Maria T
J JohanLun skrev:
Det roliga med denna brödrost är att när man slår igång den så "glider" brödskivorna långsamt ned i rosten. När det är färdigrostat så glider de långsamt upp. Ingen smäll och flygande skivor.
Ursnygg design! Förstår till fullo att du skulle slå till om en dök upp; jag gillar att "ta hand om" prylar som andra tröttnat på = köper gärna i andrahandsaffärer, garageloppisar och liknande och för bara nån vecka sen så var jag i en närliggande andrahandsbutik (med ett gott syfte ska tilläggas att hjälpa tidigare drogmissbrukare att kunna återgå till arbetslivet) och jag slogs just av mängden köksmaskiner var så stor - vattenkokare, kaffebryggare, brödrostar, våffeljärn samt två elektriska brödskivare (?) som jag minns fanns hemma hos en kompis runt 1975, det tyckte jag var en häftig pryl.
 
J JohanLun skrev:
Jag skulle så gärna ha en sådan brödrost min mormor hade... Många år stod den hemma hos mina förädrar, men trots flera varningar så brukade min mamma fiska upp bröd som fastnat (med rosten på) med hjälp av en vanlig kniv (metallbestick). Jag hade tänkt mig att varningen att hon skulle kunna få en stöt kunde hindrat detta, hon lyckades inte få en stöt men förstöra värmeelementen i brödrosten.

[bild]

Det roliga med denna brödrost är att när man slår igång den så "glider" brödskivorna långsamt ned i rosten. När det är färdigrostat så glider de långsamt upp. Ingen smäll och flygande skivor.

Givetvis undersökte jag rosten (min far hade öppnat den och konstaterat att det var bättre köpa en ny, tyvärr hade han förstört eller kastat några delar, den låg i återvinningshögen när jag såg den) - själva upp och nedsänkningen fungerande mha att en tråd expanderade när den blev varm och via nån slags trissa/hävarm lyfte den upp och ned brödet. Tyvärr har jag aldrig snubblat över en likadan rost på nån loppis eller liknande. Då skulle jag nog köpa den direkt...
Ahhh, en Husqvarna!!!!
Jag ärvde en sådan och gav bort den till en ung släkting. Han blev överförtjust!
Det var en till salu för ett tag sedan på Tradera för 3-400kr som ingen köpte.

/Höghus
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Alla prylar som kunde kopplas till telejacket skulle vara godkända av televerket.
Enbart om de utstrålade någon form av radiofrekvens väl?
 
F frasen_36 skrev:
Enbart om de utstrålade någon form av radiofrekvens väl?
Nej, jag vill minnas att allt som kopplades in på telenätet skulle godkännas. Man fick inte koppla in egna modem utan hyrde av Televerket.

/Höghus
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Jo, allt skulle vara godkänt. För ännu lite längre sedan fick endast av Televerket tillhandahållen utrustning anslutas. Telefoner, telefonsvarare, modem, extraklockor, allt skulle vara märkt Televerket.
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Jag skulle så gärna ha en sådan brödrost min mormor hade... Många år stod den hemma hos mina förädrar, men trots flera varningar så brukade min mamma fiska upp bröd som fastnat (med rosten på) med hjälp av en vanlig kniv (metallbestick). Jag hade tänkt mig att varningen att hon skulle kunna få en stöt kunde hindrat detta, hon lyckades inte få en stöt men förstöra värmeelementen i brödrosten.

[bild]

Det roliga med denna brödrost är att när man slår igång den så "glider" brödskivorna långsamt ned i rosten. När det är färdigrostat så glider de långsamt upp. Ingen smäll och flygande skivor.

Givetvis undersökte jag rosten (min far hade öppnat den och konstaterat att det var bättre köpa en ny, tyvärr hade han förstört eller kastat några delar, den låg i återvinningshögen när jag såg den) - själva upp och nedsänkningen fungerande mha att en tråd expanderade när den blev varm och via nån slags trissa/hävarm lyfte den upp och ned brödet. Tyvärr har jag aldrig snubblat över en likadan rost på nån loppis eller liknande. Då skulle jag nog köpa den direkt...
En god vän hade denna modell. Till skillnad från den amerikanska som länkas till ovan, var detta en helt vanlig brödrost med tidur, notera den lilla ljusblå startknappen till höger. MEN, brödet smög helt tyst ner, och när tiden var ute, upp igen. En frid för själen.

Varför tillverkas inga tysta brödrostar längre?
 
  • Älska
Fotografen
  • Laddar…
F
Höghus Höghus skrev:
Nej, jag vill minnas att allt som kopplades in på telenätet skulle godkännas. Man fick inte koppla in egna modem utan hyrde av Televerket.

/Höghus
Ja, det stämmer angående telejacken och teleutrustning. Men när det gällde de svaga UHF-sändare (modulatorer) som fanns i vissa datorer eller TV-spel för att anslutas till TV:s antenningång var det andra krav som gällde och då angående radiostörningar och hade inget med kraven för telejackens användning att göra.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sjukt vad tidig bankid var, långt före det blev standard med authenticators.

Lite roligt är i USA är ditt GitHubkonto mer säkert än accessen till ditt bankkonto
Säger mer om GitHub än om bankerna. När utvecklare gör saker för sig självs så gör de det ordentligt.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja så är det. Skall man ha en chans att klara säkerhet; både mot angrepp, och funktionssäkerhet/personsäkerhet så måste komplexiteten hållas ner med alla medel.

MEN eftersom funktioner säljer (och allt byggs av redan färdiga, komplexa, delar), och säkerhet inte gör det, så tvingar "marknadskrafterna" typiskt oss mot större komplexitet.

Så, du försökte ju få tillbaka tråden till det som glömts bort så då får väl ja också påminna om en enklare tid. Jag kommer inte ihåg om vi haft med någon ZX81:a tidigare. Men är det någon som kommer ihåg dem? Hemdatorer som var så enkla till sin uppbyggnad att man kunde (som tonåring) faktiskt förstå hela den fysiska konstruktionen och firmware?

[bild]


Den är på samma komplexitetsnivå ungefär. Men den tror jag ingen här inne utom jag glömt bort att den funnits. Det såldes inte många öht, och försvinnande få i Sverige. Men den skall ligga i en låda här hemma någonstans. Så iaf jag kommer ihåg att jag glömt bort den. :)
Jag har en sådan i en låda i källaren.

Har också en Spectrum +2, en C64, en C128 och ett par Amigor. Typ ett tjugotal gamla PC också.

Hade en packe seriella terminaler också, men de åkte ut när jag flyttade. Jag svär, de var byggda för att klara en pansarvagnsmina.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ett tillägg är att dessa lösningar i praktiken är säkra nog. Mig veterligen har ingen i stor omfattning lyckats utnyttja tekniska säkerhetsbrister, utan i princip alla fall har genomförts genom att lura användaren att direkt lämna ifrån sig uppgifterna eller indirekt genom att skapa en falsk inloggningssida.
Än. Den dagen någon hittar en säkerhetsbrist, så har de nackdelen att man kan exploatera dem på distans, i massiv skala. Någon kan sitta på andra sidan jorden och länsa miljontals bankkonton på sekunder.

TeroM TeroM skrev:
Ni missar ju något. Gamla cd/dvd skivor är perfekta att blanda epoxi på och sen bara slänga. Eller som glasunderlägg när det behövs större mängder.
Jag vet en som använder dem som lerduvor. Tydligen väldigt vackert glitter när man får en fullträff.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
T Troberg skrev:
Säger mer om GitHub än om bankerna. När utvecklare gör saker för sig självs så gör de det ordentligt.

Jag har en sådan i en låda i källaren.

Har också en Spectrum +2, en C64, en C128 och ett par Amigor. Typ ett tjugotal gamla PC också.

Hade en packe seriella terminaler också, men de åkte ut när jag flyttade. Jag svär, de var byggda för att klara en pansarvagnsmina.


Än. Den dagen någon hittar en säkerhetsbrist, så har de nackdelen att man kan exploatera dem på distans, i massiv skala. Någon kan sitta på andra sidan jorden och länsa miljontals bankkonton på sekunder.


Jag vet en som använder dem som lerduvor. Tydligen väldigt vackert glitter när man får en fullträff.
Inte speciellt genomtänkt ur miljösynpunkt att skjuta sönder dem.
 
Düsseldorff
F frasen_36 skrev:
Inte speciellt genomtänkt ur miljösynpunkt att skjuta sönder dem.
"nÄr utV3cKlARe gÖR saKEr... 🤡"
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Har också en Spectrum +2, en C64, en C128 och ett par Amigor. Typ ett tjugotal gamla PC också.

Hade en packe seriella terminaler också, men de åkte ut när jag flyttade. Jag svär, de var byggda för att klara en pansarvagnsmina.
Jag vill minnas att en simpel seriell terminal typ VT100/VT220 kostade ca 20-25kkr tidigt 80-tal. Fattar inte hur företag hade råd med IT då. Eller ADB som det hette.

/Höghus
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
hsd
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, allt skulle vara godkänt. För ännu lite längre sedan fick endast av Televerket tillhandahållen utrustning anslutas. Telefoner, telefonsvarare, modem, extraklockor, allt skulle vara märkt Televerket.
Å senare vällde det in trådlösa , icke godkända, telefoner från olika semesterorter .,...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag vet en som använder dem som lerduvor. Tydligen väldigt vackert glitter när man får en fullträff.
Låter som en skröna. CD-skivor är för lätta och inte korrekt utformade aerodynamiskt för att fungera som lerduvor.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Düsseldorff
Höghus Höghus skrev:
Jag vill minnas att en simpel seriell terminal typ VT100/VT220 kostade ca 20-25kkr tidigt 80-tal. Fattar inte hur företag hade råd med IT då. Eller ADB som det hette.

/Höghus
Å andra sidan behövde man bara några terminaler, sen var man hemma. Skulle vilja påstå att "IT" är betydligt dyrare idag, särskilt pga alla överbetalda IT-muppar som mest dräller omkring och har "visioner" som aldrig blir någonting pga att de arbetar "agilt".
 
  • Haha
  • Gilla
Saelen och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andra sidan behövde man bara några terminaler, sen var man hemma. Skulle vilja påstå att "IT" är betydligt dyrare idag, särskilt pga alla överbetalda IT-muppar som mest dräller omkring och har "visioner" som aldrig blir någonting pga att de arbetar "agilt".
Mjukvaran drar lätt iväg i kostnad, men hårdvaran ger definitivt mer" bang- for- the- buck" idag och kan slimmas med smarta leasing avtal där man får uppgraderad hårdvara till senaste generationen regelbundet!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.