Åker du norrut kan du få mitt senaste blocketfynd. En palldragare med pyspunka.
 
För långt och inget som jag längtar efter,tyvärr.
 
Hep Hep skrev:
För att slippa vara med på julstädningen, funderar jag lite mer på spån och damm. Främst på frågan om cyklon eller inte.

Jag vill inte tappa kraft, då ffa hyvel och vertikalfräs behöver så mycket sug som möjligt. Alltså ingen cyklon. Jag vill inte få igenkletade filter och där är ffa bordssåg och vertikalputs skurkarna. Alltså cyklon.

Vad säger ni om att dra rören och slangarna direkt från sugen till hyvel och fräs, men dra de som ska till såg och slip genom en cyklon? Om jag inte tänker fel så borde jag få maximalt med kraft där den behövs mest och cyklonen gör att findammet inte når patronfiltret. Att jag både behöver tömma cyklontunnan och spånsäckarna kan jag leva med.
Kanske en dum fråga, men behöver du verkligen en cyklon?
Snickaren jag köpte min spånsug av hade använt patronfiltret i flera år utan att behöva byta det.
Snickaren använde spånsugen i sitt arbete och den gick säkerligen flertalet timmar varje dag med både såg, fräs och hyvel...
Jag köpte ett nytt filter eftersom jag ville börja på ny kula, men en kompis fick det gamla filtret och han använder det utan att märka att det är dåligt.
Enligt snickaren rengjorde han filtret genom att dra några varv i veven samt banka på filtret från olika håll några gånger om dagen och rengorde filtret ordentligt typ var och varannan månad.
Har du hört med Felder, vad säger de om hur fort filtret slits och hur ofta man behöver byta det?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Om jag hade 25000 i budget skulle jag köpa en https://www.harveywoodworking.com/products/gyro-air-g700-dust-processor
men som statsavlönad åldring fick jag klara mig på en tiondal...
I min förra verkstad hade jag en hembyggd 2 m hög cyklon med trefasmotor, men den fick inte plats i mitt nuvarande garage. Nu får jag nöja mig med en kinasug från Jula (Scheppach xyz) med 100mm-anslutning. Det största problemet med dessa är i mitt tycke filtersäcken. Jag har, både i förra och nuvarande försökt att köra med filterpåse för att "spara på värmen", men dessa påsar filtrerar bara bort ofarliga partiklar och släpper igenom allt som är farligt. Återigen har jag valt att köra ut luften i trädgården. Återigen har jag märkt att det inte gör så stor skillnad på temperaturen i verkstaden. Att värma luft är ganska billigt, och problemet med kalla verkstäder är inte lufttemperaturen, det är kalla verktyg som skapar lidande! Det är ju inte så ofta sugen jobbar, sällan mer än tio minuter i taget så jag har aldrig märkt av att det blivit kallare i verkstaden. Att lägga extra tusenlappar på filter skulle visserligen öka intervallet för filterbyten, men också minska flödet rätt mycket (i mitt fall gick hastigheten i röret från 12 m/s till 18 m/s när jag tog bort säcken och drog ett rör genom väggen
Kinasugen håller hyfsat undan spånet från kinahyvlarna, bandslipen, bordsågen och gersågen.
Osc.slipen, bandslipen och fräsarna kör jag istället med en industridammsugare via cyklon (tröttnade på igensatta filter). Jag har inte märkt av att den släpper igenom särskilt mycket fint damm.
Som vanligt gäller 80/20-lagen. 80 procent av resultatet på 20 procent av kostnaden!
God jul
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Att fråga en byggahusare om han behöver en cyklon är ungefär som att fråga om han verkligen ska använda Osmos hårdvaxolja att steka i. En del saker verkar vara ett måste här, och cyklon är en av dem.

Min plan är att skaffa kraftig sug och minst m-klassat patronfilter och först bara koppla på den på min nuvarande slangdragning. Sedan mäta resultatet och byta ut och ändra steg för steg tills det blir bra nog för alla maskiner. Om det stannar före eller efter jag skaffat cyklon för jag se. Men min tanke jag skrev om tidigare i dag var att inte begränsa suget mer än nödvändigt och bara där det behövs. Därför cyklon på såg och slip (om jag märker att filtret sätts igen för mycket). Även om jag håller på rätt mycket därute, så är det fortfarande bara en hobby, så jag tror inte att jag sliter ut patronfilter i en takt som gör det för dyrt. Fast oavsett hur systemet ser ut när jag är klar är det redan bestämt att luftkvalitet är det som prioriteras högst, och så längt jag har både min fru och min läkare med på den prioriteringen är det bara att köra på tills det blir bra.

Åkes länkade maskin var imponerande. Tur att den inte får plats, då $2500 tyvärr blir över 40 000 SEK när allt är betalt.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Jag tror nog du klarar dig med patronfilter på en vanlig sug. För mig skulle det inte duga men i din användning tror jag faktiskt att det går utan cyklon.

Synd att du inte behöver mitt filter. Jag har försökt sälja det i 5 år. I Finland ser alla bara på priset och väljer filtersäck.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Får hoppas att det räcker. Nu väntar jag på offert från Felder. Mycket pengar, men jag gillar verkligen mina lungor. Jag får återkomma och rapportera hur det går.

Å andra sidan rätt mycket mindre pengar än monstersugen på skolan som tydligen är på 13 kW. Jag vill inte ens räkna på elräkningen för den sugen som är igång runt 14 timmar om dagen.
 
T Taxture skrev:
[länk]

Kanske värd att ”bevaka”?
Intressant. Undrar vad för magiskt som finns i den där lådan. Specarna är en aning klenare än den klart mindre AF22 som jag kollat på, men priset det dubbla. Cyklon, ljudisolering eller en stor påse smågodis? Allt skulle höja värdet i mina ögon.
 
Jag som är insnöad på cyklonlösningar vill bara tipsa dig om att kolla på systemprestanda på en färdig kommersiell cyklonspånsug. Just systemprestanda var något du efterfrågade. Här är ett exempel:
https://swedendro-tools.se/se/produ...nspansug-cflux3tv2-400v?group=prod_brd-s1/136
En 3 hp motor tycks ge ett luftflöde på ca 3800 m3/h. Laguna är såvitt jag vet en seriös leverantör som förhoppningsvis inte fuskar med sina specar. En indikation om något. Nu säger inte jag att du ska köpa den här maskinen för 40k utan du kan ju knåpa hop något eget liknande som ger systemprestanda i samma härad.
Industriell dammsugare eller fläktsystem med filter, samlingspåse, på hjul, för verkstad eller industriell användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De fuskar nog inte med specar, men de gör säkert som alla andra och anger flöde utan filter och cyklon och då blir jämförelsen svår att använda. Det skulle dock vara intressant att se hur själva fläkten är byggd, då de anger både flöde och maxtryck som är långt över vad andra anger för maskiner med motsvarande effekt. Mitt intryck är som ditt att de hör till de seriösa och då är det någonstans mittemellan intressant och skumt att de anger så höga siffror.

Om deras siffror skulle vara för hela systemet, med filter och cyklon inkopplade, så skulle den maskinen vara åtminstone tre gånger så effektiv som de jag hittat (med siffror som känns pålitliga). Fast den är rätt snygg och det ska läggas på plussidan.
 
Nu fick jag just ett bra pris från Felder, så det kommer förhoppningsvis en sug i januari. Jag hade kanske kommit billigare undan genom auktion, blocket eller ett eget byggprojekt, men nu när målet är att få ordning på lungorna så känns det bra att köpa nytt och färdigt med garanti.

Jag upptäckte i går att padouk för spånsystem är som den där gröna vätskan rörmokare använder för att se var det läcker. Väldigt tydligt var det inte är tätt och var dammet inte samlas upp när det är ansamlingar av knallorange lite här och där.
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Av nyfikenhet, kollade du om du kunde få ut fläktkurvan?
 
Japp. De var den enda leverantören som varken tvekade, lät bli att svara eller svarade något luddigt om hur onödigt det var då m3/h stod på sidan. Inte för att jag kan påstå att jag blev jätteklok på hur jag ska kurvans information för mina behov, men bara att de gav ut den tycker jag säger en del. Nu hittar jag den inte för den sug jag beställde, men så här ser de ut för deras mindre.

Teknisk graf över vakuum och aspirationsvolym för olika frekvenser och storlekar, sannolikt för pumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Nu läste jag ditt ursprungliga inlägg igen och din andra punkt om filtret. En anledning till att jag köpte från Felder är att de var de enda av de jag jämförde som inte bara drog till med en siffra för filtret, utan vilken klassning det har. Enligt klassningen som används på den här sidan havet är det ett godkänt M-filter, vilket borde räcka då nästa steg är till för mögelsporer och annat som jag har rätt ont om där jag ska vara.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Japp. De var den enda leverantören som varken tvekade, lät bli att svara eller svarade något luddigt om hur onödigt det var då m3/h stod på sidan. Inte för att jag kan påstå att jag blev jätteklok på hur jag ska kurvans information för mina behov, men bara att de gav ut den tycker jag säger en del. Nu hittar jag den inte för den sug jag beställde, men så här ser de ut för deras mindre.

[bild]
Edit: Nu läste jag ditt ursprungliga inlägg igen och din andra punkt om filtret. En anledning till att jag köpte från Felder är att de var de enda av de jag jämförde som inte bara drog till med en siffra för filtret, utan vilken klassning det har. Enligt klassningen som används på den här sidan havet är det ett godkänt M-filter, vilket borde räcka då nästa steg är till för mögelsporer och annat som jag har rätt ont om där jag ska vara.
Grymt, precis sådan här man vill ha :)

Jag ger ett försök att förklara. Detta är så jag tänker för att förstå det, kan säkert vara vissa detaljer om termerna som inte är helt korrekta (rätta mig gärna). Först har man fläktkurvan. Den visar flödet man får ut vid ett visst undertryck skapat av fläkten. Stryper man flödet ex genom mindre diameter på rör så ger det ökat tryck, medan högre flöde ger lägre tryck. Blockar man flödet helt blir trycket som störst och flödet 0.
En graf som visar en fläktkurva med axlar utan enheter eller skalor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan får man titta på sitt spånsystem. Ökar man flödet där får man större förluster (antar via ex friktion, turbulens). Då kan man skapa en systemkurva som visar vilka tryckförluster man får vid ett givet flöde.
Graf med röd kurva märkt "Systemkurva", svart bakgrund, ingen axelbeskrivning, teknisk eller vetenskaplig illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kombinerar man fläktkurvan med systemkurvan ser man var de möts. Läser man av flödet vid denna punkt ser man vilket flöde man kommer få ut med den fläkten i det systemet.
Diagram: fläktprestandakurva, systemmotståndskurva, skärningspunkt markerar arbetspunkt för en fläkt i systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Systemkurvan beror ju på rördiameter, utformning med böjar etc, filter, cyklon och så vidare och är väl inte så enkel att få ut. Tänker att man kan använda informationen ändå via de nyckeltal Pentz skrivit om (tryckförlust vid olika storlek på verkstad och flödet man behöver få ut). Säg att man har 2000 Pa (ca 20 cm vattenpelare) förlust vid 1700 m3/h vid maskinen. Då kan man kolla i fläktkurvan vilket flöde man får ut vid 2000 Pa. För AF16 ligger det bra till vid 60 Hz men inte för 50 Hz, där är flödet lägre vid det motståndet. Man får därför ut ett lägre flöde i det systemet (exakt vilket man får ut beror på utformningen på systemkurvan). Hade flödet varit lika med eller högre vid det givna trycket så hade man varit nöjd. Så tänker jag!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.