Blev inget köp av hus med en jättestor avfuktare i grunden en gång i tiden.
Verkade ligga på dränerad sankmark.
 
Unikt namn
K Kattnos skrev:
byter filter varje år. Har inte servat. Trodde det räckte med filter och att an kollade dem ytligt. Vad kan service kosta?
Om du skriver vilken modell du har kan du nog få mer specifika svar.
Vet du inte fota av enheten och eventuell typskylt.

Efter 10år kan ju någon del gått sönder, men det är ju inte en jätteavanverad produkt så att laga borde ju vara möjligt.
 
H Hybro skrev:
Opps räknade fel😝
960 Wh per dag.
Den senast veckan blir det några kronor per dag.
 
H Hybro skrev:
Arbsorbtionsavfuktare här.
Går endast när RF är högre än 60 %.
Och är energisnål.

Räknat på 10 år så kostar den i inköp ca 75 kr, typ mindre än 5 starköl i månaden.
Beror ju på hur man prioriterar och räknar som dyrt.
Vilken märke har du?
 
H Hybro skrev:
Arbsorbtionsavfuktare här.
Går endast när RF är högre än 60 %.
Och är energisnål.

Räknat på 10 år så kostar den i inköp ca 75 kr, typ mindre än 5 starköl i månaden.
Beror ju på hur man prioriterar och räknar som dyrt.
Vilket märke?
 
Den el som förbrukas blir värme, men den värmen kanske rinner ut med vattnet........
Verkar orimligt att de går hela tiden, är det på något sätt stopp i avrinningen?
Erkänner att det är lite killgissning, men min avfuktare i tvättstugan fungerar så, dvs att när slangen till avloppet inte ligger på plats rinner det ut på golvet.

/W
 
K Kattnos skrev:
Hur ska jag tänka kring avfuktare under huset? De drar så mycket el. De ska känna av behovet på timer men de går hela tiden, hör jag upp i huset.

Avfuktarna är ca 10 år. Kollat nya vilket kostar massor.
Vilken typ av avfuktare är det? Jag gissar på sorbtionsavfuktare, om den är tänkt att fungera även vid lägre temperatur. Har du istället kondensavfuktare gäller inte nedanstående.

Isf kan du inte höra om den "drar en massa ström" eller inte, då de oftast är inställda att köra fläkten jämnt men enbart använda värmeelement ibland, när det behövs. Fläkten drar kanske 100 W och ger ingen nämnvärd förbrukning. När värmaren går på stiger detta dock, och kan dra kanske 750-1500 W beroende av modell. Det blir kännbart i längden.

Det första du måste kolla är om avfuktaren fungerar, dvs om den faktiskt sänker RF när den väl är igång. Det som kan vara fel är antingen att filtret är igensatt (vilket du verkar ha kollat), eller att trumman inuti där själva absorbenten finns inte roterar som den ska. Om detta sker torkas absorbenten aldrig ur som den ska, och avfuktaren blir långt ifrån effektiv.

Testa och se om du kan ta bort någon slang och se om trumman roterar, vid ett tillfälle när avfuktaren verkar gå på hög effekt.

Är inte det möjligt så testa att slå av den helt, låt RF stiga till kanske 70-75%, och slå på avfuktaren igen och notera hur snabbt den klarar av att sänka RF igen ner mot kanske 55-60%. Det bör inte ta mer än några timmar, i varje fall inte flera dagar (förutsatt att det inte väller in vatten i grunden).
 
  • Gilla
Kattnos
  • Laddar…
K Kattnos skrev:
Hur ska jag tänka kring avfuktare under huset? De drar så mycket el. De ska känna av behovet på timer men de går hela tiden, hör jag upp i huset.

Avfuktarna är ca 10 år. Kollat nya vilket kostar massor.
Nu vet jag ju inte var du bor men avfuktare på vintern? Det är väl lite onödigt? Dels är luften torrare på vintern och kylan hämmar ju tillväxten av mikrober. Även om du skulle ha över 90% luftfuktighet i din grund så kommer ju ändå ingen tillväxt att ske där så länge det är minusgrader.
 
K Kattnos skrev:
Vilken märke har du?
Acetec sorptionsavfuktare
 
  • Vit strömbrytare ovanpå en svart låda med kablar på trägolv. Dammit och oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, då gäller inte vad jag sa om roterande trumma. De verkar använda någon annan teknik för att torka absorbenten.

Text om Acetec sorptionsavfuktare och deras unika fasta sorptionsmaterial för driftsäkra konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här är det.

En liten fläkt går hela tiden och
s a s blåser luft genom slangar till tre hörn i grunden. Avfuktaren står i den fjärde.
Fukt lagras i en typ "bikaka".
När RF överstiger inställt värde, t ex 60 % körs värmeelement igång före
bikakan och i stället för att blåsa luft till de tre hörnen styrs den nu fuktiga luftströmmen med ett spjäll genom en slang ut ur husgrunden.
Detta sker under typ två minuter var femtonde minut, till RF blir lägre än inställt värde i grunden.
Byter filter och rengör 2 ggr per år.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du skriver vilken modell du har kan du nog få mer specifika svar.
Vet du inte fota av enheten och eventuell typskylt.

Efter 10år kan ju någon del gått sönder, men det är ju inte en jätteavanverad produkt så att laga borde ju vara möjligt.
Acetec. Prövade stänga av. Temperatur blev oförändrad 3 grader varmt. RF gick från 53 till 69 på 24 h. Satte på den igen. Det var nollan ute någon minus under natt.
 
F
Nu har jag kondensavfuktare. I varma och blöta skåne. Håller 65-70% rf och har hitintills förbrukat 16kwh i december.

Givet denna graf, gissa när vi hade 10 minus och 8+ och regn. 🤭
 
  • Skärm med energiförbrukningshistorik för en Shelly Plug S-enhet över december månad. Graf, mörk bakgrund, interaktivt gränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.