Håller på att inreda garaget i sketchup, Garaget kommer stomresas nästa år runt mars.
6x8m

Golvet kommer bli polerad betong samt väggar svarta/matt/antracit, även tak, med trä/pallvirke på ena gaveln ,liggandes
(8 st armaturer, 1500mm långa med 6000 lumen var, 50w 120 gr spridningskollen, 6500k
5m stor port med sidodörr och fönster ut mot huset/havet

Meckar med bilar, båtar, cyklar mm. Har ALRDIG bruksbilen i garaget utan hobbybil (dock utan nu behövde sälja för att bygga huset) Kommer sitta 3 fas i all fyra hörnen.
Enklare gym då jag tränar varje dag

Uppvärmning är värmepump, samt oljefyllda element på övervåningen (bara enkel gäststuga med sängar, knapp ståhöjd)
Vad är skit, vad är bra? Kom med grymma ider (som även kan vara onödiga)

En 3D-modell av ett garage innehållande cyklar, förvaringsskåp och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av garage med två motorcyklar, arbetsbänk, skåp och träningsutrustning från ett fågelperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern garage med cyklar, verktygsskåp, träningsutrustning, vattenkylare och platt-TV på väggen.
Ett modernt garage med motorcykel, cyklar på väggen och verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 10 till
  • Laddar…
En Pela saxlyft 👌
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Rekommenderar skydd framför racket, med stötdämpning om det är större tyngder, betongen riskerar nötas ner fort annars

Tänk även på takhöjden, du vill inte köra vikterna igenom taket med tex stående militärpress.

Personligen hade jag uppskattat ett större rektangulärt bord med förvaring under, på låsbara hjul, att kunna rulla ut mitt i ytan. Ibland hamnar man i projekt som behöver att man rör sig runtom arbetsytan
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Tack!

2.40 takhöjd är det med gips. Det är ovanvåning med, annars hade jag kunnat köra 3.20 takhöjd men vill ha extra sovutrymme eller förvaring på loftet
 
  • Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Y Ylex skrev:
Tack!

2.40 takhöjd är det med gips. Det är ovanvåning med, annars hade jag kunnat köra 3.20 takhöjd men vill ha extra sovutrymme eller förvaring på loftet
La till om ett bord också samtidigt som du svarade tror jag :)

Kan vara en god ide att rita ut var/hur du hade tänkt dig trappan upp, eller är det sådan nedfällbar från taket? Så det inte krockar med planerna så småningom
 
Yes. Ett sådan bord är grymt att ha. Hade ett komplett snickeri i förra garaget och en del bord. Men fick sälja allt. Trapp på baksidan upp på gavel för att komma in till loft.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Är det fönster åt båda hållen? Fönster stjäl väggyta för förvaring och ökar inbrottsrisken om man kan se värdefulla grejer genom dem. Jag tycker det räcker med ett litet för dagsljusinsläpp, det är ju ingen yta där man sitter och titttar på utsikten...

Hur mycket plats blir det mellan gymet och hobbybilen? det känns som att placeringen kommer att säkerställa att gymet alltid är i vägen när du ska röra dig i garaget.

/M
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Rekommenderar skydd framför racket, med stötdämpning om det är större tyngder, betongen riskerar nötas ner fort annars

Tänk även på takhöjden, du vill inte köra vikterna igenom taket med tex stående militärpress.

Personligen hade jag uppskattat ett större rektangulärt bord med förvaring under, på låsbara hjul, att kunna rulla ut mitt i ytan. Ibland hamnar man i projekt som behöver att man rör sig runtom arbetsytan
Eftersom det är en bur så räcker det med gummimattor vid sidorna. Fallskyddsmatta är billigast med bra dämpning.
Är det inget speciellt skäl så skulle jag ha en vanlig ställning istället. De tar mindre plats, är lättare att flytta på och man behöver inte tänka på att ha dem tillräckligt höga för att kunna köra press över huvudet (stål är dyrt).
 
K
Jag skulle väggmontera armaturer i anslutning till garageporten på konsoller med 45gr vinkel.
På så vis kan man ha porten öppen och ändå ha bra belysning över ytan.

Kanske tom tvärställa 2 av dom i taket och montera dom nära portkanten när porten är helt öppen för att spola ner ljuset över den ytan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Z z_bumbi skrev:
Eftersom det är en bur så räcker det med gummimattor vid sidorna. Fallskyddsmatta är billigast med bra dämpning.
Är det inget speciellt skäl så skulle jag ha en vanlig ställning istället. De tar mindre plats, är lättare att flytta på och man behöver inte tänka på att ha dem tillräckligt höga för att kunna köra press över huvudet (stål är dyrt).
Behövs framför också, buren är ivägen vid marklyft. Ingen utan självhat monterar bort armarna vid marklyft, man backar ett steg längre istället.
Vanlig ställning kan vara säkert, men typen som är vald är garanterat säker om man skulle fallera ett lyft. Väl värt den dag benen inte orkade det sista rep:et, med 350kg på axlarna i ett ensamt utrymme....
 
namnbyte
Ett par "kuriosa" saker som förmodligen inte ritas ut, men som är bra att ha i åtanke;

Grovdammsugare
Brandvarnare
Brandsläckare
Första förband
Stereo/vägg högtalare, underhållning
Vattenkälla, koka kaffe på plats, tvätta nävar
Pissoar, slippa dra in skit i huset
Enklare sitthörna (för laptoparbete/kolla upp, skitig fika, dyl)

Detta är vad jag håller på att få in i vårt garage iallafall, men det lutar nog mer åt mancave med snickerimöjligheter än verkstad/gym
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
En Pela saxlyft 👌
Ja, mycket nöjd är jag med den
 
  • Garage med SUV på lyft, verktyg på bord, oorganiserat, däck och verkstadsutrustning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MickePettersson och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag skulle börja med ungefär hälften så mycke bänkyta då det ändå bara fylls med skräp. Jag saknar ett högskåp/förvaringshylla för oljor,vätskor osv osv. Garaget kommer till 100% att fyllas oavsett och "onödig" bänkyta är dålig platsanvändning enligt mig 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Saxlyft nedfälld i golvet. Hade själv den tanken när jag byggde, ångrar att jag inte gjorde det...

Behöver porten vara så bred om du bara tänkt ha en bil där? du sparar bra med pengar på en mindre port, porten blir billigare, underhållet likaså och uppvärmningen blir också billigare.

Du talar om loft. Fundera på om du inte ska ha loftet på bara halva ytan? Då kan du få bra takhöjd. Ett garage/verkstad behöver mer än 2,40...

Kan du inte ställa gymmet på loftet?

om jag skulle börja från scratch idag så hade jag tittat på en verkstadsvagn... (Det kanske jag gör även fast jag har motsvarande i min "verkstad")
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lådor är bra, men ibland är hyllor ändå bättre och smidigare! Jag hade fimpat lite av bänkytan och istället fått in ett gäng hyllplan på höjden. Eventuellt kanske du hade kunnat byta ut några av lådorna till skåp med hyllplan i.

Är den stora svarta rutan på kortsidan "rakt fram" en verktygstavla?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.