Ville minnas att Eon minsann sänkt sina avgifter i år, så jag gick tillbaka och kollade min mail.
Mycket riktigt fick jag mail den 15 juni om sänkt elnätsavgift från 1 juli till 31 december.

Det märkliga är att prislistan från 1/7 till 31/12 ej finns på Eon hemsida, och när jag räknar på framtida kostnad så verkar inte den lägre elnätsavgiften vara där heller.

Däremot när jag loggar in på Eons app så är elöverföringsavgiften 9.85 öre/kwh istället för 20.80 öre/kwh efter nyår. Rätt saftig höjning, och samtidigt höja månadskostnad med 12% och energiskatten med ett par ören.
Totala ökningen lär alltså bli ca 20% !
 
  • En skärmbild av elnätskostnad med jämförelse av nuvarande och framtida priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av mobilapp som visar elförbrukningsavtal, kostnader och HAN-portsstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N
P Pierrelu skrev:
Ville minnas att Eon minsann sänkt sina avgifter i år, så jag gick tillbaka och kollade min mail.
Mycket riktigt fick jag mail den 15 juni om sänkt elnätsavgift från 1 juli till 31 december.

Det märkliga är att prislistan från 1/7 till 31/12 ej finns på Eon hemsida, och när jag räknar på framtida kostnad så verkar inte den lägre elnätsavgiften vara där heller.

Däremot när jag loggar in på Eons app så är elöverföringsavgiften 9.85 öre/kwh istället för 20.80 öre/kwh efter nyår. Rätt saftig höjning, och samtidigt höja månadskostnad med 12% och energiskatten med ett par ören.
Totala ökningen lär alltså bli ca 20% !
Det var en TILLFÄLLIG sänkning under perioden 1/7 - 31/12.
Vattenfall gjorde likadant men där kan man fortfarande se prislistan för denna period vilket ju är ganska självklart eftersom det är de priserna som gäller till årsskiftet.
Märkligt av EON att inte redovisa de priser som faktiskt fortfarande gäller fast det är nog för att höjningen fr.o.m. 1/1 inte skall framstå som lika blodig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B ByggareNic skrev:
Fysisk infrastruktur borde drivas av kommunen eller staten. Varför ska elnätet som är ett naturligt monopol drivas av ett vinstdrivande företag? Det är sjukt. Vad är nästa grej? Ska vi sälja ut VA systemen i Sverige?
Jag vet ju inte hur det är med dig, men mitt VA är helt privat. Vill du att staten skall köpa ut mig? 😎

Mitt kommunala elnät är förresten dyrare än mitt statliga (Vattenfall): Vet inte om det ger någon ledtråd direkt.
 
D Dilato skrev:
Det är bara att ålägga mark/skogs-ägaren att hålla marken fri från träd.
Kan vi inte ålägga elkunderna att betala för sina kablar på den öppna marknaden istället? 🤔

Jag tror man får runt 5-10 kr/m för nedgrävd kabel i marken nuförtiden. Du har väl följt med alla villaägare som tycker ersättning för nedgrävt elnät är rena rånet?
 
M -MH- skrev:
Kan vi inte ålägga elkunderna att betala för sina kablar på den öppna marknaden istället? 🤔

Jag tror man får runt 5-10 kr/m för nedgrävd kabel i marken nuförtiden. Du har väl följt med alla villaägare som tycker ersättning för nedgrävt elnät är rena rånet?
Jag (dåvarande ägare) har redan betalat för kablarna när dom grävdes ner 1955.

Dom är lika dugliga idag som då.

Ändå betalar man avgift hela tiden för att nyttja dom redan betalda ledningarna.

Anslutningsavgiften för elnät har väl alltid varierat beroende på avstånd och omständigheter.
 
D Dilato skrev:
Jag (dåvarande ägare) har redan betalat för kablarna när dom grävdes ner 1955.

Dom är lika dugliga idag som då.
Hur länge håller enkabel när den väl är nedgrävd?
Stora delar av Göteborg är byggd på lermark vilket gör att marken rör på sig. Rörelsen i marken kan skapa slitage på kablarna. Men kablar som är rätt belagda och inte slits för mycket av rörelser i marken kan hålla i 40-50 år.
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/hur-sakert-ar-vart-elnat

Du får nog räkna med att det behövs reinvesteras snart. Du trro väl inte infrastruktur är en engångskostnad?
 
M -MH- skrev:
[länk]

Du får nog räkna med att det behövs reinvesteras snart. Du trro väl inte infrastruktur är en engångskostnad?
Jag bor inte i Göteborg utan i Skåne, där rör sig ingen mark.
Måste man byta all kabel överallt bara för att leran rör på sig på vissa ställen?
Men, för 500 kronor i månaden i avgift bekostar jag nog eventuell kabelfix om eller när problemet uppstår.
 
D Dilato skrev:
Jag bor inte i Göteborg utan i Skåne, där rör sig ingen mark.
Prata med SGU 😎

Karta över Sverige visar riskområden för översvämning med klassificeringar från låg till hög risk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, då vet du vad din årsavgift går till. Att betala markägare för intrång, tex. Väldigt lite, jämfört med underhållskostnaden. Eftersom staten har ExpL i ryggen.
 
M -MH- skrev:
Prata med SGU 😎

[bild]

Ja, då vet du vad din årsavgift går till. Att betala markägare för intrång, tex. Väldigt lite, jämfört med underhållskostnaden. Eftersom staten har ExpL i ryggen.
Vad visar bilden gällande kusten i Skåne?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sjukt! Jag betalar 2750kr / år för 20 A säkring. Umeå Energi.
 
  • Elräkning i Sverige för november 2023, med posterna säkringsavgift, energiskatt och moms, totalt 1 664,39 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Sjukt! Jag betalar 2750kr / år för 20 A säkring. Umeå Energi.
Det kostar att ligga på topp med E.on syd 😝
En 20A kommer att kosta 730 i månaden från 1a jan.
 
C cpalm skrev:
Någon som kommer ihåg när Maud Olofsson lovade svenska folket att kavla upp ärmarna och ta i tu med detta?
Don't mention the war.......
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kostar att ligga på topp med E.on syd 😝
Ingår det överföringsavgifter i E. Ons priser?
 
Antewallgren Antewallgren skrev:
Ingår det överföringsavgifter i E. Ons priser?
Det tillkommer..28.9 öre/kWh från jan 1
 
D Dilato skrev:
Det tillkommer..28.9 öre/kWh från jan 1
Plus energiskatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.