdimensionerad men den reglerar ner och tål alltså det. 4 separata kretsar från taket ner till ett skåp med regulator. Kretsarna är individuellt avsäkrade med dvärgbrytare. Med flera kretsar blir skuggningar på taket mindre påverkan på produktionen.

Jag har ett knepigt tak med betongpannor och takduk under direkt på takstolarna så att det blev en oknoventionell lösning med installationen. La ut två parallella reglar 45x90 i längdriktning och säkrade dessa från att åka ner med stålband skruvat i taknocken. Det finns plats mellan varje par av solceller att lägga på en sandsäck för tyngd om det skulle behövas. Ser dock inte som det behövs, vekar vara tillräckligt tungt och det bygger väldigt lite svårt för vinden att få tag i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Vindkraftverket.

Det var här det blev riktigt jobbigt. Jag började med ett billigt kinaverk med 600 W nominell effekt. Det skulle ge detta vid ca 12 m/s. Efter byte av både kraftverkt och regulator från samma leverantör gav jag upp köpte ett lite dyrare verk från Solarlab. Billigaste verken fungerar helt enkelt inte, vekar vara en bransch med många blufföretag. Vertikala verk fungerar övht inte heller enlig de jag varit i kontakt med. Det är propeller som gäller.

Ny verket är monterat på en 6 meter mast och har bara suttit uppe typ två månader. Men det laddar batterierna om det blåser. Vi har inget bra läge för vindkraft på tomten med så kort mast men jag förväntar mig att det kan ge en del blåsiga dagar om vinden kommer från rätt håll. Under höststormarna när strömmen riskerar att gå kommer det vara oumbärligt.

Vinkraften har en egen regulator som arbetar helt fritt från solcellsregulatorn men på samma batteribank. Ledningarna är avsäkrade på både växel och likströmssidan
 
  • Gilla
4väggarochtak och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vanliga fritidsbatterier är ofta C100
Min erfarenhet är att kapaciteten i Ah normalt anges vid C20 men du har rätt, det gäller att ha stenkoll.

Här har vi en tillverkare som i vart fall inte överdriver:
Etikett för uppladdningsbart VRLA-batteri, modell UCG 150-12, specifierar 12V och 150Ah/20HR kapacitet.
På batteriet är det 150AH vid C20


Tabellavsnitt visar batterikapacitet på 150AH för 10 timmars hastighet.
Tabell som visar olika betygsatt kapaciteter för batterier vid specifika timmar och temperaturer, markerat för 10h betyg.
I dokumentationen är det vid C10

Dokumentationen är föredömlig med massa info/diagram/grafer.
https://www.amazon.se/Solar-batteri-Ultracell-vattentät-solenergi/dp/B08PDFNLMS
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min erfarenhet är att kapaciteten i Ah normalt anges vid C20 men du har rätt, det gäller att ha stenkoll.

Här har vi en tillverkare som i vart fall inte överdriver:
[bild]
På batteriet är det 150AH vid C20


[bild]
[bild]
I dokumentationen är det vid C10

Dokumentationen är föredömlig med massa info/diagram/grafer.
[länk]
Snygg redovisning!

Jag kanske kom ihåg klasserna lite fel men hamnade med ett par C100 batterier i anläggningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Snygg redovisning!

Jag kanske kom ihåg klasserna lite fel men hamnade med ett par C100 batterier i anläggningen.
C100-batterierna har också en C20 eller C10 kapacitet, bara att den är lägre än förväntat🤓
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dilato skrev:
C100-batterierna har också en C20 eller C10 kapacitet, bara att den är lägre än förväntat🤓
Ja så är det ju. Man får lite ledning av data i din post! Ganska stort tapp om man kör ut dem på 10 timmar som det verkar.

Fråga om ditt vindkraftverk. Är det dedikerat för 12 eller 24 volt eller hävdar man att det kan båda? Jag landade i att mitt billiga 12/24V verk egentligen var ett 12V verk efter test i bänk.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja så är det ju. Man får lite ledning av data i din post! Ganska stort tapp om man kör ut dem på 10 timmar som det verkar.

Fråga om ditt vindkraftverk. Är det dedikerat för 12 eller 24 volt eller hävdar man att det kan båda? Jag landade i att mitt billiga 12/24V verk egentligen var ett 12V verk efter test i bänk.
Mitt (Air-X Marine) köpte man som dedikerad 12, 24 eller 48V.
https://www.primuswindpower.com/wind-power-products/air-30-turbine-2/
https://www.primuswindpower.com/files/6113/8972/6668/Air_X_Marine_Manual.pdf
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.